Kinderschoenen

Zakenbarometer januari 2025

Een rustige start en weersomstandigheden met vraagtekens

Shoes Barometer januari 2025
Uit onze peilingen blijkt dat de schoendetailhandelaars iets beter hebben gepresteerd dan de kledingzaken

De weersomstandigheden spelen volgens de meeste schoendetailhandelaars nog altijd een zeer belangrijke rol in de verkoop. Dit jaar heeft januari – en ook het begin van februari – zijn best gedaan om de steeds groeiende spagaat tussen het weer en de verkopen in de winkels, te benadrukken. Volgens het KMI was januari 2025 een “sombere en zeer natte maand”. Het was ook de maand waarin de eerste sneeuw viel van de huidige winter. Kortom, januari was de eerste echte wintermaand,… en die viel samen met de opruimingen van, jawel, de wintercollectie.

Uitstellen of veranderen van de opruimingsperiode

Regelmatig krijgen we de opmerking en de vraag om de opruimingen uit te stellen met een of zelfs twee maanden, tot het echt lente wordt, om de opruimingsperiode te laten samenvallen met de weersomstandigheden waarvoor de solden bedoeld zijn: opruimen van de onverkochte paren uit de voorbije wintercollectie. Idem voor de zomercollectie.

Zoals reeds vaker gesteld in deze rubriek, is het uitstellen of verplaatsen van de opruimingsperiode praktisch onmogelijk.

Immers, alles hangt samen met de voorbereidingen van de nieuwe collecties, en dat gebeurt internationaal al 3 tot 4 seizoenen op voorhand: de kleurstoffen voor alle materialen in de chemische fabrieken, de looierijen, de samenwerking met de prêt-à-porter, het samenstellen van de collecties, de leveringen, kortom het gehele systeem van opvolging van de collecties, twee keer per jaar (in sommige gevallen zelfs vier keer per jaar) staat strak gepland in de gehele internationale modedynamiek.

En nog een belangrijk element: de Belgische consument zit met de vaste opruimingsdata in zijn hoofd: op 1 januari en op 1 juli beginnen de solden. Punt. Om het even in welke weersomstandigheden wil de consument korting krijgen.

Bovendien verwacht de modegevoelige consument dat hij/zij de nieuwe collectie al kan bekijken en kopen vanaf 1 februari, of zelfs nog vroeger indien mogelijk.

Uitstellen of veranderen van de opruimingsperiode is dus niet aan de orde. We zullen voorlopig moeten roeien met de riemen die we hebben.

Rustige zakengang in januari

Omzetten en aantal verkochte paren januari 2025
Omzet januari 2025 t.o.v. januari 2024
Max: +9%
Min: -10%
Gem: +0,7%

Aantal paren januari 2025 t.o.v. januari 2024
Max: +2%
Min: -16%
Gem: -1,25%

Verkopen januari 2025
Winkels met volledig aanbod:
Dames: 62%
Heren: 22,6%
Kinderen: 15,4 %

Winkels met aanbod voor heren en dames:
Dames: 70%
Heren: 30%

De omzet die in de schoendetailhandel werd gerealiseerd tijdens de eerste maand van 2025, lag gemiddeld rond de status quo in vergelijking met januari vorig jaar (+ 0,7%) en het aantal verkochte paren lag 1,25% lager.

We schrijven wel “gemiddeld” want er zijn heel wat onderlinge verschillen waar te nemen, gaande van + 19% tot – 17%! Tracht daar maar eens een conclusie uit te trekken! Het spreekt voor zich dat die extreme cijfers niet werden opgenomen in de berekening van de gemiddelden.

Er is namelijk een groot aantal factoren dat deze uiteenlopende resultaten kan beïnvloeden, zoals:

Een totale uitverkoop in de buurt met fikse kortingen op de laatste paren. Het openen van een nieuwe schoen(filiaal)zaak in de buurt, gekoppeld aan een forse openingscampagne. Ligging in toeristische streek. Vakantieperiode verschillend in het noorden of het zuiden van het land. Verkeerde keuzes gemaakt qua modellen en/of kleuren. Bereikbaarheid van de winkel door werken of andere omstandigheden. Beste verkoper/verkoopster weggevallen. De aard van de collecties. Gaat het om klassieke comfortzaken of winkels waar de allerlaatste modesnufjes worden aangeboden…En nog zoveel meer…

Mode Unie en UCM eerder negatief - schoensector positiever

Mode Unie, de federatie voor de zelfstandig modedetailhandel, ondernemersorganisatie UNIZO en UCM, de Franstalige tegenhanger, peilden bij modehandelaars naar de resultaten van de afgelopen wintersolden. In vergelijking met dezelfde periode van 2024 hebben zelfstandige modehandelaars gemiddeld 8,2 procent minder verkocht. 54,5% van de handelaars verkocht minder, 28,1% verkocht evenveel en 17,4% gaf aan meer te verkopen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. “Het grijze winterweer en de aanhoudend negatieve berichtgeving over (wereld)nieuws waren deze soldenperiode boosdoeners en zetten een stevige domper op het gemoed van consumenten”, stelt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.

De peiling gebeurde hoofdzakelijk bij de kledingzaken, en uit onze peilingen blijkt dat de schoendetailhandelaars iets beter hebben gepresteerd.

“Op heden zorgt de overheid er bovendien nog te weinig voor dat het gelijk speelveld tussen zelfstandige ondernemers en buitenlandse (web)shops gegarandeerd blijft. Het verbod op gratis retour moet zo snel mogelijk ingevoerd worden en er moeten strengere regels en uitgebreidere controles en handhaving komen op de dumpingpraktijken van ultrafast fashion giganten zoals Temu en Shein”, stelt Delanghe. Als er, zowel op Belgisch als op Europees niveau niet snel ingegrepen wordt dan dreigen we aan een ongeziene snelheid ons divers modelandschap te zien verloederen’, besluit ze.

Voorzichtiger...

De kortingen die tijdens de maand januari werden toegestaan in de schoenwinkels, lagen iets lager dan de voorbije jaren. De gemiddelden schommelden tussen 27,5% bij de start van de solden, om op te lopen tot 42% naar het einde van de maand toe.

73% van de schoenenwinkels gaven dezelfde kortingen als de voorbije jaren, 9% gaf meer korting, maar slechts 18% gaf gemiddeld minder korting dan in het verleden.

Kortingen tijdens soldenperiode januari 2025
Gemiddelden
Start: 27,5%
Vanaf +/-15 januari: 34%
Eind januari: 42%

Kortingspercentages solden januari 2025 tov januari 2024
Meer korting: 9%
Even veel: 73%
Minder: 18%

Kortere inkoopperiode

Ook de inkopen voor de komende herfst-winterperiode werden voorzichtiger aangepakt. De besteding van de budgetten worden meer dan ooit nauwkeurig berekend. Bijna 60% heeft minder ingekocht, 22% speelde het status quo, en 20% optimisten kocht zelfs meer in.

De tendens die zich na corona heeft ingezet, wordt bestendigd. Een aantal collega’s redeneert dat met 10% minder inkopen, en 5% minder omzet, de uiteindelijk winst toch nog hoger ligt, en dat is toch het hoofddoel van zakendoen. Het is wel zo dat men deze redenering niet kan blijven aanhouden. Het aanbod in de winkel moet uiteindelijk nog breed genoeg zijn om een aantrekkelijk assortiment te blijven aanbieden.

Inkopen lente/zomer 2025 in vergelijking met lente/zomer 2024
Minder: 58%
Even veel: 22%
Meer: 20%

Prijzen nieuwe lente/zomer collectie
Duurder: 32%
Even duur: 60%
Minder duur: 8%

... Maar positiever en toekomstgericht

De sfeer bij de schoendetailhandelaars is op dit ogenblik gematigd positief, ondanks de stakingen en vakbondsprotesten die ons om de oren worden geslingerd. Net zoals vele politici, kunnen ook wij niet begrijpen hoe stoppen met werken en staken iets kan bijdragen tot verbetering van de economie of van de portemonnee.

Er zijn de laatste seizoenen heel wat schoenwinkeliers die hun winkeldeuren definitief gesloten hebben. De ‘natuurlijke selectie’, waar al decennia wordt over gepraat, is nu toch stilaan realiteit aan het worden. Het zijn inderdaad alleen de sterksten die overblijven, en dat is voor een groot deel toe te schrijven aan goed beleid, doordacht inkopen, uitstekende service, bekwaam personeel, inzicht in de mode-evolutie, en hard werken.

Start verkoop lente/zomer

Sommige schoenwinkeliers volgen nauwgezet de reglementering en stoppen op 1 februari met het aanbieden van solden, en starten dan volop met het aanbieden van de nieuwe lente-zomer.

De grote meerderheid blijft echter voluit voor afgeprijsde artikelen gaan, over geheel de etalage, of in een hoekje van de winkel, maar de meeste winkeliers bieden toch de nieuwe collecties aan van zodra deze geleverd worden. “Nieuwigheden in de etalage lokken altijd kijkers, er zijn altijd nieuwsgezinde klanten die zeker willen zijn van hun maat en kleur”, zo luidt het. En zelfs als ze nog geen nieuwigheden kopen, gaan ze soms toch de winkel binnen om nog snel een “soldeke” mee te pikken.

Niemand heeft een glazen bol, maar er blijft toch optimisme heersen in de gemoederen van de schoenhandelaars.

Houden zo!

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Shoes maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.