Partnercontent

Hoe breid ik mijn klantenbestand uit?klussers

Ben je op zoek naar meer klanten voor reparaties of renovaties in je buurt? Of ben je een handige harry en wil een cent bijverdienen door een handje te helpen bij het plaatsen van een airconditionning, chauffage, keuken, kast of toilet? Vandaag bestaat de mogelijkheid om u gratis aan te sluiten op een online platform waar particulieren op zoek zijn naar een vakman of een klusser in de buurt!

Hoe werkt het precies?

De klanten komen zelf naar jou! Niets is simpeler! Tegenwoordig bestaan namelijk online platforms waar potentiële klanten een project of een opdracht op plaatsen met foto’s en afmetingen. Ben je geïnteresseerd in het project of de opdracht? Maak er een offerte voor op en hang hem aan het project! Het helpt starters hun klantenbestand op te richten of ervaren rotten in het vak hun klantenbestand uit te breiden! 

  1. Raadpleeg de online geplaatste opdrachten: de klussen gaan van een lekkende kraan, naar een complete renovatie van een dak of de installatie van een nieuw zwembad.
  2. Interesse? Reageer dan op de job, maak een offerte op en post hem!
  3. Ligt je offerte toe en overtuig de klant: Goedkoop en snel? Of wat prijziger, maar uiterst degelijk? Pak de klant in met jouw eigen tactiek!
  4. Klanten vergelijken offertes van verschillende vakmannen en maken een eigen keuze! Ze nemen contact met u op als ze dat wensen. De offerte die je maakt is volledig vrijblijvende.
  5. Word gescreend en bekritiseerd: de platformen geven de mogelijkheid om hun mening achter te laten over het geleverde werk! Positieve feedback, brengt meer klanten en dus meer jobs met zich mee!

wil de klant een helpende hand of een professional?

klussers

Er is een brede waaier aan online platforms waar een onderscheid wordt gemaakt tussen online platforms waar de klant vakmannen terugvindt of online platforms waar ze klussers kunnen vinden.

Het vakmanplatform omschrijft een online platform met een database vol vakmannen verdeeld over verschillende regio's. Ze werken een project van A tot Z af. De klant schakelt een professional in om een lekkende kraan te repareren of een toilet te installeren. Een voorbeeld van een vakmanplatform is Jaimy.

De klusserplatforms zijn vaak gelinkt aan doe-het-zelf-ketens. De klant koopt zelf de producten en de klusser komt bij hen aan huis. Hij installeert hun tuinhuis, hangt de verlichting op, schildert de keuken of plaatst hem.

Kleine, middelgrote en grote projecten

De soort klus dat moet uitgevoerd worden kan van aard verschillen: sanitair, schrijnwerk, vloeren, schilderwerken, … . Vaak worden de projecten opgedeeld in drie subcategorieën: kleine, middelgrote en grote projecten.

Kleine projecten zoals een kraan die niet werkt, een airconditioning die lekt. Het gaat om projecten die de consument minder dan 700 euro kosten. Bij deze subcategorie wil een potentiële klant vaak liever geen offertes vergelijken. Hier is het belangrijk voor de vakman om kort op de bal te spelen, en dus meteen met een correcte offerte op de proppen te komen.

Middelgrote projecten zoals bijvoorbeeld dakwerken of een schilderbeurt. Bij deze subcategorie zullen potentiële klanten tussen 700 en 10.000 euro moeten neertellen. Hiervoor hoeven ze dus niet noodzakelijk een lening aangaan, wat er voor zorgt dat de beslissing om met jou in zee te gaan vrij snel gemaakt kan zijn. Potentiële klanten zullen graag offertes vergelijken. Als de offerte de klant aanspreekt, dan zullen ze snel geneigd zijn te tekenen en met de vakman in zee te gaan.

Grote projecten zoals een zwembad of een zwemvijver plaatsen, de renovatie van een oude woning of het plaatsen van een garage. Klanten zullen er boven de 10.000 euro aan besteden. Het gaat om een grote investering en ze zullen dus voorzichtig met hun geld omspringen. Als vakman kan je hierop inspelen en de potentiële klant proberen te overtuigen met een correcte offerte. De ‘turn over’ gebeurt heel voorzichtig en laat even op zich wachten.klussers

Waarom wil je lid worden van een online platform?

De klanten komen je zelf zoeken: dat betekent dat je minder tijd moet besteden aan prospectie of zelfs helemaal niet meer op klantenjacht moet! Dat zijn dus veel opdrachten voor weinig moeite! Dankzij de screening van het platform, behoor je bovendien tot een groep 'betrouwbare vakmannen'. Dat weet de potentiële klant ook! Verder kan je zelf kiezen of je een job aanneemt. Heb je even een kalme periode en kan er wel een project of twee extra bij? Ga dan in op de online geplaatste opdrachten die je interessant lijken. Tot slot krijgt je geloofwaardigheid een boost door de positieve recensies die de klanten online plaatsen!

Positieve feedback als reclame voor jouw werk!

Op de platforms ontstaat vaak een ‘plaatsers’-gemeenschap. Hierbij komt het erop neer dat een gemeenschap samenwerkt om een oplossing te vinden voor een probleem. Denk maar aan de gps-navigatieapplicatie ‘Waze’. De gebruikers van de applicatie vormen een ‘gemeenschap’, een ‘community’ die elk lid helpt door het updaten van de wegenkaart. Dat doet het door onder andere accidenten op de weg te melden. Die meldingen worden zichtbaar voor de rest van de ‘Waze’-gemeenschap.

Ditzelfde principe geldt ook voor de online platforms voor vakmannen en klussers. Doordat de gebruiker recensies kunnen achterlaten over het geleverde werk helpen ze andere gebruikers bij hun keuze voor een vakman. Maar je kan hier ook als vakman van genieten! Heb je knap werk geleverd? Dan zal elk lid van de gemeenschap dat te weten komen! Positief resultaat levert meer werk op! Concreet houdt het in dat als jij, samen met nog drie andere vakmannen een offerte opstuurt naar de opdrachtplaatser, dan zal zijn keuze beïnvloed worden door wat vorige klanten over jouw werk postten!

WAAROM KIEST DE KLANT VOOR EEN VAKMANPLATFORM?

ZE KOMEN ER IN CONTACT MET EEN BETROUWBARE VAKMAN VOOR ELKE KLUS IN EN OM HET HUIS!

BETROUWBAAR : de vakmannen waar de klant mee in contact kan komen zijn gescreend.
EFFICIËNT: de klanten hoeven slechts één maal hun opdracht uit de doeken doen en krijgen reacties van verschillende vakmannen. Ze vinden meteen een oplossing voor wat ze zoeken!
KEUZE: verschillende offertes die de klant zelf kan doornemen en vergelijken
SNEL: binnen kortste keren heeft de klant een verzameling waardevolle offertes speciaal voor hun opdracht opgesteld
ZORGENLOOS: de klant geeft het werk volledig uit handen, maar beschikt over alle vrijheid bij de beslissingen

Vandaag zijn er een hele waaier platforms om uw vakman in de buurt te vinden denk maar aan:

  • Bobjob
  • Casius
  • Jaimy by Belfius
  • Listminut’
  • Mijnklusser
  • PWIIC
  • Taskbooker
  • Twizzi
  • ...
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Schrijnwerk maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.