Fluvius lanceert 'netwerkchecker' voor uitvallende omvormers
De 'Netwerkchecker', een van de acties van netbedrijf Fluvius tegen uitvallende omvormers, is vanaf nu beschikbaar. Elke klant kan daarop zien of er in zijn buurt openstaande klachten zijn.

Hoe werkt de Netwerkchecker?
De klant hoeft enkel in te loggen of een account te maken op mijn.fluvius.be en kan vervolgens zijn of haar EAN-nummer ingeven of selecteren. Vervolgens komt de klant op een van deze drie schermen, waardoor hij de actuele situatie in de buurt kan inschatten:
- Laag risico: er zijn geen openstaande klachten in de buurt. Het risico op uitval is laag.
- Bestaand risico: er is minstens 1 openstaande klacht met een netgebonden oorzaak. Dat is echter een momentopname en betekent niet dat de omvormer gegarandeerd zal uitvallen. Fluvius onderzoekt de mogelijkheden om tot een lokale oplossing te komen.
- We zijn ermee bezig: er loopt al een klachtendossier voor het ingegeven EAN-nummer.
Lees hier welke maatregelen Fluvius nog neemt om uitvallende omvormers te voorkomen
Wat als de omvormer uitvalt?
Als de omvormer effectief uitvalt, dan kan de klant dat melden aan Fluvius. Als de klacht gegrond is, krijgt de klant een compensatie. De compensatie bedroeg in 2023 10,6 euro per kVA omvormervermogen. Voor 2024 moet de Vlaamse regering het bedrag nog bepalen.
Fluvius zal de Netwerkchecker continu verbeteren op basis van feedback van klanten en de data en algoritmes verder ontwikkelen om de risicobeoordeling nog nauwkeuriger te maken.
Om uitvallende omvormers te vermijden kan de klant zijn zelfconsumptiegraad opkrikken.
Lees ook: Hoe zo veel mogelijk eigen zonne-energie benutten?