Financieel Partnercontent

Kilometerheffing brengt op

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in haar zesde werkingsjaar 822 miljoen euro opgebracht. Dat is 8,8% meer dan de 755 miljoen euro van het vorige werkingsjaar. Het aandeel afgelegde kilometers van de emissiecategorieën Euro 5 en Euro 6 steeg ook verder. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2021 van Viapass.

Viapass kilometerheffingMeer kilometers, meer inkomsten

Jaar na jaar blijken de inkomsten voor de drie Belgische gewesten te zijn gestegen. "Sinds de invoering van de kilometerheffing betalen ook in het buitenland ingeschreven vrachtwagens evenredig mee voor het gebruik en de slijtage van de wegen", zegt Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass. "In het zesde jaar van de kilometerheffing waren buitenlandse vrachtwagens goed voor 53% van de gereden kilometers door vrachtwagens op betalende tolwegen in de drie gewesten."

Die heffingen op Belgische en buitenlandse vrachtwagens gaan naar de drie gewesten in verhouding tot het aantal gereden kilometers op de betalende tolwegen in hun gewest, legt Johan Schoups verder uit.

Tabel 1 Viapass - kilometerheffing vrachtwagensHet bedrag van de heffing hangt af van drie factoren: het gewest waar de weg ligt, de MTM (maximaal toegelaten massa) en de Euro-emissienorm van het voertuig. Hoe hoger de Euronorm en hoe lager de MTM van een voertuig, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer en omgekeerd.

"Het is duidelijk dat het gunstigere tarief voor 'groene' vrachtwagens in de kilometerheffing een medebepalende factor is bij de aanschaf van een milieuvriendelijkere vrachtwagen", stelt Johan Schoups. "Nog maar 3,4 procent van de tolkilometers wordt afgelegd door vrachtwagens die niet tot de twee properste emissiecategorieën, Euro 6 en Euro 5, behoren."

Coronadip voorbij

Na een daling in de werkingsjaren 2019 en 2020 is het aantal vrachtwagens op de tolwegen opnieuw gestegen. "De dip als gevolg van de coronapandemie is voorbij", zegt Johan Schoups. "Alleen vrachtwagens die effectief reden, betaalden kilometerheffing. Het aantal vrachtwagens op de weg zegt weliswaar niets over de beladingsgraad en rendabiliteit van de ritten. Wel kunnen we stellen dat de stijging van het aantal vrachtwagens in het zesde jaar van de kilometerheffing een indicatie is van toegenomen economische activiteit. Wat exact de impact zal zijn van de recente ontwikkelingen rond Oekraïne is nog af te wachten."

Tabel 1 Viapass
Overzicht van de geregistreerde OBU's per land

In orde met OBU

99,25% van alle gecontroleerde vrachtwagens die onderworpen zijn aan de kilometerheffing in ons land, is reglementair in orde. Het resterende, minieme aantal is niet noodzakelijk van slechte wil, oordeelt Johan Schoups. "Zo is 0,15% niet in orde wegens een OBU (On Board Unit) met een ontoereikend betaalmiddel, zoals een overschreden limiet van een kredietkaart, een technisch defect of een vervallen kaart. Bij 0,6% van de vrachtwagens detecteert de controleapparatuur geen OBU. Het is dan mogelijk dat de chauffeur vergeten was om de OBU in te schakelen of er geen aan boord heeft. Viapass blijft waarschuwen dat het systeem alles ziet, en dat de OBU verplicht dient ingeschakeld te zijn op de wegen van de drie gewesten in België."

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Rory Moerman
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook