Interieurbouw

Opvallend interieuronderzoek: “De Belg wil vaker van interieur veranderen en spendeert daar flink wat geld aan"

interieur unie onderzoek

Interieur Unie, de Belgische sectorfederatie van de retailers in de wooninrichting, hield eind vorig jaar een grootschalig onderzoek en kwam tot verrassende resultaten. Zo wil de Belg zijn interieur graag sneller grondig veranderen. De jaarlijkse budgetten voor interieur zijn ook nog eens best hoog, in vergelijking met het gemiddelde huishoudbudget.

Flink interieurshoppen

Uit het onderzoek blijkt dat de woonkamer en slaapkamer het snelst onder handen worden genomen. Gemiddeld verandert de Belg zijn interieur pas grondig na 15, en meestal na 20 jaar. Toch wil de consument dat graag 5 tot 10 jaar sneller doen. Dat houdt diezelfde consument niet tegen om meermaals per jaar aan interieurshopping te doen. Het gaat dan eerder om gespreide aankopen.

Meer dan de helft van de ondervraagden koopt meermaals per jaar iets voor het interieur. De budgetten die hieraan worden besteed per jaar, zijn behoorlijk hoog: bijna 52% spendeert elk jaar gemiddeld tussen de 1.000 en 5.000 euro, wat dus een flink stuk van het huishoudbudget is. In 2018 was dit nog respectievelijk € 35.764 in België, 36.895 euro in Vlaanderen, € 34.589 in Wallonië en 33.356 euro in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest.*

Dat wil zeggen dat men meer dan een gemiddeld maandelijks huishoudbudget aan het interieur besteedt. Budgetten hoger dan 25.000 euro per jaar zijn echter zeer zeldzaam (bij 4,4% van de deelnemers) en zien we alleen bij de Vlamingen.

Fysiek én online shoppen

Onze Belgische consument blijkt zeer loyaal: als men een aankoop doet, gaat 35% van de ondervraagden bij voorkeur naar de winkel waar men altijd gaat. 16% kiest voor de zaak waar men goed geïnformeerd wordt en slechts 14% kiest voor de goedkoopste winkel. Hoewel online winkels en marktplaatsen voor geen enkele productcategorie het voorkeurskanaal zijn, zegt 54% van de respondenten toch dat ze zowel on- als offline aankopen voor hun interieur. Meer dan 4 op 10 koopt ook wel eens in het buitenland.

Over alle productcategorieën heen, gaat de Belg het liefst op koopjacht bij de zelfstandige meubelzaak met breed aanbod en bij de gespecialiseerde winkels (bv verlichtingswinkel, keukenretailer). De ideale interieurwinkel? Dat is voor de gemiddelde Belg een winkel met het volledige scala aan prijzen (van laag tot hoog), op zeer korte afstand. Een zaak waar hij alles onder één dak vindt, waar hij wordt geïnspireerd en die hij kan vertrouwen.

Vrouwen initiëren de aankopen

Uit de bevraging blijkt trouwens dat de interieuraankopen in 9 van de 10 gevallen wordt gedaan door vrouwen, al dan niet in gezelschap van hun partner. Het onderzoek werd ook voornamelijk door vrouwen ingevuld: 65% van de respondenten is vrouw. 66% van het bereikte publiek is tussen de 36 en 65 jaar, 20% was jonger dan 35 jaar, slechts enkele respondenten waren jonger dan 20.

Deze jonge doelgroep vormt een uitdaging voor de retailsector, want ook al is het moeilijk om hen nu te bereiken: zij worden wel de klant van morgen. 9 op 10 respondenten is eigenaar van een woning. 43% is bediende, 19% is gepensioneerde en 18% is zelfstandige van beroep.

Niche interieurstijlen blijven in de rand

In woonstijlen komt de ‘moderne woonstijl’ als favoriet uit de bus. 43% van de woningen en interieurs worden als ‘modern’ bestempeld, en dat zien we in nagenoeg elke kamer terug: van woonkamer tot slaapkamer, over bergruimte tot badkamer. De consument geeft aan nog meer deze richting uit te willen. En dit ten nadele van de klassieke interieurs.

Deze zijn enorm op hun retour en verliezen aan marktaandeel zodat ze dicht bij de nichemarkt uitkomen. Hier bevinden zich ook de ‘vintage stijl’ en de ‘industriële stijl’. Vooral deze laatste groeit nog, maar blijft een randgegeven en een puur Vlaams fenomeen. Dé interieurbelg? Modern qua stijl, maar traditioneel in aankoopgewoontes.

Over het onderzoek

Interieur Unie is een spreekbuis voor de retailer uit de sector en een expertisecentrum voor haar leden. Kennis van de interieurconsument is daarom een extra kracht om die klant beter te kunnen informeren en bedienen. In het najaar van 2024 liet Interieur Unie een uitgebreide e-survey uitvoeren door Retail e-Motion, experten in non-food retail en ervaren marktonderzoekers, om zo te weten te komen wat hoe het ideale interieur van de consument er tegenwoordig uitziet, en wat zijn verwachtingen zijn van de ideale meubelwinkel.

Het onderzoek telde zo’n 800 deelnemers, wat betrouwbare en statistisch relevante resultaten (1) oplevert. De bevindingen werden door Chris Van Wesemael, MD van Retail e-Motion, voorgesteld aan de deelnemers van het Interieurcongres op 3 december in UGC Mechelen.

(1) Foutenmarge max. 5% en Betrouwbaarheidsniveau van 95% *(Bron: https://statbel.fgov.be/nl/nieuws/nieuwe-resultaten-belgisch-huishoudbudgetonderzoek)

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook