Winkelier aan het woordPremium

Timmermans wil showroom zijn die leeft

“We leven niet meer in een tijd dat schoenen zichzelf verkopen”

Timmermans
"We hebben elk onze verantwoordelijkheid in de winkel, dus we komen niet te vaak in mekaars vaarwater", lacht Carole. V.l.n.r.: Justine Timmermans, haar partner Peter De Herdt en haar zus Carole Timmermans

Timmermans is vandaag een niet te missen ervaring langs de Nieuwe Baan in Sint-Niklaas en doet, verborgen achter een organisch uitziende gevel, meteen de nieuwsgierigheid wekken. Timmermans is een begrip in Sint-Niklaas en ver daarbuiten. De schoenenwinkel kent zijn oorsprong namelijk al in 1875 en is zo op weg naar een 150-jarig bestaan. De kennis van het vak werd van generatie op generatie doorgegeven en ondertussen staat al de vijfde generatie aan het roer met zusjes Justine en Carole Timmermans – twee pittige dames die van aanpakken weten.

147 jaar schoenen

5 generaties

Het verhaal van Timmermans start in 1875. Adolf, de betovergrootvader van huidige zaakvoersters Justine en Carole, opende in de Nieuwstraat in Sint-Niklaas een schoenatelier. Daar maakte hij op ambachtelijke wijze schoenen op maat. Naarmate de zaak meer en meer succes krijgt, wordt het een echte winkel. Timmermans breidt decennium na decennium uit en wordt doorgegeven van generatie op generatie. Ondertussen baat de 5e generatie de winkel uit en zijn er naast de Timmermans-winkel ook nog twee Tims-schoenenwinkels in Sint-Niklaas en in Kortrijk.

Twee pittige dames aan het roer

Voor het eerst in 147 jaar staan twee vrouwen aan het roer van Timmermans. Zussen Justine en Carole Timmermans, pittige dames die van aanpakken weten, stapten vijf jaar geleden in de zaak en bepalen sindsdien mee de koers van de winkel. “We groeiden allebei op tussen de schoenen. Als kind speelden we tussen de torens schoenendozen in het magazijn”, lacht Carole. “We hebben niks anders gekend, dus we wisten al van jongs af aan dat we dit verhaal van onze betovergrootouders zouden voortzetten. En toch hebben we allebei verder gestudeerd – studies waar we nu ook veel aan hebben bij het runnen van de winkel.”

“We leren veel van elkaar. Verschillende visies verrijken ideeën vaker wel dan niet”

Timmermans Carole Justine schoenenwinkel Sint-Niklaas
Hoezeer de twee zussen op elkaar gelijken qua uiterlijk, zo verschillen ze even hard op het vlak van karakter

Eigen sterktes

Hoezeer de twee zussen op elkaar gelijken qua uiterlijk, zo verschillen ze even hard op het vlak van karakter. “We zijn samen in de winkel gestapt en het werd al heel snel heel duidelijk dat we elk onze kwaliteiten en sterktes hadden. Mijn zus is organisatorisch heel sterk, dus zij neemt heel veel hr- en operationele taken op zich. Ikzelf ben heel creatief aangelegd, dus ik houd me vooral bezig met het interieur, het aankleden van de winkel en het inkopen van nieuwe collecties.” Het runnen van de winkel doen de zussen nog steeds onder het toeziend oog van hun vader, Marc Timmermans. “Hij draait nog heel actief mee in de winkel, maar hij laat stilaan meer en meer taken los, en zo krijgen wij meer taken en verantwoordelijkheid.” De partner van Justine, Peter, is de laatste die het rijtje vervoegt. “Hij gaat meer over het financiële samen met Justine en is onze facility manager. Hij is van alle markten thuis.”

Timmermans

Timmermans
De winkel kreeg met de verhuis een compleet nieuwe identiteit

Nieuwe identiteit

Verhuis

In 2020 besluiten Justine en Carole dat het tijd is voor vernieuwing. Met het oog op een verhuis, gaan ze op zoek naar een geschikt pand. “We wilden weg uit het centrum en meer naar de rand. De bereikbaarheid in het centrum van Sint-Niklaas was al enkele jaren niet meer ideaal. Wij mikken met ons aanbod op gezinnen, maar zij konden in de autovrije straten niet meer voor onze deur parkeren. Daarbovenop bereikten we ook ver buiten Sint-Niklaas cliënteel en die geraakten ook maar moeilijk met de auto tot aan onze winkel.” Toen ze botsten op een over te nemen schoenenzaak langs de Nieuwe Baan in Sint-Niklaas, twijfelden ze geen moment. “We zijn naar een kleinere winkeloppervlakte gegaan, maar die wordt veel functioneler benut. De oppervlakte waar we collecties uitstallen en verkopen, is nog altijd even groot als in de oude winkel.”

timmermans

Timmermans
Boven: nu
Onder: toen
Carole en Justine proberen de oude ziel van Timmermans te verenigen met de nieuwe winkel

“Er was nood aan een figuurlijke kapstok om onze collecties aan op te hangen”

4 elementen

“We wilden van bij het begin nadenken over de identiteit van de nieuwe winkel. Er was nood aan een figuurlijke kapstok om onze collecties aan op te hangen. Dat hebben we gevonden in de 4 elementen: vuur, water, lucht en aarde. Elk element zit vertegenwoordigd in onze winkel. Vuur omvat de passie, de high-end fashion en de eerder sexy collecties voor de durvers. Water beslaat alles van comfort, schoenen zonder pijn, met zooltjes … Bij het element lucht plaatsen we vluchtige, toegankelijke mode voor een mooie prijs. En voor aarde zoeken we vooral naar pure, handgemaakte collecties. Die laatste steunt echt op de kwaliteit van een schoen. Die 4 elementen bepalen de identiteit van onze winkel en zorgen ook voor een mooie balans. We hebben een open winkel, maar de verschillende ruimtes worden afgebakend met gedrapeerde stoffen gordijnen.”

timmermans
Er worden verschillende ruimtes gecreëerd in de winkel met behulp van gordijnen

Oude ziel

Voor de inrichting van de nieuwe winkel, stapte de familie Timmermans naar het interieurkantoor WeWantMore. “Maar daar zijn we heel gewapend naartoe gegaan. We wisten wat we wilden bereiken en onze 4 elemententheorie moest er ook in worden verwerkt. Naar voorbereidend werk toe hebben we heel veel zelf gedaan. Mijn schoonbroer Peter heeft daar wel de leiding in genomen, dus er zit heel veel eigenheid in het gebouw. En ook de oude ziel bleef behouden. Oude meubels uit de vorige winkel hebben we hier in de nieuwe winkel geïntegreerd alsook in de bureaus achterin de winkel.”

Etalage bedekt door gevel

Opvallend is de keuze om de etalage van de winkel compleet te bedekken door een voorzetgevel die de voorbijgangers moet prikkelen. “Dat hebben we heel bewust gedaan, maar dat was geen evidente keuze. Een etalage nodigt uit, maar kan ook afschrikken. Wij wilden die drempel, die vrees om naar binnen te komen, compleet wegnemen. En we wilden de mensen die binnenwandelen ook het gevoel geven dat ze de wereld voor eventjes achter zich kunnen laten. Ze zien of horen de drukke straat buiten niet en dat neemt het gevoel van zich moeten haasten en rushen ook weg.”

Timmermans

Timmermans
De etalage van de winkel werd heel bewust weggestopt achter een kurken gevel

“Ons buikgevoel is een goeie indicator van wat zal scoren in onze winkel”

Inkopen op buikgevoel

Competitiebeest

Inspiratie voor het samenstellen van hun collecties, haalt het Timmermans-team voornamelijk uit beurzen. “We bezoeken voornamelijk schoenenbeurzen, maar ook kledingbeurzen. Op kledingbeurzen en -showrooms vinden we vaak schoenen en handtassen die we op een schoenenbeurs niet zouden vinden, alsook handtassen en accessoires. En dat prikkelt enorm. Ons buikgevoel is een goeie indicator van wat zal scoren in onze winkel. Dat haalt het competitiebeest in mij wel naar boven”, lacht Carole. “Wie haalt als eerste de trend binnen? Wordt het wij of een andere winkel? Dat maakt het heel leuk. We experimenteren nu ook met het aanbieden van een deel kleding en accessoires, maar dat aanbod is altijd een aanvulling op en een ondersteuning van onze schoenencollecties. We zijn heel selectief in welke kleren we hier aanbieden.”

Geen fashionbloggers in Sint-Niklaas

“De vraag die we ons bij het inkopen altijd moeten stellen, is: wanneer wordt het té fashion”, aldus Carole. “Ik ben zelf enorm met mode bezig, maar hier in Sint-Niklaas lopen nu niet bepaald veel fashionbloggers rond”, lacht ze. “Timmermans heeft nog altijd een eerder klassiek imago, maar we hopen dat met de nieuwe winkel wat te vernieuwen en uit te breiden. Het cliënteel moet in dat geval uiteraard ook volgen en dat willen we doen door hen te bereiken op sociale media. We hopen in de toekomst samen te werken met influencers zodat ook een jonger publiek onze winkel leert kennen.”

Timmermans

Timmermans
"Bij het inkopen moeten we onszelf vaak tegenhouden en de vraag stellen; wordt het niet té fashion?", lacht Carole

Showroom die leeft

Mannencollectie aanpakken

Het deel in de winkel dat volgens Carole nog wat werk vraagt, is de mannenafdeling. “De mannen zijn een moeilijke doelgroep”, lacht ze. “Vrouwenkleding hebben we ondertussen sedert een jaar of zes opgebouwd, maar met de mannen zijn we pas begonnen. En wat moet het zijn voor de man vandaag? De gemiddelde man geniet over het algemeen niet van shoppen. Die koopt wat kleren in de solden of stuurt zijn vrouw eropuit om wat zaken mee naar huis te brengen. Wij willen hen eveneens laten genieten van de shopbeleving. We kijken uit om eventueel nocturnes in combinatie met een whiskey tasting te organiseren zodat zij op een leuke manier de winkel en onze collecties kunnen ontdekken. Alles draait bij ons om het creëren van een winkel, een showroom die leeft. Zeker als we willen opboksen tegen online shopping. We leven nu eenmaal niet meer in een tijd dat schoenen zichzelf verkopen.”

1-jarig bestaan vieren

“Onze nieuwe winkel opende de deuren op 6 maart 2021, maar dat hebben we niet met zoveel toeters en bellen kunnen vieren. Events mochten niet, dus dat openingsfeestje hebben we nog tegoed. We hopen wel ons 1-jarig bestaan te kunnen vieren aan de hand van een volledig weekend gevuld met events, een drink, een modeshow … Nu maar duimen dat corona daar niet opnieuw een stokje voor steekt”, concludeert Carole.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Melissa Himpe
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook