Kinderschoenen

Shoes Barometer september 2025: rustige maand

Shoes barometer september

Na de sterke prestaties van september vorig jaar, beleefde de Belgische schoendetailhandel dit jaar een aanzienlijk kalmere maand. De omzet daalde gemiddeld met 4,4%, en ook het aantal verkochte paren nam met 4,2% af. Achter deze cijfers schuilen grote verschillen per winkel, waardoor gemiddelden slechts een deel van het verhaal vertellen. Toch blijft de sector veerkrachtig, en wordt er vooruit gekeken naar een betere afsluiter van het jaar.

Omzetten en aantal paren in september 

Omzetten en aantal verkochte paren september 2025
Omzet september 2025 tov september 2024
Max: +7%
Min: -18%
Gem: -4,4%

Aantal paren september 2025 tov september 2024
Max: status quo
Max: +2%
Min: -18%
Gem: -4,2%

Omzet YTD van 1 januari 2025 tot 30 september 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: +8%
Min: -9%
Gem: -2,9%

Aantal paren YTD van 1 januari 2025 tot 30 september 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: +2%
Min: -9%
Gem: -3,2%

Vorig jaar was september een topmaand voor de Belgische schoendetailhandel, met 6,6% meer omzet dan het jaar voordien, en 3,3% meer verkochte paren.

Dit jaar is dat niet het geval, integendeel, onze sector moest het met gemiddeld 4,4% minder omzet doen, en er werden ook 4,2% minder paren verkocht.

Eens te meer moeten we er op wijzen dat het hier om gemiddelden gaat. De omzetcijfers schommelen van +7% tot -18%, en dan laten we de extremen nog buiten beschouwing!

De gecumuleerde resultaten van de eerste negen maanden geven een gemiddelde omzetdaling van 2,9% tegenover dezelfde periode van vorig jaar, en ook het aantal verkochte paren daalde met 3,2%.

Andermaal moeten we erop wijzen dat het hier ook om gemiddelden gaat.

Dezelfde evolutie vindt ook in onze buurlanden plaats. Volgens Boutique2Mode werd in Frankrijk tijdens het eerste kwartaal van 2025 bij de onafhankelijke schoenhandelaars een omzetstijging van 0,5% genoteerd tegenover hetzelfde kwartaal in 2024. Meer details over de daaropvolgende maanden hebben we niet, maar het ziet er naar uit dat die dezelfde evolutie als in ons land volgen.

Ook in Nederland behaalde de schoendetailhandel tijdens de eerste acht maanden van 2025 een omzetstijging van 07% tegenover dezelfde periode van vorig jaar. Gemiddeld uiteraard.

Volgens het KMI kende september 2025 een “grote neerslagvariatie in een vrij normale maand”. In september viel er 29,4 liter per m² op 13 dagen, tegenover 65,3 liter normaal op 14 dagen. In het noorden en het centrum van het land bleef het heel wat droger dan normaal, maar de provincies Luik en Luxemburg kregen meer dan hun deel aan hemelwater. Ook dat fenomeen is belangrijk in de verkoop, wat het opstellen van gemiddelden nog moeilijker maakt.

Kortom, onze sector heeft het niet gemakkelijk, maar moeilijk gaat ook, zegt het spreekwoord!

Wat werd er verkocht in september

Kleuren dames september
Blauw: 6%
Zwart: 27%
Alle tinten bruin: cognac, bordo, taupe, camel,….: 59,9%
Diversen, wit, metallic: 7,1%

Kleuren heren september
Cognac, bruin, cognac + alle variaties: 75%
Blauw: 9%
Zwart: 11%
Diversen: 5%

Modellen dames september
Sneakers: 36%
Enkellaarsjes, bottines: 20%
Mocassins: 6%
City pumps: 6%
Hoge laars: 7%
Sportief city: 7%
Pantoffels: 10%
Diversen: 8%

Modellen heren september
Sneaker: 64%
City: 7%
Sportief, city: 8%
Bottines, boots: 9%
Diversen: 12%

Het kleurenpalet van de verkochte artikelen in september ziet er helemaal winters uit, met veel donkere tinten. Bij de dames en ook bij de heren staan alle mogelijke bruine tinten vooraan.

We lezen cognac, camel, chocolade, caramel, mokka, taupe, zand, greige, kaki, roest, terracotta, truffel, walnoot,…allemaal varianten van bruin, die we in de statistiek gemakshalve onder de noemer bruintinten onderbrengen.

Al die varianten zijn goed voor 60% verkoop bij de dames en zelfs 75% bij de heren. Zowel bij de dames (27%) als bij de heren (11%) staat zwart op de tweede plaats.

Wat de modellen betreft, wordt een grote variëteit van modellen genoteerd, bij de dames staan de eeuwige sneakers (36%) vooraan, gevolgd door enkellaarsjes en bottines (20%) en verder worden hier alle mogelijke modellen vermeld. Opvallend is de aanwezigheid van de hoge laarzen in de verkoop (7%).

Het was jaren geleden dat we dit soort artikelen nog konden vermelden in onze statistieken. Een goed zaak, want de laars is meestal een duurder artikel, en dat is goed voor de omzet en de winstmarge. We kunnen alleen maar hopen dat die trend zich in de komende seizoenen verderzet.

Bij de heren staat de sneaker sterker bovenaan het lijstje met 64%. Alle andere modellen (city, sportief, boots,…) komen op de tweede plaats telkens met percentages beneden de 10%.

Ook pantoffels worden vermeld. Een teken dat de winter nadert?

Over de verkopen bij de kinderen zijn de vermeldingen veel te uiteenlopend om er degelijke statistieken van te maken. Kinderen kopen zowat alles in alle kleuren en combinaties.

Weekend van de klant

Zoals ieder jaar, is het weekend van de klant (dit jaar op 5 en 6 oktober) een voltreffer in de detailhandel, en dit is ook in de schoenensector zeker het geval.

UNIZO, UCM en Comeos zijn de drijvende krachten achter dit weekend. Handelaars steden en gemeenten uit het hele land zetten zich tijdens dat weekend in om de lokale handel te vieren. Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht in Vlaanderen, Hannuit in Wallonië en Elsene in Brussel zijn de plaatsen die dit jaar speciaal in de kijker stonden. 

De kernwoorden van dit evenement zijn klantervaring, ontmoeting en verbinding. Een gelegenheid om te tonen dat winkelen in de fysieke winkel heel wat meerwaarde heeft tegenover de online verkoop.

Het is dan ook spijtig dat een (zeer kleine) minderheid (we schatten rond de 5%) van de schoenwinkeliers niet meedoet met dit evenement.

Wie wel deelneemt haalt alles uit de kast om aan de bezoekers en de klanten in de winkel in de watten te leggen. Meestal is er een (klein) cadeautje voor iedere klant, vaak is er ook een drankje, een bloemetje, een praline, een dubbele klantenkaart of een kortingbon voor een volgende aankoop.

In ieder geval staat de klantvriendelijkheid centraal, en dat werpt vaak zijn vruchten af en bevordert de klantentrouw.

Evolutie van de e-commerce in de schoenensector

Tempus fugit. De tijd vliedt snel. Immers, nog drie maanden en er wordt weer nieuwjaar gevierd. Hopelijk kan de schoenhandel dit jaar met een plus tegenover 2024 afsluiten.

De schoenenverkopen via e-commerce blijven groeien. Het aandeel van de verkoop dat online gebeurt tegenover de fysieke winkels wordt geschat op 55 à 60% in 2024 en voor 2025 wordt verwacht dat dit stijgt naar 60-65%. Dat zijn de cijfers van het ECDB Marktonderzoekbureau in Hamburg (Duitsland).

Verschillende factoren liggen aan de basis van deze marktverschuiving.

De verbeterde logistiek (betere service, korter levertijden en retourfaciliteiten) speelt een rol. Ook is er groeiend vertrouwen in het online shoppen, omdat de mensen digitaal vaardiger zijn geworden. En verder kopen Belgen veel online in buitenlandse webshops. Dat geeft toegang tot een groter aanbod volgens Landmark Global.

Vaak kunnen internationale spelers lagere prijzen hanteren. Het gratis terugsturen van bestelde schoenen draagt ook bij tot het gemakkelijker online bestellen.

Digitale schoenenverkoop wordt ook sterker bevorderd door de groei van virtueel passen, betere foto’s, maatadvies, enzovoort.

Anderzijds is er de beleving van het schoenen kopen in de fysieke winkel (voelen, aanpassen, beter zicht op de kleuren), een element dat in veel gevallen zeer belangrijk blijft, en ook tijdens de verkoop in de fysieke winkel meer benadrukt moet worden.

Inkopen voor lente-zomer 2025

Op dit ogenblik zijn de inkopen voor het komende seizoen vrijwel volledig afgesloten, op enkele kleinere collecties na.

Volgens de berichten die ons bereiken, ziet het er naar uit dat de meeste winkeliers hun vakbeursbezoek beperken tot de Trade Mart in Brussel, de C.A.S.T in Nieuwegein (NL) en de lokale beurzen van inkoopgroeperingen zoals Rexor.

De grote rush naar Düsseldorf, Milaan, Parijs en andere buitenlandse beurzen is sterk verminderd, behalve natuurlijk voor de “grote jongens” die er met een heel inkoopteam naartoe gaan, of de high-end winkeliers die de allerbeste service willen leveren en unieke exclusieve collecties willen aanbieden.

We besluiten deze barometer zoals altijd, met de hoop dat er de komende maanden nog wat meer fut in de verkoop komt om het jaar positief af te sluiten.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert9 oktober 2025

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook