KOFFIE AANBIEDEN IS MOEILIJKER DAN HET LIJKT
Tal van factoren waar u rekening mee moet houden
Koffie is al een aantal jaar erg populair in onze samenleving. In elke binnenstad flaneren mensen met een koffiebeker in de hand door de straten. Het is dan ook niet meer dan logisch dat tal van dagbladhandels proberen mee te surfen op het succes dat koffie heeft. Het product leunt perfect aan bij andere producten uit uw assortiment: vaak on the go, een impulsaankoop en een snelle service. Koffie kan dus een aanvulling zijn op uw assortiment, maar opgelet: is het effectief zo eenvoudig als het lijkt?
WIKKEN EN WEGEN
Weloverwogen keuze
Koffie aanbieden in een dagbladhandel wint aan populariteit. De consument is steeds meer op zoek naar een beleving in één winkelpunt. Door ketens als Starbucks is het drinken van koffie op openbare plaatsen niet ongewoon geworden. Een trend waar ook de dagbladhandel op kan meesurfen. Het is alleen niet zo eenvoudig als het lijkt. De investeringskost is niet gering en het werk dat bij het aanbieden van koffie gepaard gaat, mag zeker niet onderschat worden. De boodschap is dat de koffie die u aanbiedt beter moet zijn dan de tas die de consument thuis kan drinken. Onderscheiden van anderen en net dat tikkeltje extra aanbieden, is een must, maar niet eenvoudig.
Eenheidsworst vermijden
De keuze voor het aanbieden van koffie moet dus een weloverwogen keuze zijn. Liefst met een afgelijnd businessplan en een leuk concept. Koffieleveranciers waarschuwen voor een overaanbod aan koffiecorners en zaken waar on the go koffie gekocht kan worden. Er mag namelijk geen vervlakking komen in het aanbod. Om die eenheidsworst uit de weg te gaan, is een goed uitgekiend concept zeker aan te bevelen. De handelaar en leverancier moeten elkaar vinden, versterken en samen werk maken van een leuke insteek voor de zaak.
Goede verstandhouding met leverancier
Het product dat afgeleverd wordt door de leverancier is een onafgewerkt product. In tegenstelling tot de meeste producten die worden aangeboden in uw zaak, moet er bij koffie wel een toegevoegde waarde gecreeerd worden. In die zin bent u een ambassadeur voor het gekozen koffiemerk. Daarom is het des te belangrijker dat u een goede verstandhouding hebt met de koffieleverancier.
QUICK SERVICE VS. RUSTPUNT
Koffie op maat van de klant
In het geval van dagbladhandels is snelheid vaak van groot belang. Tenzij u in uw winkel een rustpunt kan creëren waar de consument in rust kan genieten van een koffie. Enerzijds heb je koffies die in quick service afgeleverd kunnen worden voor de snelle passant, anderzijds heb je de bereidingen geschikt voor de klant die zijn tijd kan nemen. Al naargelang de insteek van uw zaak.Koffie op maat van de klantDe combinatie van rustpunt en quick service kan ook. Enkele leveranciers opperen om een hoekje te creëren in de winkel die als rustpunt kan dienen, waar de klant aan een volautomaat een koffie kan kiezen. Door het rustpunt te creëren blijven klanten hangen in de winkel en kunnen ze getriggerd worden om ook een magazine of krant aan te kopen.Verschillende btw-tarieven
Opgelet, wanneer je een coffee corner als rustpunt inricht waar men effectief kan zitten, dan geldt er een btw-tarief van 21% op de aangeboden producten. Voor de koffie die on the go worden aangeboden, geldt een tarief van 6%. Bij producten die in house, met zitplaatsen, worden aangeboden, is het dus zeker geoorloofd om de prijs iets hoger te zetten wegens het hogere btw-tarief en de aangeboden luxe. (Meer info in het kader verder in het artikel).
VERSCHILLENDE TYPES MACHINES
Halfautomaten
Bij een halfautomaat heb je geen of weinig beperkingen in het aantal bereidingen dat u kan maken. U kan zelf bepalen hoe en met welke producten er wordt gewerkt. Tevens wil het oog ook wat. Bij de halfautomaten moeten er nog steeds handelingen worden uitgevoerd, bijvoorbeeld het afkloppen en hermonteren van de hendels op het apparaat. Dat geeft de koffie net dat tikkeltje extra, en het zorgt voor een soort van exclusieve beleving bij uw klant.
Volautomaten
Anderzijds zijn er ook de volautomaten. Doordat die volautomatisch werken, wordt er geen extra druk gelegd op de werking in de dagbladhandel en is een constante kwaliteit gegarandeerd. Bij een volautomaat is er echter wel een beperking in het aantal mogelijke bereidingen. Tevens kan de klant sneller het gevoel krijgen dat hij dezelfde koffie zelf door zijn espressomachine had kunnen laten lopen. Om dat gevoel weg te nemen, maken fabrikanten van koffiemachines werk van volautomaten die de look and feel hebben van halfautomaten. Met bepaalde typische handelingen, zonder dat die enige invloed hebben op het afgewerkte product.
INSPANNING VAN DE DAGBLADHANDELAAR
Koffieleveranciers bieden in verschillende vormen opleidingen aan. Vaak zijn die perfect op maat van uw zaak te verkrijgen. Van een basisopleiding tot een vergevorderde baristascholing.
Een constante kwaliteit is niet alleen afhankelijk van de gekozen machine, maar ook van de vaardigheden van de medewerkers. Daarom is een opleiding erg belangrijk. Als de ene medewerker een betere barista blijkt te zijn dan een andere medewerker, dan is het noodzakelijk om de betere barista te temperen en de minder goede barista naar een hoger niveau te tillen. Alleen zo heb je de garantie dat iedereen dezelfde kwaliteit aflevert.
KOSTPRIJS
De kostprijs van een toestel hangt natuurlijk af van de features die het apparaat heeft. Standaardmodellen starten tussen ongeveer 1.200 en 2.000 euro. Met enkele high-endopties kan u de apparaten uitbreiden naar eigen believen. Doorgaans werken leveranciers met verschillende formules: de toestellen kunnen aangekocht, gehuurd of geleased worden.
Wat is het btw-tarief van maaltijden & dranken?
Dranken
- Het aanbieden van dranken om ter plaatse te consumeren: btw-tarief 21% (bijvoorbeeld koffie in een coffee corner)
- Afhalen van niet alcoholische dranken: btw-tarief 6% (bijvoorbeeld takeawaykoffie)
- Opgelet: voor de verkoop/afhaling van alcoholische dranken: btw-tarief 21%
Maaltijden
- Het aanbieden van voeding en maaltijden om ter plaatse te nuttigen met bereiding ter plaatste: btw-tarief 12%
- Het aanbieden van voeding en maaltijden om ter plaatse te nuttigen zonder bereiding ter plaatste: btw-tarief 21% (bijvoorbeeld chips, chocolade en snoep)
Bron: Freepos
PRIJSSETTING
De prijs die je per koffie mag vragen, is afhankelijk van bepaalde factoren. Is het takeaway of in house? Zijn er concurrenten in de buurt? Welke troeven heb je bij de koffie? The Belgian way of drinking coffee is namelijk compleet verschillend van die in andere Europese landen. We zijn bourgondiërs die graag een koekje, gebak of extra melkje bij de koffie willen. Als je in het buitenland melk wil bij de koffie, dan moet je voor een meerprijs een lattebereiding vragen. Ook met dit soort zaken moet je rekening houden om de prijs per koffie te bepalen. Op zich heb je op een gezette koffie normaliter een ruime winstmarge, omdat de foodcost van koffie laag is, maar ook het randgebeuren speelt een rol.
FIER ZIJN OP UW METIER
Open keukens zijn tegenwoordig heel erg in. Steek uw koffiemachine dus niet weg achter een hoekje. Laat uw metier zien aan de klanten en toon de klant wat je allemaal kan. Uitpakken met het product en uw kunde slaat altijd aan.