ChocolademachinesPremium

Roose’s chocolate world verbindt chocolade met robotica

technologische snufjes moeten voor extra beleving in de winkel zorgen

boers Roose

Van artisanale confiserie tot een groothandel in chocolade en terug naar het bereiden van artisanale pralines. Het verhaal van familiebedrijf Roose’s Chocolate World gaat al even mee. Toch blijven Wim Roose en zijn zonen niet stilzitten en maken ze zich klaar voor een toekomst waar chocolade en robotica voor een ongeziene beleving zullen zorgen in de winkel. Op die manier worden de klanten gestimuleerd om naar de winkel te komen en zich te laten onderdompelen in een ware en unieke chocoladewereld.

Vierde generatie

Wim Roose: “Ik kom uit een familie waar confiserie en chocolade altijd al centraal hebben gestaan. Mijn overgrootvader is begonnen met het maken en verkopen van artisanaal hard suikergoed en mijn grootvader volgde hem in zijn sporen. Maar toen mijn vader in de zaak kwam, heeft hij het anders aangepakt. In de jaren 50 is hij een groothandel begonnen in confiserie en chocolade maar hij produceerde niks. In 1985 kwam ik dan in de zaak en startte met de productie van artisanale pralines op kleine schaal. In ‘93 begon het verhaal van Roose’s Chocolate World in Brugge samen met mijn vrouw Inge.Vandaag sta ik nog steeds in het atelier, doe ik de demo’s in de winkel, ga op de baan om te verkopen en bied consultancy aan.”

meer vraag naar gezonde chocolade

Wim: “Wat we in de jaren 80 verkochten, is absoluut niet meer te vergelijken met hoe het nu is. In die tijd had ik vaste klanten die elke week achter een kilo pralines kwamen. Zoiets is vandaag de dag ondenkbaar.”

Tot 30% van de omzet

Wim: “Mensen zijn veel bewuster met hun gezondheid beginnen omgaan en kiezen duidelijk veel meer voor producten met een verlaagd suikergehalte, een hoog cacaogehalte, toppings zoals noten en fruit doen het goed en bio begint ook steeds meer zijn aandeel te krijgen. Waar die gezondere varianten vroeger amper 1% van mijn omzet waren, zit dat vandaag op 20 à 30%.”

Concurrentie

De retail heeft daar ook een belangrijke rol in gespeeld. Vroeger was de kwaliteit van de chocolade in de supermarkten erg laag, vandaag is dat anders en de prijzen zijn nog steeds lager dan bij een chocolatier. Waar wij het verschil mee willen maken, is focussen op unieke verpakking. Toch zijn wij niet bezig met te concurreren met retailers. En eigenlijk zijn we ook niet aan het concurreren met de talloze chocoladewinkels in centrum Brugge want daar is de concurrentie bikkelhard. We hebben het voordeel dat we net buiten het centrum gelegen zijn en toeristen eigenlijk heel gericht naar ons komen. We zitten heel vaak omvat in een daguitstap naar Brugge voor bijvoorbeeld cruisetoeristen of scholieren. Bovendien hebben wij ook het voordeel als het warm is, dat men van de winkel, die volledig geacclimatiseerd is, direct op de bus kan springen en hun chocolade dus geen kans heeft om te smelten. Als je in centrum Brugge loopt bij mooi weer, heb je al meer kans dat je chocolade zal gesmolten zijn eens je aan de wagen of bus bent.”

“Dankzij onze Chocomatic willen we de winkelbeleving naar een hoger niveau tillen en de klant echt verrassen. Bovendien moet de Chocomatic dienen als verrassingselement in de winkel“ - Michiel Roose

Vaste klanten versus toeristen

Wim: “Er is een mooie balans tussen het aantal vaste klanten en de toeristische klanten. Maar door de Brexit en de coronacrisis zal helaas veel veranderen voor ons. Gelukkig hebben we ook een grote groep – ongeveer 50% – vaste klanten waarvan er heel veel bedrijven zijn die geschenken willen kopen voor hun klanten of personeel. Ook de hotels, die stilaan terug op gang komen, zijn belangrijke klanten voor ons.”

Ander aankoopgedrag

“Beide groepen hebben ook een totaal aankoopgedrag. Toeristen, zeker de jonge generatie, toont absoluut geen interesse in de pralines in de toog. Zij grijpen al sneller naar artikelen met een hoog fungehalte. Denk maar aan een Nijntje in chocolade, een zaagschijf of een gsm in chocolade. Terwijl onze vaste klanten eerder geneigd zijn om onze pralines of tabletten chocolade te kopen. Dat assortiment is een goede mix van klassiekers en trendy creaties.”

Focus op binnenlands toerisme

Wim: ”In tijden van verandering, is het cruciaal dat je als ondernemer vlug kan schakelen en nieuwe ideeën uitwerkt met de klanten die wel kunnen komen. Het is dan ook ons doel om ons meer en meer te concentreren op binnenlands toerisme. We zijn nu volop bezig met het uitwerken van tal van initiatieven en samenwerkingen met andere lokale ondernemers in het Brugse. Waarom zouden een groep Limburgers bijvoorbeeld geen interesse hebben in een bezoekje aan de winkel en intussen workshop volgen?“

chocomaticchocomatic

Workshop: next level

Michiel Roose (een van de zonen van Wim): “Daarenboven willen we ook de workshops naar een hoger niveau tillen en een verrassingselement toevoegen. Zo kunnen onze bezoekers in de nabije toekomst een workshop komen volgen samen met een cobot, dat is een robot die samen kan werken met de mens. Op die manier willen we een verrassingselement toevoegen aan onze workshops en nog meer klanten lokken naar de winkel.”

Webshop

Michiel: “Er was al een mogelijkheid voor onze businessklanten om onlinebestellingen te plaatsen via een webshopformule. Maar sinds corona heeft iedereen nu de mogelijkheid om online een bestelling te plaatsen. We kregen heel veel vragen van klanten hoe ze bij ons chocolade konden kopen zonder dat ze zich daarvoor moesten verplaatsen. Het was dus een kleintje om de webshop ook aan te bieden voor hen. Dat is eigenlijk heel vlot verlopen. Ook de bestellingen die wij overigens persoonlijk gingen leveren, zijn goed verlopen. We kregen dan ook enorm veel appreciatie van de klanten omdat we zo veel moeite gedaan hebben.”

Geen evidentie

Wim: “Klopt, kosten noch moeite werden gespaard om iedereen te voorzien van zijn favoriete chocoladeartikelen. Toch hebben we nogmaals gemerkt dat levering van kleine pakketten absoluut niet evident is. Vaak moet je een product, zeker als het over holgoed gaat, al heel goed inpakken zodat het ongeschonden bij de klant geraakt. Daarnaast is de temperatuur ook veel moeilijker onder controle te houden dan als je chocolade per container moet transporteren. We hebben een beperkter aanbod online geplaatst. We kozen er dan ook voor om alles persoonlijk te brengen om zoveel mogelijk problemen te voorkomen. Als je ziet hoe sommige koerierdiensten gooien met pakketjes, dan neem ik toch liever zelf de controle.”

roosse

robotica als lokmiddel

Michiel Roose: “Hoewel we een webshop hebben en we de mensen dus de mogelijkheid geven om online te kopen, streven we ernaar om hen terug meer naar de winkel te lokken. Dat kan je vandaag alleen maar doen door in te zetten op winkelbeleving. Dankzij onze Chocomatic willen we die winkelbeleving naar een hoger niveau tillen en de klant echt verrassen. Bovendien moet de Chocomatic dienen als verrassingselement in de winkel. Normaal gezien is het niet zo boeiend om te kijken hoe iemand een doosje pralines vult, maar dankzij de Chocomatic brengen wij dat aspect naar een aantrekkelijker level.”

Chocomatic: toevallige samenkomst met corona

Michiel: “De Chocomatic is een robotsysteem die het samenstellen van een doosje pralines volledig automatiseert. Het idee is er eigenlijk gekomen nadat mijn broer Pieterjan en ik gekeken hebben welke fase in het verkoops- of productieproces hier efficiënter kan verlopen. Toen merkten we dat er te veel tijd verspild wordt wanneer mensen pralines aan het kiezen zijn. Sommige klanten vragen veel informatie, ook al staat er een lijn mensen achter hen te wachten. Zo is het idee van de Chocomatic ontstaan. Mijn broer en ik hebben een bedrijf rond robotica. We vinden het dan ook geweldig dat we de brug slaan tussen chocolade en robotica. Bovendien willen we de zogenaamde Industrie 4.0 ook toegankelijk maken voor de kleinere kmo’s. Het bespaart niet alleen veel tijd bij het samenstellen van een doosje, het brengt ook een hoog showgehalte in winkel.”

Hoe werkt het?

Michiel: “Via een tablet in de winkel – en in de toekomst ook via hun eigen smartphone – kunnen de klanten zelf kiezen welke pralines ze in hun doosje willen. Bovendien kunnen ze veel meer hun tijd nemen om te kijken welke praline ze zeker zullen lusten en welke niet. De volledige informatie over vet- en cacaogehalte, allergenen, vullingen enzovoort kan per praline geraadpleegd worden.”

Bekijk de video hier om te zien hoe de robot werkt!

Verdere mogelijkheden

Michiel: “ De huidige Chocomatic staat nog in zijn kinderschoenen. We plannen nog een aantal extra technologische snufjes die de beleving nog leuker moeten maken. Zo is het de bedoeling om van de Chocomatic een heel intelligent systeem te maken. Het zou de bedoeling zijn dat de robot al via gezichtsherkenning en social media weet wat de klant graag eet. Ook zou de klant tegen de robot moeten kunnen zeggen: “Doe maar zoals de vorige keer”. Via gezichtsherkenning zal die robot dat dan ook perfect weten. Verder zal het ook mogelijk zijn dat de robot bepaalde pralines kan aanraden op basis van de eerder gekozen pralines van de klant.”

geschenkverpakking

Oneindig inzetbaar

Michiel: “Het voordeel van de Chocomatic is dat we echt helemaal op maat kunnen werken en dat die bovendien multi-inzetbaar is in tal van sectoren en plaatsen. Zo denk ik maar aan luchthavens of hotels waar mensen op elk moment van de dag pralines kunnen kopen. Maar ook in andere sectoren in de voeding is de robot perfect inzetbaar. De mogelijkheden zijn oneindig. De Chocomatic is ook volledig personaliseerbaar volgens wat de winkelier wil.”

Aantrekkelijk kostenplaatje

Wim: “Bovendien vergt het geen grote investering. We hebben de robot op de markt gebracht met als idee dat de klant het op drie jaar eruit kan halen. Zo willen we robotica ook toegankelijk maken voor de kleine kmo. Een investering in de basisversie van de robot start aan een 30.000 euro. Naargelang de noden van de klant en wat hij met de robot wil doen, kan dat natuurlijk oplopen. Maar de investering is zeer laagdrempelig en een absolute meerwaarde voor wie beleving wil in zijn winkel. Zeker als de zaak in een toeristische streek gelegen is.”

Extra pluspunt: hygiëne troef

Michiel: “De lancering van de Chocomatic komt heel toevallig overeen met de coronacrisis. Wij hebben geluk dat de robot perfect in het verhaal past aangezien de robot de perfect hygiëne garandeert. Iets wat men niet kan doen wanneer mensen de pralines aanraken. Ik vermoed dat hygiëne in de nabije toekomst nog belangrijker zal worden en dat elk initiatief dat ervoor zorgt dat de hygiëne zo optimaal mogelijk is, alleen maar gestimuleerd zal worden.” 

 

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Marie Verhulst

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Chocolaterie maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.