BAROMETER EERSTE SEMESTER 2021: WE ZIJN OP DE GOEDE WEG
Corona heeft een lelijke streep getrokken door de hele wereld met onnoemelijk veel leed in zowat alle sectoren. Uiteraard werd ook de detailhandel niet gespaard, en onze schoenenbranche deelde goed mee in de klappen. In 2020 waren er de verplichte sluitingen van 17 maart tot 11 mei en van 2 november tot 1 december, maar ook als de winkels terug open mochten, was het leed niet geleden. De talloze beperkingen en reglementeringen waren stuk voor stuk remmen op een normale vlotte zakengang. Daarbij kwam nog de sluiting van de horecazaken en het feit dat het sociale leven ook praktisch helemaal stilviel. Geen huwelijksfeesten, geen communie- of humanistische lentefeesten, geen recepties, veel verplicht thuiswerk, kortom geen enkele incentive om nieuwe schoenen te gaan kopen.
BETERE START IN 2021
Met het onder controle krijgen van de pandemie, kwam ook het normale leven min of meer op gang vanaf begin dit jaar. De beperkingen werden teruggeschroefd, er kwam meer shoppingruimte, en de consument heeft daar redelijk positief op ingespeeld en de weg naar de winkel teruggevonden. De resultaten van het eerste semester van 2021 zijn dan ook stukken beter dan die van de eerste zes maanden van 2020 (gemiddeld + 25%), maar we zijn nog niet op het niveau van 2019 (-11%). Ook de weergoden waren dit voorjaar helaas niet al te gunstig: te koud in april en te warm eind mei. De schoenenboeren reageren zoals de spreekwoordelijke ‘gewone’ boeren: “het weer is altijd te koud of te warm, we moeten blijven klagen.”
BACK TO NORMAL BUSINESS
Het is uiteraard de bedoeling te evolueren naar de pre-corona-toestand, wanneer het funshoppen terug de plaats inneemt waar het recht op heeft. Niet alleen de schoenenbranche heeft geleden en snakt naar nieuwe inkomsten, ook veel andere sectoren lokken de consument met aantrekkelijke voorstellen. Wie voor het eerst vrij buiten kan lopen, sprint daarom niet onmiddellijk naar de schoenwinkel: hij moet ook nog voorbij de cinema, de restaurants, de reisbureaus, de tv- en audiozaken, de prêt-à-porter, de garages, noem maar op. Het is de opdracht van de winkelier om zo actief mogelijk de consument naar de schoenenzaak te lokken en alle middelen te gebruiken om de e-commerce te doen vergeten en het plezier van het fysiek winkelen te laten herontdekken.
Het aantal klanten in de stenen schoenwinkel blijft stabiel
OMZETTEN PER DAG
Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar zijn er lichte verschuivingen geweest in het aankooppatroon van de consument. De drie beste verkoopdagen in de winkel blijven nog altijd de vrijdag (17,2%), de woensdag (18,7%) en uiteraard de zaterdag wanneer er 28,3% van de weekomzet wordt gerealiseerd. Als men de tabellen van de dagomzetten bekijkt, zal men vaststellen dat het totaal van de percentages niet gelijk is aan 100. Het is zo dat elke winkelier minstens één sluitingsdag heeft – zeer vaak de maandag – en dat sommige zaken ook op zondag geopend zijn. Dat is vooral het geval aan de kust en in de toeristische steden en de centrumsteden. We hebben getracht die verschillen zo goed mogelijk in de tabellen te verwerken.
MEI EN JUNI BESTE MAANDEN
Als we voor 2021 de omzetten per maand bekijken, stellen we vast dat deze min of meer genivelleerd verlopen. In 2020 waren er duidelijke schommelingen, hetgeen uiteraard te maken heeft met de verplichte sluiting van de winkels tijdens een lange periode. Dit jaar waren mei en juni duidelijk de beste maanden en werd er meer dan 40% van de omzet van het eerste semester gerealiseerd. Het is moeilijk om de verschillen tussen de maanden juist te duiden: er spelen immers heel veel factoren mee. De versoepelingen van de coronamaatregelen, de weersomstandigheden, de presentatie van de nieuwe collecties zijn stuk voor stuk elementen die de kooplust bevorderen of afremmen.
GOED NIEUWS: KLANTENBESTAND BLIJFT STABIEL
Uit onze enquête blijkt dat het klantenbestand van onze ‘stenen’ winkels min of meer stabiel blijft: de overgrote meerderheid van de winkeliers (70%) stelt vast dat het aantal klanten gelijk is gebleven t.o.v. de vorige jaren, en dat er in 16% van de gevallen zelfs een groei van het aantal klanten kan worden genoteerd. Dat compenseert natuurlijk de 15% die het met minder klanten dan in het verleden hebben moeten doen. Al bij al is dat een zeer positieve trend: de stenen winkel houdt stand.
We stellen vast dat dit jaar de dames minder goed hun best hebben gedaan bij het aankopen van schoenen (60% van de omzet tegenover 65,3% vorig jaar). De heren blijven steken op 19%, maar de kinderschoenen kenden meer succes (21% tegenover 15% vorig jaar). In de schoenzaken waar enkel dames- en herenschoeisel wordt verkocht, is de verdeling quasi overal gelijk: 73% dames en 27% heren.
INTERNET EN WEBSHOPS
Het is al vaker gebleken dat de webshops enkel rendabel zijn voor grote winkelketens en uiteraard voor de wereldspelers zoals amazon en de andere bol.com’s. De ‘kleinere’ winkelier, en daarmee bedoelen we praktisch alle schoenwinkels met een of maximum twee vestigingen, kan niet concurreren met de grote jongens. De voorraad is meestal te beperkt en het doet pijn een ‘neen’ te moeten verkopen voor een paar dat onderweg is naar een klant, en dan enkele dagen later wordt teruggestuurd. De manipulatie, de verzendingskosten en het vaak gratis laten terugsturen dragen een prijs die best niet al te nauwkeurig wordt berekend! Bovendien kunnen de grote spelers meestal ook grote kortingen aanbieden, omdat ze betere prijzen kunnen bedingen bij de fabrikanten.
Sommige internationale spelers stellen hun platform ook ter beschikking van de kleinere winkeliers, die dan – mits vergoeding uiteraard – mee kunnen surfen op de flow van de grote marktleiders. Ook die samenwerking loopt niet altijd perfect.
MINDER CASHBETALINGEN
Jaar na jaar blijkt dat cashbetalingen in de schoenenwinkel aan belang inboeten. Vorig jaar was dat nog gemiddeld 14%, dit jaar is die betalingswijze geslonken tot 9,5%. Betalingen met bancontact en kredietkaarten blijven stabiel (respectievelijk 75% en 9%). Mobiel betalen blijft nog altijd marginaal (0,6%), maar de consumptiecheques, uitgegeven in het kader van de coronacrisis, blijken toch goed in trek bij de schoenwinkelier, zeker bij de kleinere zaken.
TOEKOMST MET GEMENGDE GEVOELENS
Uiteraard is heel de schoendetailhandel in ons land tevreden dat er een eind komt aan de zeer belastende corona-maatregelen. Iedereen snakt naar een terugkeer van het ‘normale’ leven. Toch blijven er nog veel vraagtekens. De Nationale Federatie van het Schoenbedrijf vreest dat een deel van de winkeliers, die over onvoldoende reserves beschikken, de crisis niet zullen overleven. Er zijn al faillissementen en de kans bestaat dat er de komende maanden nog zullen volgen. Toch moeten de inkopen voor het komend seizoen positief worden benaderd: het aanbod in de winkel mag niet verschralen en originele collecties moeten de blikvangers worden in de etalages.
Laat ons positief blijven: uit alle cijfers blijkt dat we op de goede weg zijn, en we hopen allemaal dat de kwade droom snel voorbij zal zijn!