Winkelier aan het woordPremium

C&T Dagbladhandel onderscheidt zich met volwaardige koffie corner

“Met onze koffiehoek spelen we in op de vele treinreizigers die hier passeren”

C&T Dagbladhandel

Celine Dero en Tijsh Van Gerven namen vier jaar geleden hun plaats in achter de kassa van hun C&T Dagbladhandel. Sindsdien hebben ze de winkel grondig aangepakt met als resultaat een frisse en overzichtelijke ruimte waar eender wie zich bij het binnenwandelen meteen welkom voelt. Met een trendy koffiecorner lokken ze niet alleen de passanten die ‘s morgens de trein naar het werk nemen, maar ook zij die graag wat langer blijven hangen voor een koffie en een babbel. “Het kan hier aardig druk worden – in de zomer zitten mensen graag op het terras buiten”, aldus Celine.

Jonge garde weet van aanpakken

Recht van de schoolbanken

Celine Dero en Tijsh Van Gerven bewijzen dat ook de jonge garde van aanpakken weet. Vier jaar geleden zetten ze hun eerste stappen richting de overname van een kleine krantenwinkel in Erembodegem. Hij kwam uit een nest van zelfstandigen, zij recht van de schoolbanken. “We kregen via de mama van Tijsh te horen dat de eigenares van de krantenwinkel op zoek was naar iemand om de zaak over te nemen. Tijsh’ mama baat een kapperszaak uit en de eigenares was daar klant aan huis.

Aangezien ik net mijn opleiding had afgewerkt, had ik naast enkele interimjobs amper ervaring op de echte werkvloer, laat staan in het runnen van een eigen zaak. Tijsh daarentegen komt uit een familie met praktisch alleen maar zelfstandigen. Hij was daar dus wel in thuis. Toen we hoorden van de overname, ging bij ons meteen een belletje rinkelen. We hadden allebei het idee dat het wel het proberen waard was.”

C&T Dagbladhandel
“We zitten op een toplocatie, pal aan het station – dat pakt niemand ons nog af”, vertelt Celine

“Goesting om erin te vliegen”

Wat begon met een voorzichtige stap, werd uiteindelijk realiteit op 5 september 2016. “Voor we er effectief aan begonnen, hebben we zelf ook een paar keer mee komen kijken in de winkel om te zien hoe de vorige eigenaars de zaken draaiende hielden. Voor ons was alles uiteraard nieuw. We stonden op het punt een zaak over te nemen, een huis te kopen, samen te gaan wonen. Alles kwam in één keer op ons af en we wilden 100% zeker zijn van ons stuk voor we de knoop doorhakten.

We hebben het er die zomer nog eens goed van genomen en hebben samen nog een mooie reis gemaakt”, lacht Celine, “want we wisten allebei dat veel tijd voor onszelf na de overname schaars zou worden.” Toch schrikten de lange uren het koppel niet af. “Integendeel, we hadden echt goesting om erin te vliegen.”

Terug naar de essentie

“En erin vliegen was nodig. De vorige eigenaars hadden de plek op z’n zachtst gezegd een beetje verloederd – het interieur was verouderd, het overzicht in de winkel was zoek en de sfeer allesbehalve uitnodigend. We hebben meteen wat meubels vervangen en heel wat artikelen uit het assortiment gehaald. Er was hier een allegaartje aan gerief te verkrijgen – van school- tot doe-het-zelfmateriaal. Klanten konden hier met andere woorden binnen wandelen voor een krant en terug naar buiten gaan met batterijen en lijm. Daar hebben wij van dag één komaf mee gemaakt, we wilden een overzichtelijke winkel met de essenties die thuishoren in een krantenwinkel.”

C&T Dagbladhandel
“Hoewel er heel veel treinreizigers binnenspringen voor een meeneemkoffie, blijven ook heel wat klanten langer hangen en vertoeven ze in onze zithoek of op het terras buiten”

C&T DagbladhandelGoed geoliede machine

“We vullen elkaar aan”

“In het begin waren wij wel echt pompaf. Het zijn lange dagen, klanten komen praatjes doen en willen je leren kennen, we moesten uitzoeken hoe we de bestellingen moesten doen …”, zucht Celine. “Je eigen baas zijn is heel leuk, maar tegelijk komt daar heel wat verantwoordelijkheid en druk bij kijken. Je krijgt niet alleen alle voordelen mee, ook alle moeilijkheden en problemen komen plots op jouw schouders terecht. Vooral ik had het in het begin moeilijk wanneer niet alles liep zoals gehoopt, hoewel elke beginnende zelfstandige wel een beetje moet zoeken in het begin.” Maar na vier jaar hard werken, zijn Celine en Tijsh een goed geoliede machine geworden die sterk draait. “We zijn ook volledig op elkaar afgestemd. Wanneer een klant of vertegenwoordiger komt binnengewandeld, weten wij al van elkaar wie die het best verder helpt. We hebben namelijk elk onze eigen aanpak en manier van omgaan met klanten en partners. Tijsh is iets rustiger en sterker in praten over koetjes en kalfjes – sommige klanten verkiezen die aanpak. Ik neem daar persoonlijk minder de tijd voor, en anderen waarderen dat dan weer meer. Op dat vlak vullen we elkaar dus wel goed aan.”

Geen extra personeel

Extra personeel in C&T Dagbladhandel zullen we de komende jaren dan ook waarschijnlijk niet zien. “Met ons twee lukt het voorlopig nog altijd prima. Soms is er net werk te veel, zeker als het druk wordt in onze koffiehoek. Dan doet de een de winkel en de ander de bediening in de koffie corner, maar als er dan toevallig een klant komt binnengewandeld voor een pasfoto, dan zal die eventjes moeten wachten. Gelukkig vallen die hele drukke momenten heel goed mee en als het al eens te druk wordt, dan hebben klanten daar alle begrip voor. Ze maken er nooit iets van als ze even moeten wachten.”

Winkel in een nieuw jasje

Plek waar het gezellig vertoeven is

“Twee jaar geleden hebben we besloten het volledige interieur aan te pakken”, gaat Celine verder. “Elke zomer sluiten we twee weken en in die twee weken hebben we samen met interieurinrichter AnD-Extreem de volledige winkel vernieuwd – van de tegels over de verf op de muren tot de elektriciteit. We hebben veel nagedacht over hoe we het interieur wilden inrichten en hebben daar ook met onze ouders over samengezeten en overlegd. Belangrijk voor ons was dat het een praktische, gezellige en functionele ruimte zou worden. We hebben ook het interieur van onze woonst hierboven doorgetrokken in de winkel. Uiteindelijk staan wij hier zo’n 63 uur in de week, dus het moest een interieur worden waarin het ook voor ons fijn vertoeven zou zijn. En uiteraard wilden we ook dat onze klanten zich welkom zouden voelen.”

Investeren in de toekomst

“Naar kleuren toe zijn we voor een zwart/witthema gegaan. Die kleuren gebruiken we ook in ons logo en op onze gepersonaliseerde klantengeschenkjes zoals onze kalenders, aanstekers, lottomapjes … Zelf zijn we heel tevreden over het resultaat en ook van de klanten kwamen heel wat lovende commentaren. Zij vonden de nieuwe winkel proper, gezellig en heel overzichtelijk – we waren dus in ons opzet geslaagd”, lacht Celine. De kosten die Celine en Tijsh in de winkel gestopt hebben destijds, zien zij helemaal niet als verloren. “De ruimte is nu klaar voor eender welke plannen we hebben in de toekomst. Ons assortiment zullen we in de toekomst moeten afstemmen op hoe pers en tabak verder evolueren. Besluiten we om het over een andere boeg te gooien of om de zaak te verhuren, dan kan dat perfect. We hebben geïnvesteerd in een ruimte die geschikt is voor eender welk plan zich op ons pad zal gooien. We zijn tenslotte nog jong, dus alles is mogelijk.”

Onderscheiden met een ware koffie corner

“Met de renovatiewerken hebben we ook meteen een koffiehoek toegevoegd aan onze winkel. Die hoek is echt een meerwaarde voor ons. Wij zitten hier pal aan het station, dus heel veel mensen komen hier ‘s morgens vroeg binnen voor hun meeneemkoffie en nemen onderweg dan ook maar meteen een krant of boekje mee. Dat was voor ons een logische stap aangezien we zoveel passage hebben dankzij onze locatie – het station, dat pakt niemand ons af. We bieden hier trouwens ook koffiekoeken aan. Uiteraard willen we niet concurreren met de drie bakkers in ons klein dorp, maar klanten waarderen wel dat ze ook al van ‘s morgens 6 uur kunnen genieten van een koffiekoek op weg naar het werk. Anderzijds kunnen klanten hier ook rustig komen zitten om een koffie te drinken, zowel binnen als buiten op ons terras. Voor het coronavirus en de opgelegde lockdown ons verplichtten de koffiehoek tijdelijk te sluiten, was het hier vaak gezellig druk. ”

C&T Dagbladhandel

C&T Dagbladhandel
Bij de overname vier jaar geleden was de winkel onoverzichtelijk. Na de renovatiewerken die Celine en Tijsh twee jaar geleden hebben uitgevoerd, is de winkel fris, overzichtelijk en uitnodigend

Klassiek assortiment

In C&T Dagbladhandel kunnen de klanten het klassieke assortiment van een krantenwinkel terugvinden – pers, kansspelen en sportweddenschappen, tabakswaren, drank en kleine snacks en wenskaarten. “Ons wenskaartenassortiment bestaat volledig uit kaarten van Hallmark – ik vind die kaartjes ook persoonlijk gewoon de mooiste. Dat is voor mij heel belangrijk, wat ik verkoop moet ik ook zelf mooi vinden, anders krijg ik het niet verkocht”, lacht Celine. “Aanvullend bij de wenskaarten verkopen we nu ook kleine geschenkartikelen, momenteel zijn dat de zeepjes. Dergelijke artikelen hadden we nog niet hier in het dorp, dus dat gat wilden wij vullen. Die verkopen trouwens heel goed op moeder- en vaderdag, dus dan zetten we die producten extra in de kijker. We bieden trouwens ook de mogelijkheid om hier een pasfoto te laten maken. Dat zijn toch wel de zaken die ons onderscheiden van andere dagbladhandels.”

"Klanten komen sinds corona minder vaak binnengewandeld. Waar ze vroeger tot drie keer per week langskwamen, komen ze nu slechts een keer per week binnen. Wel kopen ze dan meer, er wordt zelfs gehamsterd"

C&T Dagbladhandel sloot ondanks corona niet

Naar aanleiding van de coronacrisis die begin maart ons land kwam binnengewaaid, werden enkele strenge maatregelen opgelegd vanuit de overheid. Onder meer niet-essentiële winkels moesten verplicht de deuren sluiten maar krantenwinkels vielen net binnen de essentiële categorie. “Dat vonden wij helemaal niet erg, uiteindelijk zijn wij maar één dag gesloten geweest en dat was op zaterdag 14 maart. Toen moest de overheid nog heel wat knopen doorhakken en omwille van de onduidelijkheid, waren wij die dag gesloten”, verklaart Celine. “Maar we zijn heel blij dat we open mochten blijven.”

Nodige voorzorgsmaatregelen

“Schrik hadden wij niet meteen, we hebben van bij het begin de nodige voorzorgsmaatregelen genomen. Zo bieden we de mogelijkheid om de handen te ontsmetten, hebben we stickers op de grond gekleefd zodat onze klanten voldoende afstand houden van elkaar en we hebben ook een plexischerm laten hangen aan onze kassa. Wel hebben we sinds enkele weken onze openingsuren wat teruggeschroefd. We zijn nu in de week open van 7 tot 16 uur. Die keuze hebben we gemaakt omdat we toch wel de passage van de treinreizigers misten. En uiteraard hebben we ook onze koffiehoek tijdelijk moeten sluiten, meeneemkoffie mag wel nog. Maar al bij al hebben we nog niet mogen klagen, de klanten bleven ondanks het virus niet weg.”

C&T Dagbladhandel

“Ook hier wordt gehamsterd”

Wel merkte Celine een wijziging in het shopgedrag van haar klanten. “Klanten komen minder vaak binnengewandeld. Waar ze vroeger tot drie keer per week langskwamen, komen ze nu slechts één keer per week binnen. Wel kopen ze dan meer, er wordt zelfs gehamsterd. Waar ze vroeger één pakje sigaretten kochten, kopen ze er nu drie. Ook strips en boeken – een categorie die voor de coronacrisis maar weinig aandacht kreeg van onze klanten – vliegen nu al sneller over de toonbank. Desondanks hopen we dat we de koffiehoek snel weer mogen openen en dat we opnieuw meer en meer treinreizigers over de vloer krijgen. Maar dat lijkt er met de versoepeling van de maatregelen wel stilaan te komen.”

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Melissa Himpe2 september 2020
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Kiosk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.