Sterke groei voor New Balance en Skechers
Uit de Schoenenbranche Marktmonitor 2024 blijkt dat de schoenenmerken New Balance en Skechers het in Nederland bijzonder goed doen. Over de afgelopen drie jaar kenden beide merken een sterk bovengemiddelde groei. Daarnaast zijn New Balance en Skechers, samen met Asics, de drie schoenenmerken die volgens het onderzoeksrapport in het lopende jaar 2024 het best zullen presteren op basis van het big data extrapolatiemodel.
New Balance
New Balance heeft zijn omzet vorig jaar zien stijgen met 23 procent, tot een recordhoogte van 6,5 miljard dollar in totaal. Vooral in Europa wist het sportmerk stevig te groeien, aldus CEO, Joe Preston tegen Bloomberg. In Europa groeide de omzet van het merk het afgelopen jaar met 35 procent. New Balance groeide de afgelopen 3 jaar naar eigen zeggen gestaag met zo'n 20 procent per jaar. Met de stijgende verkoopcijfers wil het merk in 2024 verder uitbreiden met meer winkels.
Volgens de Schoenenbranche Marktmonitor 2024 kende New Balance in Nederland in het jaar 2021 een groeicijfer dat 9% boven het marktgemiddelde lag wat betreft online zoekvolume van schoenenmerken. In het jaar 2022 lag de groei zelfs 33% boven het marktgemiddelde en in het jaar 2023 kende New Balance zelfs de sterkste groei boven het marktgemiddelde van alle grote merken met een groei van 85% boven het marktgemiddelde.
Skechers
Naast New Balance zien we bij Skechers een soortgelijke ontwikkeling. Skechers kende in Nederland in het jaar 2021 een groeicijfer dat 95% boven het marktgemiddelde lag wat betreft online zoekvolume van schoenenmerken. Daarmee was het dat jaar de sterkste groeier. In het jaar 2022 lag de groei 22% boven het marktgemiddelde en in het jaar 2023 kende Skechers een groei van 23% boven het marktgemiddelde. Daarmee kenden alleen New Balance en Asics in het jaar 2023 een sterkere procentuele groei.