ZAKENBAROMETER JANUARI 2024
EEN OPTIMISTISCHE START
Net als vorig jaar startte januari 2024 met betrekkelijk positieve cijfers. Met gemiddeld 3,4% meer omzet en 2,1% meer verkochte paren ten opzichte van januari vorig jaar kan de schoenverkoper best tevreden zijn. Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om gemiddelde omzetten, die schommelen tussen +10% en -15%. De verkoop van het aantal paren lag in januari 2024 ook gemiddeld 2,1% hoger dan in januari 2023, en ook hier is de spreiding vrij breed, tussen de +10% en -18%.
Verklaringen
Uiteraard liggen er enkele voor de hand liggende verklaringen. Sommige collega’s (19%) hadden meer korting gegeven tijdens deze soldenmaand dan vorig jaar, maar vooral de weersomstandigheden worden steeds vaker als gelukstreffer/boeman aangehaald.
Volgens het KMI was januari 2024 uiteindelijk een doorsnee maand.
De concurrentie met de grote nationale filiaalzaken, de belangrijke invloed van de grote internationale online spelers, en zelfs een dagje minder vakantie in januari worden als verklaringen opgegeven voor de positieve of negatieve cijfers.
Volgens Mode Unie, de federatie van de zelfstandige modedetailhandel, hebben de zelfstandige modewinkels gemiddeld 4,2% minder soldenomzet gedraaid dan in januari 2023. Hier gaat het uiteraard voornamelijk om zelfstandige handel in prêt-à-porter, die het blijkbaar minder goed heeft gedaan dan de schoenhandel.
Ook Mode Unie verwijst naar de winterprik en de sneeuwperikelen die hun invloed hebben gehad op de verkopen.
HOGERE KORTINGPERCENTAGES IN JANUARI
KORTINGEN TIJDENS SOLDENPERIODE JANUARI 2024
Gemiddelden:
Start: 28,5%
Vanaf +/-15 januari: 36,9%
Eind januari: 44,1%
KORTINGSPERCENTAGES SOLDEN JANUARI 2024 T.O.V. VAN JANUARI 2023
Meer korting: 19%
Even veel: 75%
Minder: 6%
In vergelijking met vorig jaar lagen de kortingspercentages op de opruimingsartikelen in januari 2024 enkele procenten hoger dan in januari 2023: de solden startten gemiddeld met 28,5% (tegenover 27,5% vorig jaar). Halfweg de maand werd dat dit jaar 36,9% (tegenover 30,1%) korting gegeven, en de maand januari 2024 werd afgesloten met gemiddeld 44,1% korting (tegenover 37,1% vorig jaar). Concreet gaven 19% van de schoenwinkeliers dit jaar meer kortingen tijdens de opruimingsmaand.
Deze percentages slaan op de handelaars die de opruimingen nog volgens het ‘klassieke systeem’ aanpakken: start van de opruimingen op 3 januari (of enkele dagen eerder), een tweede golf met wat meer korting rond 15 januari, en tenslotte de laatste superkortingen tijdens de laatste week/dagen.
Steeds meer winkeliers stappen af van dit systeem, omdat de benadering van het geven van kortingen de afgelopen jaren is veranderd. De grote filiaalzaken pakken het al anders aan, met 'speciale acties' in de loop van het seizoen, met 'midseason sales', met aanbiedingen gekoppeld aan de actualiteit, enzovoort.
Sommige winkeliers spelen ook in op deze gewijzigde kortingtrends en hebben het hele jaar door een hoekje, afdeling of stuk van de winkel waar constant koopjes te vinden zijn. Anderen geven het hele jaar door korting op een deel van hun collecties. Om nog te zwijgen van de groeiende koppelverkoop, getrouwheidspremies, kortingen op de volgende aankoop, en noem maar op.
De detailhandel is constant in beweging en de schoenenbranche wil daarop inspelen.
INKOPEN VOOR DE LENTE-ZOMERCOLLECTIE 2024
INKOPEN L/Z 2024 IN VERGELIJKING MET L/Z 2023
Minder: 47%
Even veel: 27%
Meer: 26%
PRIJZEN NIEUWE L-Z COLLECTIE
Duurder: 64%
Even duur: 29%
Minder duur: 7%
WINSTMARGE OP NIEUWE L-Z COLLECTIE
Even hoog: 80%
Lagere marge: 7%
Hoger: 13%
We stellen vast dat steeds meer winkeliers hun budget veel nauwlettender in de gaten houden dan pakweg tien jaar geleden. Corona heeft velen doen nadenken! Bijna de helft van de winkeliers (47%) heeft voor het komende lente-zomerseizoen minder ingekocht dan vorig jaar. 27% heeft evenveel ingekocht, en 26% heeft gezorgd voor een breder assortiment in de winkel. Belangrijk om te vermelden is dat de nieuwe collecties aanzienlijk duurder zijn dan vorig jaar. 80% van de winkeliers past hun winstmarge niet aan, maar toch zijn er 13% die hun marge iets hoger leggen.
Sommige collega's redeneren dat, ondanks 10% minder inkopen en 5% minder omzet, de uiteindelijke winst toch nog hoger uitvalt; dat is immers het hoofddoel van zakendoen. Het is echter zo dat men deze redenering niet oneindig kan volgen en uitbreiden. Het winkelaanbod moet uiteindelijk nog breed genoeg zijn om een aantrekkelijk assortiment te kunnen blijven aanbieden.
Ook de aandacht voor de wensen van het cliënteel wordt scherper geëvalueerd: niet de eigen smaak of voorkeur, maar de wensen van de klanten blijven de enige leidraad voor de keuze van de inkoop van de collecties.
VERZWAKT CONSUMENTENVERTROUWEN
Volgens de studies van de Nationale Bank van België is het consumentenvertrouwen verzwakt in januari. Het vertrouwensverlies is voornamelijk te wijten aan de verslechterende vooruitzichten voor de algemene economische situatie. De gezinnen zijn ook iets minder optimistisch over hun eigen toekomstige financiële situatie. De indicator blijft niettemin boven zijn lange termijngemiddelde. Na de opleving van vorige maand december zijn de verwachtingen van de gezinnen voor de algemene economische situatie in België aanzienlijk verslechterd. De consumenten hebben daarentegen hun mening over het verloop van de werkloosheid tijdens de volgende twaalf maanden niet herzien. Op persoonlijk vlak waren ze iets terughoudender over hun toekomstige financiële situatie. Ze hebben bovendien hun spaarintenties zeer licht opwaarts bijgesteld.
In hoeverre deze houding de aankoop van schoeisel zal beïnvloeden is onvoldoende onderzocht, maar dat zal zich hoe dan ook vertalen in de cijfers van de volgende maand(en).
TOEKOMST POSITIEF TEGEMOETZIEN
De sfeer bij de schoendetailhandelaars is op dit ogenblik gematigd positief.
De laatste seizoenen hebben heel wat schoenwinkeliers hun winkeldeuren definitief gesloten. Dertig jaar geleden werden er nog belangrijke bedragen geïnvesteerd in de overname van bestaande winkels. Ook de voorraden werden vaak voor veel geld overgenomen. Dit is vandaag de dag voltooid verleden tijd. Voor ‘de dorpel’ wordt niets meer gegeven en zelfs het aantal opkopers van stocks is sterk verminderd. En dan nog wordt nauwelijks meer gekeken naar merk of mode, maar wordt de stock ‘per kilo’ opgekocht.
Vandaag blijven winkels die gesloten zijn definitief gesloten. De ‘natuurlijke selectie’, waar al decennia wordt over gepraat, is nu toch stilaan realiteit aan het worden. Het zijn inderdaad alleen de sterksten die overblijven, en dat is voor een groot deel toe te schrijven aan goed beleid, doordacht inkopen, uitstekende service, bekwaam personeel, inzicht in de mode-evolutie, en hard werken.
Laten we de moed behouden en ervoor zorgen dat de dynamiek behouden blijft. Met een positieve instelling vatten we het nieuwe jaar aan... en brengen we het tot een goed einde.