Ford Ranger PHEV: krachtige pick-up mét stekker
Met de nieuwe Ranger Plug-in Hybrid (PHEV) zet Ford een belangrijke stap richting elektrificatie zonder toegevingen op functionaliteit of prestaties. De populaire pick-up – al tien jaar de onbetwiste leider in zijn segment in Europa – combineert zijn robuustheid en terreincapaciteiten met de voordelen van geavanceerde hybridetechnologie. Het resultaat: een voertuig dat werk, vrije tijd en duurzaamheid samenbrengt in één krachtige totaaloplossing.

Emissievrij waar het kan, krachtig waar het moet
De aandrijflijn van de Ranger PHEV koppelt een 2.3-liter EcoBoost-benzinemotor aan een 75 kW sterke elektromotor en een bruikbare lithiumionbatterij van 11,8 kWh. Daarmee levert hij een systeemvermogen van 281 pk en een koppel van 697 Nm – het hoogste ooit in een Ranger. De plug-inhybride biedt tot 43 kilometer volledig elektrisch rijbereik, goed voor emissievrije verplaatsingen op bouwwerven of in lage-emissiezones.
Dankzij vier rijmodi – ‘Automatisch’, ‘Enkel elektrisch’, ‘Batterij sparen’ en ‘Opladen tijdens rijden’ – kunnen bestuurders zelf bepalen hoe en wanneer ze hun batterijvermogen inzetten. De batterij kan worden opgeladen via een extern laadpunt, of automatisch via de verbrandingsmotor of regeneratief remmen.

Boordevol kracht en inzetbaarheid
Met een maximaal trekvermogen van 3.500 kg en een laadvermogen tot 1.000 kg doet de PHEV-versie geen toegevingen op het vlak van inzetbaarheid. Het directe elektrische koppel en de remkracht van het regeneratieve systeem verhogen de controle bij hellingen en bij het slepen van zware lasten. De elektronisch geregelde vierwielaandrijving verdeelt het koppel automatisch naar de wielen met de meeste grip, met ondersteuning van een tussenbak met lage gearing en een sperdifferentieel achteraan.
Voor wisselende ondergronden zijn er zeven rijmodi beschikbaar, waaronder 'Modder/Sleuven', 'Zand' en 'Sleepstand'. De ophanging is bovendien specifiek afgesteld op het gewicht en de verdeling van het hybridesysteem, met oog voor comfort én stabiliteit.

Pro Power Onboard: stroom op locatie
Uniek in zijn segment is het optionele Pro Power Onboard-systeem: een ingebouwde stroombron die elektrische toestellen rechtstreeks vanuit de batterij voedt. Twee vermogensopties zijn beschikbaar:
- 2,3 kW, geschikt voor lichten, laders en lichte apparatuur;
- 6,9 kW, bedoeld voor zwaarder werfmaterieel zoals een betonmolen, slijpmachine of bouwverlichting. Deze versie biedt twee 15A-stopcontacten in de laadbak, elk met 3,45 kW beschikbaar vermogen.
Voor mobiele vakmensen, installateurs of aannemers betekent dit dat een aparte generator overbodig wordt.

Praktisch, connected en klaar voor actie
Elke Ranger PHEV beschikt standaard over een vijfzits dubbele cabine, een verstevigde laadbak met plaats voor een europallet, een verlichtingspakket voor de laadruimte en een gemakkelijk te bedienen achterklep. Binnenin vinden we Fords SYNC 4A-infotainmentsysteem met verticaal 12-inch touchscreen, draadloos laden, een digitaal instrumentenbord van 8 inch en een reeks rijhulpsystemen zoals noodremhulp, rijstrookassistent en achteruitrijcamera.
De Wildtrak-uitvoering voegt daaraan verwarmde zetels, een verwarmd stuur, specifieke afwerkingsdetails en 360°-verlichting toe – ideaal voor werk in donkere omstandigheden. De gelimiteerde Stormtrak biedt daarbovenop een B&O-audiosysteem, Matrix ledkoplampen, het innovatieve Flexibel Reksystem en standaard de 2,3 kW Pro Power Onboard.

Lagere gebruikskosten, hogere productiviteit
Voor veel professionele gebruikers loont de overstap naar PHEV-technologie ook financieel. Zo kan een Ranger PHEV-klant jaarlijks tot 850 euro besparen ten opzichte van de 3.0 V6-diesel, op basis van dagelijks laden aan bedrijfstarief en een gemiddelde van 80 km per dag. In combinatie met Ford Pro Home Charging en slimme laadschema’s kunnen ook nachtelijke stroomtarieven worden benut voor extra efficiëntie.
De fiscale behandeling van plug-inhybrides (PHEV’s) in België is de afgelopen jaren aanzienlijk gewijzigd. Toch blijft de Ranger PHEV voor professionele gebruikers deels fiscaal aftrekbaar als bedrijfsvoertuig. Dankzij zijn veelzijdigheid, lage uitstoot en elektrische actieradius past hij bovendien perfect in duurzaamheidsdoelstellingen of groene vlootstrategieën.

Klaar voor uiteenlopende professionele toepassingen
De ontwikkeling van de Ranger PHEV werd mee gestuurd door input van duizenden professionele gebruikers. Veel klanten combineren werk- en privégebruik in één voertuig. Dankzij een breed gamma aan dealeraccessoires – van gesloten opbouwen tot dakrekken en fietsendragers – laat de Ranger PHEV zich perfect afstemmen op sectoren als bouw, installatie, hulpverlening of zelfs ecologische landbouw.
Zoals elk Ford Pro-model wordt de Ranger PHEV ondersteund door een geïntegreerd ecosysteem van dienstverlening, software, laadinfrastructuur en financiering – met als doel het gebruik te vereenvoudigen, de bedrijfstijd te maximaliseren en de totale kost te verlagen.
Met deze krachtige en veelzijdige plug-inhybride biedt Ford een toekomstgerichte oplossing voor vakmensen die inzetten op duurzaamheid zonder in te boeten op prestaties.

Meer dan een werkvoertuig
De Ranger PHEV mikt niet alleen op professionele gebruikers. Dankzij zijn ruime dubbele cabine, verfijnde binnenafwerking en geavanceerde infotainment is hij ook perfect inzetbaar als gezins- of vrijetijdsvoertuig. De robuuste uitstraling, vierwielaandrijving en comfortopties maken hem aantrekkelijk voor avontuurlijke gezinnen, sportieve hobbyisten of zelfstandigen die één voertuig zoeken voor werk én privé. Een pick-up met plug én plezier.
Tijdelijke actie: financiering én testrit
Wie de overstap wil maken, wacht best niet te lang: tot 30 september 2025 loopt een aantrekkelijk financieringsaanbod via Ford Pro. Combineer dit met een vrijblijvende testrit en ontdek zelf hoe veelzijdig en krachtig de Ranger PHEV is – op én naast de weg.
Boek hier je testrit of bekijk het aanbod.
