Elektromobiliteit Partnercontent

Wegvervoer: op één uitzondering na hinken elektrische voertuigen achterop

Het Belgian Mobility Dashboard (BMD) bevestigt dat bedrijfswagens de drijvende kracht zijn achter de elektrificatie van het Belgische wagenpark, dat op andere fronten moeite heeft om gelijke tred te houden. Vooral de elektrische bestelwagens blijven achter, en daar is een duidelijke reden voor. Het BMD, ontwikkeld door het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) en Febiac, is een gratis platform dat een reeks cruciale Belgische mobiliteitsindicatoren bundelt.

Wegvervoer: op één uitzondering na hinken elektrische voertuigen achterop

Bedrijfswagens stimuleren de elektrificatie

Sinds 2016 groeide het Belgische wagenpark met 6,6% tot meer dan 6 miljoen voertuigen midden 2025. Bedrijfswagens (leasing en op naam van bedrijven) zijn goed voor 53% van de nieuwe inschrijvingen sinds begin dit jaar.

Volledig elektrische wagens worden het meest ingeschreven in leasing (61%) en op naam van bedrijven (45%), gevolgd door benzinewagens (25%). Bij particulieren voeren benzinewagens de boventoon met meer dan 63% van de inschrijvingen, gevolgd door niet-oplaadbare hybrides (18%). Volledig elektrische wagens en plug-inhybrides halen samen slechts 13% van de particuliere verkoop.

Sinds begin 2025 schommelt de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens tussen 76,7 en 81,7 g/km, met een gemiddelde van 78,6 g/km in de eerste jaarhelft. Dat blijft onder de Europese doelstelling van 81 g/km (2025-2029). Dankzij de Belgische bedrijfswagens helpen inschrijvingen de constructeurs om die norm te halen.

Opvallend: de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe dieselwagens steeg tussen 2024 en 2025 met 5%, terwijl die van plug-inhybrides met 14% daalde.

Bestelwagens blijven diesel

Het aantal personenwagens stijgt relatief langzaam, maar het aantal bestelwagens nam in minder dan tien jaar met 28% toe tot 900.000 voertuigen in 2025. Het aantal zware vrachtwagens blijft stabiel rond 150.000 (+3,6% sinds 2016).

Bij de inschrijvingen domineren dieselmotoren: 87% van de nieuwe bestelwagens en 95,8% van de nieuwe vrachtwagens rijdt op diesel.

3,5-tonregel blokkeert elektrische bestelwagens

De wegcode legt een limiet van 3,5 ton MTM (maximaal toegelaten massa[1]) op, waarboven een rijbewijs C en een tachograaf vereist zijn. Door het gewicht van de batterijen overschrijden elektrische bestelwagens die grens vaak.

België voert (tot augustus 2026) een proefproject waarbij elektrische en waterstofvoertuigen tot 4,25 ton met een rijbewijs B mogen worden bestuurd, mits het extra gewicht enkel technologisch is. Binnen 100 km rond de bedrijfszetel is ook geen tachograaf verplicht. Snelle omzetting in definitieve wetgeving zou investeringszekerheid bieden.

Daarnaast zorgen lokale verbodsborden voor bijkomende hinder: voertuigen boven 3,5 ton worden uit sommige straten geweerd, waardoor bezorgers verder moeten parkeren en leveringen trager en fysiek zwaarder worden. Een nationale aanpak, in samenwerking met lokale besturen, zou dit kunnen verhelpen. Daarvoor is een evaluatie van infrastructuurcapaciteit (wegen, bruggen enz.) nodig.

Pieter Timmermans, CEO VBO: “In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn Belgische bedrijven dankzij hun bedrijfswagens de belangrijkste motor voor elektrificatie. Er is nood aan een nationaal initiatief om elektrische bestelwagens tot 4,25 ton toe te laten in straten die nu verboden zijn voor voertuigen boven 3,5 ton.”

Frank Van Gool, CEO Febiac: “Onze leden, en in het bijzonder de constructeurs van personen- en bedrijfsvoertuigen, investeerden zwaar om hun producten milieuvriendelijker te maken. Die inspanningen renderen vandaag, maar aangepaste wetgeving is dringend nodig om vooral de elektrificatie van bestelwagens te versnellen.”

[1] Ook wel: toelaatbare maximummassa in beladen toestand.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Lees ook