Kinderschoenen

Shoes Barometer augustus 2025

Shoes Barometer augustus 2025

De maand augustus 2025 heeft geen potten gebroken. Als er dan toch een lichtpuntje is, de omzet in de zelfstandige schoendetailhandel in België lag gemiddeld 0,25% hoger dan augustus vorig jaar, en dat was toen de maand met de beste percentages van 2024. Niet erg spectaculair, maar toch redelijk geruststellend.

Omzetten en aantal verkochte paren augustus 2025
Omzet augustus 2025 tov augustus 2024
Max: +7%
Min: -12%
Gem: -0,25%

Aantal paren augustus 2025 tov augustus 2024
Max: status quo
Min: -12%
Gem: -3%

Omzet YTD van 1 januari 2025 tot 31 augustus 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: status quo
Min: -7%
Gem: -2,5%

Aantal paren YTD van 1 januari 2025 tot 31 augustus 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: status quo
Min: -7%
Gem: -3%

Verkopen in agustus 2025 per kopersgroep - Winkels met volledig aanbod
Dames: 71%
Heren: 29%

Aantal verkochte paren

Het aantal verkochte paren in augustus 25 lag opnieuw een stuk lager dan in augustus vorig jaar:-3%.

De cijfers voor de eerste zeven maanden van 2025 blijven nog wel een stuk onder die van 2024 (-2,5%) en ook het aantal verkochte paren lag 3% lager dan in 2024.

Dit alles met in het achterhoofd dat de gemiddelde prijs van de schoenen de laatste 5 jaar met ongeveer 10 à 20% gestegen is.

Droog en warm

Volgens het KMI was augustus 2025 “een zeer droge en eerder warme maand”. Zo viel er in augustus slechts 17,8 liter neerslag per m², tegenover normaal 86,5 liter. De gemiddelde temperatuur lag ook 1 graad hoger dan het langjarig gemiddelde (19°).

Volgens de Nationale Bank blijft het consumentenvertrouwen, dat sinds mei in een stijgende lijn zit, na een stabiele maand juli ook in augustus toenemen. De beoordeling van de algemene economische situatie blijft onveranderd, tegelijkertijd zakt de angst voor werkloosheid tot het laagste punt sinds februari 2022. Op persoonlijk vlak zien consumenten een toename in hun spaarintenties en een lichte verbetering van hun verwachtingen over de eigen financiële situatie.

Volop zomer in augustus

Met dergelijke weersomstandigheden is het logisch dat de consument nog niet open staat voor de H-W collectie. Dat blijkt ook uit onze enquête. Op enkele uitzonderingen na, werden in augustus gemiddeld nog 74,8% schoenen met kortingen verkocht (volgens de wet mag men in augustus het woord ‘solden’ of ‘opruimingen’ niet meer gebruiken!) en was de verkoop van de nieuwe herfst-winterschoenen slechts goed voor 25,2% van de maandomzet. Op zich is dat geen ramp, gezien de aanvaardbare cijfers, en het adagium luidt: “de winter duurt nog lang genoeg”.

Wat werd er zoal gekocht

Kleuren augustus dames
Wit: 20%
Beige/écru: 20%
Diversen, metallic brons, goud, grijs, blauw, bruin, etc...: 60%

Kleuren augustus heren
Cognac/camel: 30%
Beige: 10%
Grijs: 10%
Diversen, wit, naturel, andere: 50%

Modellen augustus dames
Sneakers: 49%
Sandalen: 20%
Muiltjes, slippers: 13%
Diversen, booties, mocassins: 18%

Modellen augustus heren
Sneakers, basket: 63%
Bootschoenen: 11%
Slippers: 9%
Sandalen: 3%
Divers, pantoffels, …: 14%

Modellen augustus kinderen
Sneakers: 45%
Bottines: 15%
Sandalen: 15%
Diversen: 25%

Omdat de HW verkoop nog maar deels is gestart, is het moeilijk om statistieken te maken over hetgeen over de toonbank ging. We spreken uiteraard niet over de verkopen met korting, want dat is van alles wat, maar de verkoop van de nieuwe collectie is nog niet volumineus genoeg om er definitieve conclusies uit te trekken.

Toch een eerste bescheiden indruk: wat de kleuren betreft zit bij de dames wit (20%) en beige/écru (ook 20%) vooraan, en al de rest wordt opgevuld met een met een amalgaam van alle kleuren van de regenboog.

De heren zien het eerder in de bruine tinten en varianten (30%), eveneens gevolgd door alle andere kleurschakeringen.

Voor de kinderen beschikken we over onvoldoende gegevens om een betrouwbare conclusies te trekken wat de kleuren betreft.

En de modellen? Zowel bij de dames als bij de heren staan de sneakers vooraan met respectievelijk 49% bij de dames en 63% bij de heren. Ook de kinderen doen mee met 45% van deze omzet, al komen er voor sommige kindjes ook wel wat stevige schoentjes bij om het nieuwe schooljaar aan te vatten.

Zoals al vaker vermeld, is dat sneakergegeven meestal een slechte zaak voor de klassieke schoenwinkelier. De ‘grote’ sneakermerken hebben hun eigen winkels of worden in de gespecialiseerde sportdetailhandel verkocht

Inkopen voor volgend seizoen

Algemeen gevoel augustus 2025
Positief: 5%
Neutraal 90%
Negatief 5%

Verwachtingen 2de semester 2025
Positief 3%
Neutraal 90%
Negatief 7%

De spirit zit vrij goed bij de Belgische schoenenboer: 90% vindt de zakengang ‘neutraal’ en ook de verwachtingen voor het komende halfjaar zijn gematigd positief. Slechts 7% is pessimistisch gestemd voor de toekomst.

Dat vertaalt zich ook voor de inkopen van het komende lente-zomerseizoen: 80 % van de deelnemers aan de enquête heeft evenveel ingekocht voor de lente-zomer 2026.

Die inkopen zijn overigens praktisch voor iedereen afgesloten in september. De leveranciers zetten de winkeliers onder druk om steeds vroeger de orders te plaatsen.

30 jaar geleden startte het inkoopseizoen na de eerste vakbeurzen, zoals de Shoe Show op de Trade Mart, de GDS in Düsseldorf of de MICAM in Milaan.

Vervolgens startte de verkoop na de grote vakanties, en nu komen ze al rond met de bestelbonnen halfweg het verkoopseizoen. Begrijpelijk van de kant van de leveranciers/agenten, die de verkoop bij de multimerkenwinkels ook zien slinken.

Zoals het er nu uit ziet, wordt de zelfstandige detailhandel – en niet alleen in schoenen – stilaan gedecimeerd. We stellen immers vast dat er praktisch geen nieuwe schoenwinkels meer bijkomen (behalve dan de eigen merkenwinkels met filiaalhouders-zaakvoerders in loondienst).

En veel bestaande winkels, uitgebaat door de eigenaars, sluiten de deuren als de pensioenleeftijd er aan komt, bij gebrek aan opvolging.

Positieve toekomst voor de schoenindustrie

De toekomst voor de schoenproductie ziet er wereldwijd riant uit. In 2024 steeg het aantal gefabriceerde schoenen met 1,5 miljard paar, tot 29,9 miljard paar, en dit na een terugval het jaar voordien.

Deze groei was het gevolg van stijgende consumptie in belangrijke markten zoals de Verenigde Staten (+169 miljoen paar), China (+469 miljoen paar) en de Europese Unie (+120 miljoen paar). (Bron: World Footwear)

Verkoopkanalen naar de consument

Groeiende productie wereldwijd? Zeer zeker, maar hoe geraken die bij de Belgische/Europese consument?

Er zijn een vijftal kanalen via dewelke Belgische consumenten schoenen (en ook kleding) kopen:

-De fysieke winkel: multimerken schoenenwinkels, warenhuizen, schoenenketens, sportzaken
-Online winkels van de merken zelf die rechtstreeks aan de consumenten verkopen
-Internationale webshops zoals Zalando, Bol.com, Shein, Temu, en zovele andere
-Marktkramers op openbare (meestal wekelijkse) markten
-Outlet stores, occasionele tijdelijke winkels,…

Op basis van de beschikbare data blijkt dat in België
-Vorig jaar (in 2024) 25% van alle aankopen online gebeurde
Vooral schoenen en accessoires online populair zijn
-De markt van gespecialiseerde fysieke schoenwinkels in 2020 nog het grootste aandeel had, maar het online kanaal groeit snel
-Specifieke types schoenen “active foortwear” (sneakers, niet-sportspecifieke sportschoenen) al een aanzienlijk aandeel online hebben en dat dit verder zal toenemen
(bronnen: Brussels Times, 2RetailDetail EU, eCommercedb)

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert18 september 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook