Van onenightstand naar duurzame relatie
ATS Groep en Scheppersinstituut: "Samenwerken met bedrijven is de motor achter sterk technisch onderwijs"
Bart Bruggeman, directeur van het Scheppersinstituut in Wetteren, legde op het Symposium Technisch Onderwijs haarfijn uit waarom samenwerking tussen scholen en bedrijven onmisbaar is. Zijn boodschap? “Technisch onderwijs heeft middelen nodig, bedrijven hebben mensen nodig. Samen kunnen we wonderen verrichten.”
“What’s in a name?”
Volgens Bruggeman begint elke samenwerking met herkenbaarheid. “Bedrijven denken vaak dat jongeren hen kennen, maar dat is meestal niet zo. Ze kennen de visie niet, de werkvloer niet, en weten niet of stagiairs goed worden begeleid. Het begint allemaal met naambekendheid.”
Een sterk voorbeeld is de samenwerking met Strukton, dat tijdens een opendeurdag een spoorrail op de speelplaats plaatste. Het resultaat? 6.000 bezoekers en twee nieuwe werknemers voor het bedrijf. “Dat is wat een goede samenwerking kan opleveren: zichtbaarheid én mensen.”
Veel meer dan sponsoring
Samenwerkingen gaan volgens Bruggeman verder dan financiële steun. Zo werkten leerlingen van het Scheppersinstituut samen met Matthijs aan een klantproject en mochten twee van hen op stage. “Het draait niet alleen om geld. Het gaat om kansen creëren voor onze jongeren, zodat ze kunnen proeven van het bedrijfsleven.”
Toch is financiële steun soms nodig. Bruggeman haalde een voorbeeld aan van een internationale wedstrijd voor voertuigtechniekers. “Dankzij sponsors zoals Nebim konden onze leerlingen deelnemen aan wedstrijden die hun niveau enorm verhoogden. Zonder hen was dat onmogelijk geweest.”
Van one-night stand naar duurzame relatie
Pascal Vanhoecke, personeelsdirecteur bij ATS Groep, vergelijkt samenwerkingen met liefdesrelaties. “Soms klikt het meteen, soms moet je eraan werken. Wat belangrijk is, is dat beide partijen weten wat ze willen en wat ze kunnen bieden. Als die verwachtingen niet helder zijn, loopt het mis.”
Een van de meest opmerkelijke samenwerkingen is die met ATS Groep. Wat begon met een lokale samenwerking groeide uit tot internationale projecten, zoals het ondersteunen van een school in Burundi met zonnepanelen. “Dat is het resultaat van vertrouwen en gedeelde waarden.”
Toch voelt samenwerking soms als een onenightstand: "Een project en daarna niets meer. Maar wanneer de waarden van beide partijen overeenkomen, groeit het vaak uit tot een jarenlange relatie", aldus Vanhoecke
De sleutel tot succes
Volgens Vanhoecke en Bruggeman is samenwerking essentieel om het niveau van technisch onderwijs omhoog te tillen. Maar het vraagt initiatief van beide kanten. “Als schooldirecteur of bedrijfsleider moet je de eerste stap zetten, ook al voelt dat ongemakkelijk. In Vlaanderen zijn we soms te afwachtend.”
Hun boodschap aan scholen en bedrijven is duidelijk: “Kijk verder dan je eigen klaslokaal of fabriekshal. Samen kunnen we jongeren de kansen geven die ze verdienen en het technisch onderwijs naar een hoger niveau tillen.”
“Technisch onderwijs kan niet zonder bedrijven, en bedrijven kunnen niet zonder technisch onderwijs. Samenwerken is geen luxe, maar een noodzaak."