Trademart en 600 schoenenmerken delen expertise met winkeliers
Shoes & Bags Open Days ft. Centro Benelux op 8, 9 en 10 september

De ‘Shoes & Bags Open Days ft. Centro Benelux’ op Trademart komen er weer aan, op 8, 9 en 10 september om precies te zijn. Voor de detailhandelaars van shoes en bags is dat de ideale gelegenheid om alle nieuwigheden te aanschouwen. Trademart lanceerde onlangs een app die bezoekers helpt om – letterlijk en figuurlijk – hun weg te vinden op hun grote site vlakbij de Ring rond Brussel.
Waarom is Trademart een must voor elke detailhandelaar?
Lorraine Swaelens, marketing manager: “Trademart is het grootste fysieke en permanente inkoopcentrum in Europa (200.000 m², red.), met 1.500 merken. Als bezoeker is de kans dus heel groot dat je er business zal kunnen doen. Verkopers en inkopers van fashion, home & living, baby & kids treden er op een ongedwongen manier met elkaar in contact. Je vindt er een heleboel inspiratie, je kunt er op collectie kopen en via het principe ‘cash & carry’ direct de allernieuwste artikelen meenemen.”
Kunnen jullie een voorbeeld geven van het type schoenen dat gepresenteerd wordt op Trademart?
Dimitri Decnudde, business unit manager Fashion: “Je vindt er alle trendy merken, evenals de comfortschoenen. Er zijn ook veel kindermerken. Verder de fashionbrands die eveneens schoenen verdelen. En we zetten volop in op het sport- en sneakersegment. In totaal kan de bezoeker op Trademart alles te weten komen over 600 schoenenmerken …”
Geen makkelijke opdracht voor startende ondernemers om het bos door de bomen te zien …
“Ha, maar daar kunnen wij bij helpen als Trademart”, zegt Nele Gerits, senior account manager. “Ook de exposanten zijn bereid hun expertise te delen. Ze leren je hoe je best inkoopt, welke maten, welke types schoenen je best in huis haalt en hoeveel. De fysieke wisselwerking tussen exposanten en winkeliers maakt het net mogelijk om al je vragen beantwoord te zien.”
Naast het permanente inkoopcentrum met 600 schoenenmerken, nodigen jullie elk jaar tijdelijke exposanten uit, ‘on top’ dus. Waarom zouden onze lezers een bezoek moeten brengen aan de Shoes & Bags Open Days ft. Centro Benelux op zondag 8, maandag 9 en dinsdag 10 september?
“We organiseren evenementen waarbij je onder meer extra merken kunt ontdekken. Voor de schoenenafdeling is dat inderdaad Shoes & Bags Open Days ft. Centro Benelux: gratis, twee keer per jaar, telkens drie open days met onder meer Italiaanse merken. Je kunt er meteen orders plaatsen als je wilt. Uiteraard zijn de vaste exposanten dan ook aanwezig”, vertelt Lorraine.
Wat zijn recente ontwikkelingen in de schoendetailhandel?
“Het is een feit dat de seizoenen steeds breder worden. De ‘twee collecties per jaar’ (winter + zomer) is niet langer een vast gegeven. We gaan al gauw naar vier of zes 'capsule-collecties' per jaar. Dat is een positief gegeven voor de winkeliers, die voorzichtiger kopen en het risico willen spreiden”, zegt Nele.
Wat is jullie advies voor exposanten die trachten om te gaan met een markt die steeds onzekerder is?
“Het landschap verandert inderdaad nogal wat. Samen met de exposanten willen we de hipheid van de schoen hooghouden. Zet flink in op sociale media en maak gebruik van e-mailmarketing. Volg je klanten op. Breng hen op de hoogte van nieuwigheden in je winkel”, raadt Lorraine aan.
En wat is jullie advies voor startende merken?
Dimitri: “Trademart is zeer flexibel op het vlak van formules. Een startend agentschap hoeft niet direct een vaste showroom te overwegen. Je kunt een ruimte huren op seizoensbasis, of alleen deelnemen aan de Open Days… We werken een formule uit die bij elk merk past.”
Welke digitale stappen zetten jullie?
“Recent hebben wij een handige app gelanceerd. De bezoekers vinden er alle openingsuren, de data van de events enzovoort. En … de app navigeert hen ook naar de showroom van het merk waar ze moeten zijn”, vertelt Lorraine. “Ook voor de verdelers is de app een vooruitgang. Ze kunnen er zelf de informatie over hun merk updaten, foto’s posten enzovoort. Een andere nieuwigheid op digitaal vlak is onze samenwerking met het b2b-platform Orderchamp.”
Tijdwinst en inspiratie voor de handelaar
“De schoendetailhandelaars hebben echt geen reden om de Shoes & Bags Open Days ft. Centro Benelux op zondag 8, maandag 9 en dinsdag 10 september te missen”, vindt Joni Verheyleweghen van FAC Agencies. Trademart is centraal gelegen in het land, vlakbij de Ring en er zijn er prima parkeerplaatsen. Maar vooral: wat een tijdwinst. Je hoeft niet van de ene showroom naar de andere te rijden en telkens een parkeerplaats te zoeken.
Goede basis om Dr. Martens te laten groeien
Pieter-Jan Wuyts van Dr. Martens: “Wij kiezen voor Trademart vanwege de mooie ruimte om onze icons en nieuwe laarzen, schoenen en sandalen te laten zien, die perfect aansluiten bij de wensen van de klanten. En omdat je hier in alle rust professionele gesprekken kan voeren. Dankzij de wisselwerking met andere merken, krijg ik veel potentiële nieuwe klanten over de vloer. Het feit dat exposanten die een tijdje zijn weggeweest, terugkeren naar Trademart, is toch een teken dat het hier goed is …”


SHOES & BAGS
ATOMIUMSQUARE 1 - PB 211
1020 BRUSSEL
Lorraine Swaelens
+3224007400
info@trademart.be
www.trademart.be
