Nieuwe Euro NCAP-tests leggen compatibiliteit SUV’s bloot
Veiligheid blijft topprioriteit, compatibiliteit onder druk
De meest recente testronde van Euro NCAP bevestigt nogmaals het blijvende streven naar verkeersveiligheid voor álle weggebruikers. Zestien nieuwe voertuigen – van compacte EV’s tot middelgrote SUV’s – werden onderworpen aan een reeks objectieve veiligheidstests, waaronder botsveiligheid, ongevalpreventie en post-crashzorg. Het resultaat is een gevarieerd palet aan scores, met zowel lof als kanttekeningen.
Vijf sterren voor zeven modellen
De nieuwste modellen van onder meer Audi, Tesla en Toyota sleepten een maximale score van vijf sterren in de wacht. Zo werden de Audi A5 PHEV, Audi Q5, Tesla Model 3, MG MGS5 EV, Toyota C-HR PHEV, VW Tayron en Voyah COURAGE bekroond voor hun algemene prestaties. De nieuwe Kia EV3 haalde eveneens vijf sterren, op voorwaarde dat de optionele veiligheidspack geïnstalleerd is.
Vier sterren voor de middenmoot
Een ruime groep modellen eindigde op vier sterren. Dit geldt onder andere voor de elektrische Renault 4, Ford (E-)Tourneo Custom, Opel/Vauxhall Grandland, Peugeot 3008 en 5008, Kia EV3 zonder extra veiligheidsopties en de Volkswagen Transporter. Deze voertuigen bieden degelijke bescherming, maar missen op één of meerdere vlakken de verfijning om het hoogste veiligheidsniveau te bereiken.
Drie sterren voor Dacia Bigster
De enige testkandidaat die drie sterren behaalde is de Dacia Bigster. Daarmee bevestigt het merk zijn positionering als budgetvriendelijk alternatief, waarbij kostenbewustzijn primeert op technische verfijning.
Toenemende zwaarte legt druk op compatibiliteit
Euro NCAP wijst op een opvallende trend: het stijgend gewicht van nieuw verkochte wagens. In tien jaar tijd is het gemiddelde voertuig in Europa zo’n 100 kg zwaarder geworden, vooral door de opmars van SUV’s en elektrische aandrijflijnen. Hoewel dit vaak gepaard gaat met betere inzittendenbescherming, rijst tegelijk de vraag in welke mate deze voertuigen schadelijker zijn voor andere weggebruikers bij een ongeval.

MPDB-test legt compatibiliteitsproblemen bloot
Sinds 2020 voert Euro NCAP de Mobile Progressive Deformable Barrier (MPDB)-test uit, een vernieuwende frontale botsproef waarbij niet alleen de bescherming van inzittenden wordt geëvalueerd, maar ook de ‘compatibiliteit’ van het voertuig: hoe goed het zich gedraagt in een frontale botsing met een ander voertuig.
In de recente testronde bleken de Audi Q5 en Volkswagen Tayron – beide middelgrote SUV’s – slechte compatibiliteit te vertonen. Ze veroorzaken hoge deceleraties bij het botsobject, en hun frontstructuur deformeert op een manier die als potentieel schadelijk wordt beschouwd voor andere voertuigen. Dit leidde tot puntenaftrek, ondanks hun sterke prestaties op andere testonderdelen.
Compatibiliteit is geen absolute maatstaf voor veiligheid
Belangrijk is dat een negatieve score op compatibiliteit niet automatisch betekent dat een wagen onveilig is. Zowel de Audi Q5 als de VW Tayron toonden zich sterk op het vlak van inzittendenbescherming en actieve veiligheid, wat hen alsnog de vijfsterrenbeoordeling opleverde. Euro NCAP benadrukt dat compatibiliteit vooral een oproep is tot verdere verbetering.
Oproep aan constructeurs: denk verder dan eigen inzittenden
Euro NCAP blijft pleiten voor betere afstemming tussen voertuigen van verschillende formaten en gewichten. Fabrikanten zoals Mazda – met de CX-60 en CX-80 – tonen aan dat compatibiliteit perfect te combineren valt met robuuste inzittendenbescherming. Het is die aanpak die Euro NCAP in de toekomst gestandaardiseerd wil zien.