Shoes Barometer mei 2025

De resultaten van de voorbije maanden stellen teleur, en de maand mei 2025 vormt hierop geen uitzondering. Mei 2024 was ook zeer zwak vergeleken met het jaar voordien, en ook dit jaar zitten we met een gemiddelde daling in omzet (-3,8%) en in aantal paren (-4,7%) ten opzichte van vorig jaar.
Omzetten en aantal verkochte paren mei 2025
Omzet mei 2025 tov mei 2024
Max: +4%
Min: -8%
Gem: -3,8%
Aantal paren mei 2025 tov mei 2024
Max: +1%
Min: -10%
Gem: -4,7%
Omzet YTD van 1 januari 2025 tot 31 mei 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: +2%
Min: -5%
Gem: -1,25%
Aantal paren YTD van 1 januari 2025 tot 31 mei 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: status quo
Min: -5%
Gem: -3,1%
Verkopen in mei 2025 per kopersgroep
Dames: 62%
Heren: 25%
Kinderen: 13%
Invloed van weer beperkt?
Volgens het KMI was mei 2025 “droog en zonnig”, ideaal weer dus voor de verkoop van lente-zomerartikelen, en toch kwam dat er niet uit.
In deze rubriek hameren we er altijd op dat de weersomstandigheden in belangrijke mate de schoenenverkoop bepalen, maar wie dat nu beweert, slaat de bal volledig mis.
We citeren een lezer: “Wie beweert dat het weer een belangrijke rol speelt, moet dringend een ander verhaal verzinnen. De klanten zijn ongeduldig in de winkel, maar 3 uur aanschuiven in Zaventem duurt blijkbaar niet te lang… Tenslotte: voor de prijs van 2 paar goede comfortschoenen kan men al 10 dagen all-in naar Turkije met vakantie gaan…!”.
Over heel het land
De dalende omzet in de schoenhandel is geen plaatselijk verschijnsel, heel de schoenenbranche heeft er mee te maken. De redactie beschikt over heel veel uiteenlopende data om deze zakenbarometer op te stellen, met cijfers uit alle landstreken en van alle soorten winkels: van hippe modezaken tot de klassieke comfortwinkels, van lage prijsbrekers tot zeer dure nicheproducten, van in de Ardennen tot aan de kust.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, zowel in negatieve als in positieve zin, en hiervoor kunnen vele redenen worden aangehaald: de sluiting van een schoenenzaak in de buurt, een nieuwe concurrent die zich vestigt naast uw deur, wegenwerken belemmeren soms tijdelijk de gemakkelijke toegang, en nog veel meer elementen.
Dat het aankoopgedrag van de consument wijzigt is geen nieuw verschijnsel: de term “op zijn paasbest” wordt nu alleen maar als staande uitdrukking gebruikt, maar een generatie geleden werd in de lente, voor het Paasfeest, telkens een nieuwe outfit gekocht. Ook de communie- en de lentefeesten zijn geen synoniem meer voor nieuwe klederen en schoenen.
Feit is ook dat heel wat schoenhandelaars voorzichtiger (lees: minder) inkopen dan in het verleden. Ook dat kan een verklaring vormen voor de verlaagde omzet. In vele gevallen betekent dat evenwel daarom geen lagere winst. We schreven het al vaker: wie 10% minder inkoopt en 5% omzet verliest, kan vaak een goede zaak hebben gedaan, met meer bonus op het einde van de rit.
In ieder geval blijkt dat het bezoek aan de fysieke winkel lichtjes daalt: de grote internetjongens, met hun kosteloos opsturen en terugzenden doen de consument vaak overstag gaan.
Wat werd er verkocht in mei?
Kleuren dames mei 2025
Beige, zand, camel/ 35%
Wit: 41%
Blauw: 17%
Diversen, zwart, goud, felle kleuren: 7%
Kleuren heren mei 2025
Cognac, bruin, camel: 47%
Blauw: 23%
Wit: 12%
Diversen, wit, taupe, combinaties: 18%
De spreiding van de verkopen tussen dames, heren en kinderen blijft al vele jaren ongewijzigd: de dames zijn gemiddeld goed voor 60 tot 65% van de omzet, de heren en kinderen verdelen de rest van de 40%. Hier is de spreiding minder duidelijk: alles hangt af van het aanbod in de winkels en de aandacht die de winkelier besteedt aan de verschillende doelgroepen. Voor de voorbije maand mei lag de verhouding als volgt: dames 62%, heren 25% en kinderen 13%.
Het kleurenpalet is vrijwel overal hetzelfde, gespreid over heel het land en de verschillende doelgroepen: de dame kiest resoluut voor wit (41%), beige, zand en camel (35%) en blauw op de derde plaats (17%).
Bij de heren gaat de voorkeur uit naar bruin, cognac, camel en varianten, gevolgd door blauw(3%).
Voor de kinderen is een kleurverdeling vrijwel onmogelijk: praktisch alle modellen zijn twee- of meerkleurig.
Modellen dames mei 2025
Sneakers: 37%
Muiltjes, slippers: 15%
Sandalen: 35%
Diversen, pumps, city: 13%
Modellen heren mei 2025
Sneaker: 58%
City: 6%
Mocassin: 6%
Muiltjes, slippers: 8%
Bootschoenen: 7%
Diversen, sport: 15%
Wat de modellen betreft, geen verrassingen: de sneaker blijft onovertroffen aan de top, in alle mogelijke varianten, kleuren en versieringen, maar ook in alle mogelijke prijsklassen.
Naast de sneaker koopt de dame ook heel wat sandalen: droog en warm weer, dat is nogal evident. Bij de heren nog geen noemenswaardige vermelding van sandalen: die zijn er alleen voor op vakantie, op het strand of in de zon. En vaak zijn het ook de winkels in de (buitenlandse) vakantieregio’s die er munt uit slaan.
Waarom nog schoenen kopen?
Het gebrek aan originaliteit in het aanbod kan ook deels de verklaring zijn van het gebrek aan kooplust. Iedereen draagt sneakers, iedereen heeft sneakers. Iedereen heeft twee, drie paar in de kast staan. Zoals dat tien jaar geleden ook het geval was met hoge laarzen. Als er geen nieuwe verfrissende modellen in de etalages liggen, is er ook minder aantrekkingskracht.
Bovendien zijn de sneakers ook massaal aanwezig op alle mogelijke en onmogelijke nationale en internationale websites. De monotonie van het aanbod lokt geen consumenten naar de binnenkant van de winkel.
Eigen merkenshops
In de loop van de voorbije jaren is het aantal monomerkenshops duidelijk gestegen: steeds meer (grote en naambekende) merken bieden hun collecties aan in eigen winkels en stoten de multimerkenwinkels af.
Daar zijn verschillende redenen voor: in de eigen merkenwinkels kan met de volledige collectie aanbieden, wat elders niet het geval is, en ook de winstmarge ligt merkelijk hoger. De kritiek van de algemene winkels met een zeer ruim merkenaanbod is dan ook vaak terecht: “wij steken onze tijd en energie in het gekend en groot maken van het merk, en als dat zijn plaats op de markt heeft veroverd, trekken de merken zich terug en rijven zij de winsten binnen.”
Prijsstijgingen
De schoenencollecties worden alsmaar duurder, dat is een vast gegeven. Geen spectaculaire prijsstijgingen, maar toch komen er elk seizoen een paar procentjes bij. Volgens onze enquête is dat geen element dat de verkoop afremt. De overgrote meerderheid van de winkeliers gaat dan ook mee met de nieuwe prijzen en blijft dezelfde collecties aanbieden, een minderheid zelfs met een ietwat lagere winstmarge. Veel consumenten blijven merkentrouw, en een ietwat hogere prijs schrikt niet af, “alles wordt duurder hé”, zo wordt geredeneerd.
Toch zijn er heel wat collega’s die op zoek gaan naar nieuwe collecties “om de prijzen in de etalage iets lager te houden” en om het aanbod ruimer en gevarieerder te maken.
In de print-editie van Shoes Magazine, die in augustus verschijnt, zal u een overzicht vinden van de zakengang in de Belgische schoenwinkels tijdens het eerste semester van dit jaar.
We hopen dat de resultaten van de maand juni toch tot beterschap kunnen bijdragen!