Vlaanderen hervormt verkeersbelastingen voor elektrische auto’s vanaf 2026
Belastingvrijstelling verdwijnt, sector waarschuwt voor te vroege stap
De Vlaamse regering kondigt aan dat elektrische voertuigen vanaf 1 januari 2026 niet langer volledig vrijgesteld zullen zijn van verkeersbelastingen. Zowel de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) als de jaarlijkse verkeersbelasting (JVB) worden opnieuw ingevoerd voor nieuwe inschrijvingen. Wie zijn elektrische wagen vóór 2026 inschreef, behoudt de bestaande vrijstelling.

Nieuwe bedragen en berekening
De nieuwe BIV wordt vastgelegd op € 61,50, ongeacht model of vermogen.
De jaarlijkse verkeersbelasting zal variëren tussen € 69,72 en € 87,24, afhankelijk van het aantal fiscale pk’s. Daarmee vallen elektrische voertuigen nog steeds in de laagste belastingcategorieën, maar de maatregel betekent wel het einde van de volledige vrijstelling die sinds 2020 gold.
Volgens Vlaams minister van Financiën en Begroting Ben Weyts (N-VA) is de hervorming nodig omdat de vrijstelling “te succesvol” werd en daardoor de belastinginkomsten onder druk zet. De minister stelt dat EV’s, net als wagens met verbrandingsmotoren, bijdragen aan de slijtage en het gebruik van de wegen. De nieuwe regeling moet volgens de Vlaamse regering zorgen voor een eerlijker verdeling van de onderhoudskosten van de infrastructuur.
Kritiek vanuit de sector
De beslissing lokt gemengde reacties uit bij de autosector. Renta, de federatie van verhuur- en leasebedrijven, betreurt de invoering van BIV en JVB voor elektrische wagens. Volgens Renta wordt de maatregel “te vroeg” ingevoerd en dreigt hij het vertrouwen van particuliere kopers te ondermijnen.
De organisatie wijst erop dat de particuliere EV-markt nog nauwelijks tractie heeft, terwijl fleetklanten wel blijven investeren in elektrische voertuigen. Door de belastingdruk nu te verhogen, riskeert de Vlaamse regering volgens Renta de elektrificatie van het particuliere wagenpark verder uit te stellen.
Ook EV Belgium noemt de timing ongelukkig. Directeur Philippe Vangeel erkent dat infrastructuurmiddelen nodig zijn, maar benadrukt dat de beslissing “verkeerde signalen” geeft aan gezinnen die net overwegen elektrisch te rijden. “Wie twijfelt, krijgt het gevoel dat de regels alweer veranderen en dat duurzame keuzes bestraft worden”, aldus Vangeel.
EV Belgium roept de regering op om tegelijk ondersteunende maatregelen te nemen – zoals stabiele regelgeving, lagere laadtarieven en meer stimulansen voor tweedehands- en compacte EV’s.
Beperkingen en gevolgen
De hervorming geldt enkel voor nieuwe inschrijvingen vanaf 1 januari 2026; bestaande voertuigen behouden dus hun vrijstelling. Toch waarschuwen marktspelers dat veel kopers hun aankoop nog in 2025 zullen vervroegen om te profiteren van het oude regime.
Leasemaatschappijen vragen bovendien overleg tussen de drie gewesten om te vermijden dat uiteenlopende fiscale regels de Belgische markt nog complexer maken.
Hoewel de nieuwe bedragen relatief beperkt zijn, wijst de sector erop dat het signaal zwaarder weegt dan het financiële effect. De overgang van stimulering naar belastingheffing markeert een beleidsomslag: van het actief bevoordelen van elektrische mobiliteit naar een systeem waarin alle voertuigen bijdragen, zij het in verschillende mate.