Shoes Barometer april 2025
De consument aarzelt

De Shoes Barometer van april 2025 laat zien dat de consument aarzelt, ondanks het mooie weer. Met een kleine omzetstijging van slechts 0,8% en 2% minder verkochte paren, lijkt de schoenhandel het moeilijk te hebben gehad. Toch zijn er nog steeds kansen voor groei, vooral voor merken die investeren in online aanwezigheid en logistiek. De toekomst blijft onzeker, maar met de zonnige start van mei is er hoop op betere tijden.
Omzetten en aantal verkochte paren april 2025
Omzet april 2025 tov april 2024
Max: +9%
Min: -10%
Gem: +0,8%
Aantal paren april 2025 tov april 2024
Max: +6%
Min: -8%
Gem: -2%
Omzet YTD van 1 januari 2025 tot 30 april 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: +6%
Min: -8%
Gem: -2%
Aantal paren YTD van 1 januari 2025 tot 30 april 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: +2%
Min: -6%
Gem: -2,6%
Verkopen in april 2025 per kopersgroep
Dames: 64%
Heren: 19,5%
Kinderen: 16,5%
Heel kleine omzetstijging
Volgens het KMI was april 2025 een warme, droge en zonnige maand. De zon scheen 248 uur tegenover 171 uur gemiddeld en we telden slechts 7 regendagen (normaal 13). De natuur is kurkdroog, nooit zo weinig regen gehad in 132 jaar tijd, ongezien voor deze tijd van het jaar. Iedereen kon zich dan ook verwachten aan een booming business, een superverkoop van lente-zomerschoeisel, maar eens te meer werd het axioma van de invloed van de weersomstandigheden weerlegd.
Gemiddeld steeg de omzet in de schoendetailhandel in ons land met amper 0,8% ten opzichte van april vorig jaar, en er werden 2% minder paren verkocht. We moeten er ook nog aan toevoegen dat april 2024 nat en somber was, met 22 neerslagdagen. Dat maakt de resultaten van april 2025 nog pijnlijker!
Niets aan te doen, we moeten roeien met de riemen die we hebben.
Verklaringen
Uiteraard zoekt iedereen naar verklaringen voor deze ongunstige omstandigheden. De politieke onzekerheid met de vele internationale conflicten, en de waarschuwingen voor oorlogsdreiging waarmee men ons om de oren slaat, de ontelbare treinstakingen, geven zeker geen positieve impulsen aan de consument. Het consumentenvertrouwen, de peilingen door de Nationale Bank van België over de maand april kennen we nog niet, maar we vermoeden dat die, net zoals vorige maand, een negatieve lijn volgen.
Ook de koopkracht, of de daling ervan, zoals die ons door de vakbonden om de oren wordt geslingerd, zet de consument ook niet aan om op jacht te gaan in de winkelstraten.
Bovendien blijken de shoppers heel kieskeurig: ze zien een overvloed aan modellen en collecties op internet en ze gaan er van uit dat al die modellen, maten en kleuren, ook in de winkels aanwezig zijn. Een winkelier meldde dat hij voortdurend nieuwe artikelen en kleuren moet bijbestellen voor ‘moeilijke’ klanten, en dat wijst er op dat de online verkoop een groot deel van de markt bereikt.
Een collega schreef ons dat hij in april actie had gevoerd ter gelegenheid van de zoveelste verjaardag van zijn zaak, en dat had geleid tot zeer goede resultaten, maar hij voegt er aan toe: “We vragen ons wel af of er altijd speciale acties moeten zijn om mensen te doen kopen?” en hij voegt er aan toe: “Geen kortingen gegeven, wel frietjes!”.
Wat werd er zo al verkocht in april?
Kleuren dames april 2025
Beige, zand, offwhite: 36%
Wit: 32%
Blauw: 16%
Goud, metallic: 8%
Diversen, zwart: 8%
Kleuren heren april 2025
Cognac, bruin: 43%
Blauw: 19%
Beige, zand: 11%
Zwart, grijs: 18%
Diversen, groen: 9%
Zowel de spreiding over dames, heren en kinderen, als de modellen en het kleurenpalet, liggen volledig in de lijn van april vorig jaar. Bij de dames zijn beige, zand, écru, offwhite en wit goed voor 68% van de omzet. Verder wordt ook nog blauw genoemd (16%), en ook goud wordt hier en daar nog vermeld.
Bij de heren ligt het kleurenpalet elders: hier staat cognac en bruin op 43%, gevolgd door blauw, beige, zand, zwart en grijs.
Modellen dames april 2025
Sneakers: 53%
Sandalen: 28%
Mocassin: 7%
Muiltjes, slippers: 6%
Diversen: 6%
Modellen heren april 2025
Sneaker: 49%
City, veter, molière: 23%
Mocassin: 9%
Slippers, bootschoenen: 15%
Diversen: 4%
Wat de modellen betreft, blijft onze riedel van de laatste maanden/jaren ongewijzigd: sneakers vooraan! En wel met 53% bij de dames en 49% bij de heren. De dames hebben ook heel wat sandalen gekocht, goed voor meer dan één paar op vier (28%). Bij de heren worden ook city-modellen, veterschoenen en mocassins vermeld.
En andermaal kopen de heren nog altijd geen sandalen in april. Blote voeten blijven taboe, behalve als ze met vakantie zijn.
Voor de kinderen hebben we andermaal onvoldoende cijfers om er betrouwbare statistieken uit te kunnen puren. Bovendien zijn de kinderen een klantengroep die het gehele jaar door alle soorten schoentjes koopt, van bottines tot teenslippers.
Online verkoop in België
De online verkoop van schoenen in België vertoont een gemengde evolutie. Hoewel de totale e-commercemarkt blijft groeien, is het aandeel van schoenen in de online bestedingen relatief stabiel en soms licht dalend.
Volgens de meest recente beschikbare cijfers gaven de Belgische consumenten in 2023 ongeveer € 832 miljoen uit aan online schoenen, wat neerkomt op een daling van 1,8% ten opzichte van het voorgaande jaar. In de eerste helft van 2024 was er dan weer een lichte stijging naar € 334,5 miljoen.
Ter vergelijking: kleding blijft de grootste categorie binnen de online mode, met € 1,6 miljard in 2023, hoewel hier ook een lichte daling van 1,8% werd genoteerd.
Ondanks de lichte daling in de totale cijfers zijn er positieve signalen bij de gevestigde Belgische schoenretailers. Schoenen Torfs bijvoorbeeld zag zijn online omzet in de eerste helft van 2023 met 10% stijgen. Ook Maniet/Luxus heeft de afgelopen jaren aanzienlijke stappen gezet in de online schoenenverkoop, met een duidelijke focus op gebruiksvriendelijke digitale ervaringen en duurzaamheid.
De lichte daling in de online schoenenverkoop kan deels worden verklaard door een verschuiving in het consumentengedrag. Er is een toenemende voorkeur voor diensten zoals reizen en tickets voor evenementen, die in 2023 een aanzienlijke groei vertoonden.
Hoewel de online verkoop van schoenen in ons land een lichte daling vertoont, zijn er nog steeds groeimogelijkheden, vooral voor gevestigde merken die investeren in hun online aanwezigheid en logistiek.
Importtarieven VS
De perikelen van internationale schoenindustrie en verkoop spreiden zich uit over geheel de wereld. De dreiging van Trump om hoge importtaksen te heffen op ingevoerde goederen lokt sterke reacties uit bij schoenleveranciers in de VS. Nike, Skechers, Crocs, adidas, Puma en Wolverine Worldwide zijn enkele van de 76 bedrijven die aandringen bij de VS administratie om schoeisel uit de importtarieven te schrappen, omdat ze vrezen voor stijgende kosten. Deze merken worden voor het grootste deel in lage loonlanden en in China gefabriceerd.
De vereniging van schoendistributeurs en detailhandelaars in Amerika (FDRA) benadrukt dat de importtarieven de schoenindustrie niet terug zal brengen naar de VS, omdat het een zeer belangrijke kapitaalinvestering en jarenlange planning vereist om dit doel te bereiken. Of deze problematiek zijn schaduw zal werpen over de Europese schoenenfabricatie en -verkoop, zal pas over enkele jaren blijken, voor zover Trump zijn plannen niet voortdurend wijzigt.
Beoordeling zakengang
Over de huidige en toekomstige zakengang zijn de winkeliers verdeeld. Om het kort samen te vatten: wie goede zaken deed, is tevreden, en bij wie de verkoop onvoldoende aan de verwachtingen voldeed, waren de sfeer en ook de vooruitzichten voor de komende maanden eerder negatief. De statistiekjes hierover spreken voor zich.
Beoordeling zakengang april 2025
Vandaag:
Gunstig: 20%
Neutraal: 50%
Ongunstig: 30%
Verwachting komende maanden:
Verbetering: 30%
Status quo: 40%
Minder goede toekomstperspectieven: 30%
Bezoekers in de winkel tijdens de 4 eerste maanden
Meer: 40%
Even veel: 20%
Minder: 40%
Kopers: 85%
Kijkers: 15%
Wat het aantal klanten in de winkel betreft, dezelfde commentaren: 40% van de winkeliers kreeg meer volk over de vloer, en 40% moest het met minder bezoekers doen.
Het blijkt eveneens dat wie de drempel van de winkel overschrijdt, meestal met een of meer paren terug buiten stapt. Van alle consumenten die de deurbel doen rinkelen, zijn er gemiddeld 85% die eveneens de kassa doen rinkelen.
En de toekomst?
Niemand heeft een glazen bol, of is getrouwd met madame Soleil. Gelukkig misschien! In ieder geval is het zo dat de weersomstandigheden – althans voor de schoenenverkoop – ook in de maand mei goed zijn gestart. Misschien krijgen we nu toch de positieve effecten van de zonneschijn?
Dat is in ieder geval wat we oprecht hopen voor al onze lezers.