400.000 ton granulaten vervoerd via de binnenvaart
Afgelopen december heeft CCB Granulaten de symbolische kaap van 400.000 ton granulaten overschreden die in één jaar tijd over water zijn verscheept. Dat is een stijging van meer dan 20% ten opzichte van de voorgaande jaren. De binnenvaart maakt deel uit van het door CCB opgezette trimodale systeem, waaronder ook weg- en spoorvervoer zitten.
Met schepen die een transportcapaciteit tot 1.800 ton kunnen bereiken en met meer dan 1.500 km aan binnenwateren in België vormt de scheepvaart een bijzonder interessant alternatief voor bedrijven, zowel vanuit economisch als logistiek en ecologisch oogpunt. Momenteel bevoorraadt CCB drie markten via het water: België, Frankrijk (Ile de France en Picardië) en Nederland.
“Om zich voortdurend aan te passen aan de marktevolutie en de behoeften van zijn klanten herbekijkt CCB regelmatig zijn productie-, laad- en transportfaciliteiten. We zien een mooie toekomst in de binnenvaart, met name door de uitvoering van het Europese project voor de toekomstige Seine-Noordverbinding", legt Fabrice Delaunoy, directeur Granulaten van CCB, uit. “Dat gloednieuwe kanaal is 107 km lang en zal een netwerk van 1.100 km waterwegen creëren, geschikt voor grote schepen, tussen het Seinebekken en de Schelde- en Maasbekkens. Het kanaal zal de doorvaart van moderne 4.400-tons rivierkonvooien mogelijk maken en zo de verschuiving van vrachtverkeer over de weg naar de waterwegen bewerkstelligen. De binnenvaart is dus een echt model voor de toekomst, dat goede commerciële perspectieven biedt.”