Charter over de ophaling van bouwmaterialen door aannemers in de bouwmaterialenhandels
Confederatie Bouw en Fema erkennen de gewijzigde situatie sinds het uitbreken van de coronacrisis. Beiden stellen vast dat door de complexiteit van bepaalde coronaprocedures, en de mogelijkheid tot afhalen van particuliere klanten, soms wachttijden ontstaan die als hinderend ervaren worden. De Confederatie Bouw is vragende partij om de flow van professionele klanten op de sites van de bouwhandel te optimaliseren zodat de wachttijden en de besmettingsrisico's beperkt worden. Fema bevestigt dat de professionele klant haar prioriteit is en blijft inzake service.
Na overleg tussen de Confederatie en Fema, roepen beide organisaties hun leden aan om volgens de volgende afspraken te werken:
- De aannemers plaatsen hun bestelling op voorhand via email en engageren zich om:
- deze op een duidelijke en definitieve wijze te formuleren, teneinde fouten te vermijden;
- de eventuele afhalingsafspraak te respecteren. - De bouwmaterialenhandelaars engageren zich om:
- deze bestelling prioritair te behandelen;
- deze bestelling klaar te zetten voor afhaling op een afgesproken moment via een "fastlane"-systeem, zonder te moeten aanschuiven;
- naar een maximale afhalingstermijn van 4 werkuren te streven (als de klant niet zelf om een latere afhaling vraagt). - Uiteraard kunnen de bestellingen steeds geleverd worden door de bouwmaterialenhandelaars. Deze engageren zich dan om naar een maximale leveringstermijn van 24 uur te streven (als de klant niet zelf om een latere levering vraagt) en maken hiervoor een afspraak met de klant.
"Op deze wijze kan een win-winsituatie tot stand komen doorheen de bouwketting. Aangezien tijdige formele bestellingen eveneens de bestellingen bij de producenten van bouwmaterialen mogelijk maken, kunnen de logistieke stromen zo geoptimaliseerd worden."