Kinderschoenen

Shoes Barometer juli 2025

Shoes Baromter juli

Juli 2025 zal geen hoofdletters krijgen in het geschiedenisboek van de schoendetailhandel. De zevende maand van dit jaar was, net zoals de vorige zes, matig tot zwak wat de verkoopresultaten in onze branche betreft. Gemiddeld 1,2% minder omzet en 2% minder paren verkocht.

Omzetten en aantal verkochte paren juli 2025
Omzet juli 2025 tov juli 2024
Max: +1%
Min: -5%
Gem: -1,2%

Aantal paren mei 2025 tov mei 2024
Max: +1%
Min: -3,5%
Gem: -2%

Omzet YTD van 1 januari 2025 tot 31 juli 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: +2%
Min: -5%
Gem: -2,2%

Aantal paren YTD van 1 januari 2025 tot 31 juli 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: +3%
Min: -7%
Gem: -3%

Verkopen in juli 2025 per kopersgroep - enkel dames- en herenschoenen
Dames: 75,5%
Heren: 24,5%

Verkopen in juli 2025 per kopersgroep
Dames: 64%
Heren: 22%
Kinderen: 14%

Wereldwijde groei

De totale schoenconsumptie is wereldwijd gedurende het laatste decennium blijven toenemen, maar er zijn belangrijke verschuivingen waar te nemen. Voor zover het een troost moge zijn: de omzetdaling in de fysieke schoenwinkels is over geheel Europa een blijvende trend. De e-commerce daarentegen blijft groeien.

Volgens het World Footwear Yearbook 2025 is de totale schoeiselproductie met 6,9% gestegen in 2024, een compensatie voor de 1,5 miljard paar die in 2023 minder werden geproduceerd.

De totale wereldschoenproductie bedroeg 23,9 miljard paar in 2024, voornamelijk dankzij de hogere consumptie in de drie sterke markten: de US (+ 168 miljoen paar), China (+469 miljoen paar) en de EU (+121 miljoen paar).

De schoenindustrie blijft geconcentreerd in Azië, waar 9 op de 10 paar schoenen wereldwijd worden gefabriceerd.

China blijft ’s werelds grootste producent met 13 miljard paar in 2024 of 54% van het totale marktaandeel. Op de tweede plaats volgt India met 12,5% van de globale productie, gevolgd op plaats 3 door Vietnam met 6,5% aandeel.

Ook de consumptie blijft belangrijk in Azië met 55,5%, gevolgd door Noord-Amerika (13,6%) en de EU (13,5%).

Kortingen tijdens de opruimingen

Kortingen tijdens solden juli 2025 tov juli 2024
Meer korting: 22%
Minder korting: 22%
Evenveel: 56%

Evolutie gemiddelde kortingen in de loop van de maand juli
Begin juli: 22,1%
Midden juli: 30%
Laatste dagen juli: 33%

56% van de Belgische winkeliers gaf tijdens de soldenperiode dezelfde kortingen als vorig jaar, 22% gaf meer korting en ook 22% kende minder kortingen toe. In de loop van de maand juli 2025 startten de schoenwinkeliers met gemiddeld 22,1%, korting, midden juli werd dat 30% en de laatste week werd afgeklokt op 33%.

De problematiek van de kortingen in ons land blijft steeds de gemoederen beroeren.

De wetgever laat niet toe dat er na 31 juli nog solden worden aangeboden. Het is in ons land immers verboden buiten de soldenperiode (en de uitverkopen) met verlies te verkopen.

Iedereen weet nochtans dat de internationale e-commerce zich daar niets van aantrekt, en kortingen toestaat of prijzen bepaalt zonder rekening te houden met onze Belgische wetgeving, waarbij vergelijkingen met vroegere prijszettingen bepalend zijn voor de kortingen.

En dan kan de Economische Inspectie natuurlijk stellen dat meer dan 50% van de retailers de Wet op de Handelspraktijken overtreedt…

Solden tot...

De letter van de wet en de praktijk zijn twee verschillende gegevens. In principe mogen er vanaf 1 augustus geen opruimingen meer worden aangeboden, maar dat is vrijwel nergens het geval. We zien nu bijvoorbeeld dat ons land rond half augustus getroffen wordt door een hittegolf: dagenlang meer dan 25 graden en regelmatig nog eens +30°.

Geen mens die in die temperaturen wolgevoerde bottines of andere winterartikelen verkoopt. Uit onze enquête blijkt dat de grote meerderheid afgeprijsde artikelen blijft aanbieden tot de tweede helft van augustus en zelfs nog een deel van september.

“Wij stoppen met discounts als het koelere weer er aankomt, en dat kan einde september zijn”, zo luidt de redenering. Er zijn immers ook vele andere manieren om kortingen aan te bieden, zelfs zonder de woorden solden of opruimingen te gebruiken.

Zelfs wanneer men geen gebruik maakt van woorden of doorgestreepte prijzen, begrijpt de consument zeer goed wat er te gebeuren valt als een aantal schoenen als soldaatjes netjes in het gelid staan, of in woelbakken en aparte rekken worden gepresenteerd.

Wat werd er verkocht tijdens de solden?

Het is onmogelijk een lijn te trekken in het aanbod tijdens de opruimingen. Er zijn natuurlijk de artikelen van het voorbije seizoen, maar ook oude winkeldochters werden uit de kelder gehaald, je kan nooit weten wie dat nog wil!

Nieuwe collecties aanbieden

Over de start van de herfst-winterverkoop lopen de meningen uiteen. Een groot deel van de winkeliers biedt de nieuwe collecties aan van zodra ze geleverd worden. Er is namelijk een groot aantal consumenten (meestal dames) die niets willen missen en er als eersten bij willen zijn, “om zeker te zijn dat ze mijn geliefd model in mijn gewenste kleur en maat nog hebben”. Dus liever nu kopen en nog een paar weken in de kast laten staan. Bovendien geldt de regel “verkocht is verkocht”, en dat kan alleen maar de kassa ten goede komen.

Niet iedere winkelier volgt echter deze redenering, en stelt de nieuwe etalage uit tot 15 augustus of zelfs 1 september. “De winter duurt al lang genoeg”, zo zegt men.

Inkopen voor de komende lente-zomer

Waar is de tijd dat de inkoopperiode startte met de grote internationale vakbeurzen. 30 jaar geleden had niemand al een zicht op de nieuwe collectie voor de Shoe-Show op de Trade Mart, meestal in september. Vervolgens ging de reis naar de GDS in Düsseldorf, destijds een van ’s werelds grootste schoenenvakbeurzen, en ook naar de MICAM in Milaan of Bologna, om er de nodige inspiratie op te doen.

En dan pas begon de echte inkoop voor de nieuwe collectie.

Vandaag begint de samenstelling en de inkoop van de nieuwe collectie al tijdens de maand juli, en wordt door praktisch iedereen 30 september als allerlaatste inkoopdag in het agenda genoteerd. De grote filiaalzaken zijn meestal eind juli al klaar met hun bestellingen voor het volgend seizoen.

Optimisme

Beoordeling zakengang op dit ogenblik
Positief 32%
Neutraal 44%
Negatief 24%

Vooruitzicht zakengang tweede jaarhelft
Positief 31%
Neutraal 45%
Negatief 24%

Ondanks de moeilijke tijden die we meemaken, blijft de overgrote meerderheid van de winkeliers positief en hoopvol wat de toekomst betreft. Op dit ogenblik beoordeelt 76% de huidige toestand als neutraal (44%) of positief (32%) en ziet ook 76% de toekomst neutraal (45%) en zelfs positief (31%) tegemoet. De indicator van het consumentenvertrouwen van de Nationale Bank van België blijft stabiel en ligt zelfs hoger dan de voorbije tien maanden.

Optimist blijven dus.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert6 augustus 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Shoes maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.