Kinderschoenen

Shoes Barometer maart 2025

Een matige seizoenstart

Shoes Barometer maart

Hoewel maart 2025 gekenmerkt werd door ideaal lenteweer, liet een sterke verkoopstart in de Belgische schoendetailhandel op zich wachten. De zon scheen uitzonderlijk veel, maar het consumentengedrag bleef achter. Een dalend vertrouwen in de economie, veranderende bestedingspatronen en maatschappelijke onrust temperden de kooplust. De barometer toont een status quo ten opzichte van vorig jaar, wat bij veel handelaars leidt tot een afwachtende houding. Toch zijn er ook hoopvolle signalen voor april, waarin zon en warmte opnieuw een hoofdrol lijken te spelen.

Omzetten en aantal verkochte paren maart 2025
Omzet maart 2025 t.o.v. maart 2024
Max: +10%
Min: -10%
Gem: -0,7%

Aantal paren maart 2025 t.o.v. maart 2024
Max: +10%
Min: -11%
Gem: -0,5%

Omzet YTD van 1 januari 2025 tot 31maart 2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max: +5%
Min: -6%
Gem: -1,6%

Aantal paren YTD van 1 januari2025 tot 31 maart2025 t.o.v. zelfde periode 2024
Max +4%
Min -8%
Gem/moy -1,9%

Verkopen in maart 2025 per kopersgroep
Dames: 64,3%
Heren: 20,3%
Kinderen: 15,4%

Start lenteverkoop

Maart 2025 stond voor een matige seizoenstart in de Belgische schoendetailhandel. Nochtans waren de weersomstandigheden ideaal om met een goede lenteverkoop te beginnen. Volgens het KMI was maart 2025 “een zeer droge en zonnige maand” of, anders gezegd, ideaal lenteweer. Over geheel de maand scheen de zon 103,7 uur in ons land, tegenover gemiddeld 76 uur. Uitzonderlijk.

Blijkbaar zijn er nog andere elementen die in maart een grotere rol speelden, zoals bijvoorbeeld het gedaalde consumentenvertrouwen. Volgens de Nationale Bank van België (NBB) daalde dit vertrouwen scherp in maart.

De verbetering van februari werd bijna volledig teniet gedaan. De vooruitzichten voor de economische situatie in België zijn gedaald tot het laagste niveau sinds november 2022! Een groeiend pessimisme over de economische situatie in België en een grotere vrees voor werkloosheid liggen hieraan ten grondslag, zo schrijft de NBB.

Andere elementen

Niet alleen het weer en het consumentenvertrouwen beïnvloeden de verkoop in de schoenhandel, de schoenhandelaars geven nog talloze andere elementen aan om de matige verkoop te verklaren. “De verkoop verloopt grillig” is een vaak gehoorde uitspraak, en “andere bestedingspatronen zoals vakanties, horecabezoek en andere vrijetijdsactiviteiten genieten voorrang.”

De klanten worden steeds veeleisender, en onder invloed van de grote webwinkels denken de consumenten dat alle winkels over een totaalaanbod beschikken. Ook de nationale en internationale politieke gebeurtenissen zijn weinig geruststellend. Denken we maar aan de staatsschuld, aan de vele (trein)stakingen en de doemberichten over een nakende derde wereldoorlog, met Donald op de achtergrond.

Desondanks mag men redelijk tevreden zijn over de resultaten, die voor geheel het landgemiddelde weinig afwijken van het status quo ten opzichte van vorig jaar. Met min 0,7% omzet en min 0,5% verkochte paren in maart is de houding van de winkelier gelaten en afwachtend.

Terwijl we dit schrijven, is april al een eindje gevorderd en hebben de zon en de warmte al goed hun best gedaan. Dat doet het beste verhopen voor de volgende barometer over april!

Eerste trimester

De totale zakengang tijdens het eerste trimester van het jaar is ook middelmatig. Met 1,6% minder omzet en 1,9% minder verkochte paren dan tijdens de drie eerste maanden van 2024 valt ook nog te leven.

Als men rekening houdt met het feit dat heel wat winkeliers minder hebben ingekocht dan voor hetzelfde seizoen van 2024, is er nog geen man overboord.

Beoordeling van de zakengang

Beoordeling zakengang vandaag
Gunstig: 33%
Neutraal: 33%
Ongunstig: 33%

Verwachting komende maanden
Verbetering: 29%
Status quo: 35%
Minder goede toekomstperspectieven: 35%

Over het verloop en de toekomst van de zelfstandige schoendetailhandel zijn de meningen erg uiteenlopend. Kort samengevat: wie goed boert, is tevreden en ziet de toekomt rooskleurig tegemoet. Wie negatieve cijfers voorlegt, ziet de toekomst ook somberder in.

Concreet zijn de drie categorieën winkeliers volledig gelijklopend: 33% is best tevreden over de huidige zakengang, een andere 33% bekijkt het neutraal, en het laatste derde vindt de huidige verkoop ongunstig.

Zelfde percentages voor de vooruitzichten. 29% verwacht een verbetering, 35% een status quo en 35% heeft minder goede toekomstperspectieven.

De toekomstperspectieven worden nog altijd gehypothekeerd door steeds dezelfde evoluties: de groeiende impact van de (grote) internationale multi-merken webshops, het stijgend aantal fabrikanten dat eigen winkels opent met een eigen totaalaanbod, en voorlopig nog altijd de meer dan normale impact van het sneakergebeuren, en dit om de bekende redenen: ze zijn comfortabel, men vindt ze in alle prijsklassen en men kan ze op alles dragen, van sportkledij tot gala.

Inkopen voor het volgende seizoen

Inkopen collecties HW dit jaar vergeleken met HW vorig jaar - bedragen
Meer: 16% (+/- 7,5%)
Even veel: 50%
Minder: 34% (+/- 10%)

Inkopen collecties HW dit jaar vergeleken met HW vorig jaar - aantal paren
Meer: 20% (+/- 7,5%)
Even veel: 50%
Minder: 30% (+/- 5%)

Voor de collecties van het komende herfst-winterseizoen heeft 50% even veel ingekocht en er ook even veel geld aan besteed dan vorig jaar. 16% van de winkeliers heeft (gemiddeld 7,5%) meer ingekocht, en 34% beperkte zijn inkopen met gemiddeld -10%.

Wat het aantal paren betreft, ongeveer zelfde verhouding: 20% heeft gemiddeld 7,5% meer ingekocht, terwijl 30% het met 5% minder paren wil doen.

Kleuren en modellen

Kleuren dames maart 2025
Beige, zand: 28%
Wit: 33%
Blauw: 17%
Camel: 11%
Diversen, zwart, goud… : 11 %

Kleuren heren maart 2025
Cognac: 44%
Blauw: 18%
Grijs, taupe: 9%
Bruin: 10%
Diversen, wit, combinaties: 11%

Modellen dames maart 2025
Sneakers: 50%
Pantoffels, muiltjes, slippers: 12%
Sandalen: 28%
Diversen, pumps, slingback: 10%

Modellen heren maart 2025
Sneaker: 48%
City: 7%
Mocassin: 7%
Muiltjes, slippers: 10%
Sportieve veterschoen: 16%
Diversen, bootschoenen: 12%

Op het vlak van kleuren en modellen is er weinig spectaculair nieuws te melden. De traditionele lentekleuren blijven het al jarenlang goed doen. Bij de dames zijn beige, wit en blauw samen goed voor 78% van de verkochte modellen. Bij de heren staan cognac (44%) en blauw (18%) bovenaan. Geen verrassingen dus bij het begin van de lente.

Wat de modellen betreft, valt er nog minder nieuws te rapen. Zowel de dames als de heren blijven sneakers kopen. Beide categorieën gaan zelfs voor één paar op twee. De dames hebben nog belangstelling voor sandalen (28%) en ook muiltjes en slippers. De heren zien ook nog wat in sportieve (veter)schoenen. Sandalen blijven nog taboe voor de heren, het moet het al wekenlang heet zijn alvorens onze jongens hun blote voeten willen tonen.

Wat de kinderen betreft, is het vrijwel onmogelijk om algemene lijnen van kleuren of modellen aan te geven. De kinderen kopen echt “van alles wat.” Van rubberlaarsjes over bottines tot en met sandalen, en dat dan nog in alle mogelijk denkbare kleuren en combinaties. Het is dan ook vrijwel onmogelijk om hierover statistieken op te maken.

Schoenherstellers: een uitstervend ras

Vijftig jaar geleden waren er in ons land nog bijna even veel schoenmakers als schoenwinkeliers. Heel veel handelaars combineerden destijds die beide activiteiten.

Vandaag worden praktisch geen schoenen meer hersteld, en dan bedoelen we volledige vernieuwing van de versleten paren. Lederen hakken en zolen, vergeet het, behalve dan voor de oerklassieke comfortmodellen. De enige reparaties die nu nog gebeuren zijn wat men noemt “kleine herstellingen”: een geblokkeerde ritssluiting, een gescheurd stukje bovenwerk, bijwerken van wat kleuren, of het op de rekleest zetten om wat knelpunten voor de voeten weg te werken.

Bij de meeste schoenwinkeliers kan men terecht voor die laatste categorieën. Sommige winkels hebben een eigen (klein) atelier waar wat kleef- en stikwerk kan gebeuren, anderen hebben een afspraak met een schoenmaker in eigen (of aanpalende) gemeente die dan – soms met een kleine commissie – de nodige herstelling uitvoert. In de praktijk gaat het vaak meer om service dan om een echte hersteldienst. Werkuren en materiaal voor een grondige herstelling zijn in de meeste gevallen veel te duur, en dan koopt de klant liever een nieuw paar. Dat is leuker voor iedereen!

April is warm en droog van start gegaan. We hopen dat dit zich vertaalt in een sterke verkoop van lente-zomerschoeisel. We lezen het in de volgende zakenbarometer. Alvast succes toegewenst!

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door René Broekaert
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook