Comfortschoen: van stoffig nicheproduct tot mainstream must-have

Het belang van goede schoenen wordt vaak onderschat, met pijnlijke gevolgen van dien. Om kwalen te genezen – of nog beter, te voorkomen – kan men comfortschoenen dragen. Zij winnen nog steeds terrein en zijn in de loop der jaren geëvolueerd van pure nicheproducten tot mainstream must-haves. Het oubollige en stoffige imago dat lang rond dit segment hing, is ondertussen volledig verdwenen. In de plaats daarvan zien we trendy schoenen die de algemene modetrends volgen en geschikt zijn voor diverse gelegenheden.

eigenschappen van een goede schoen
Alvorens men van een degelijke schoen kan spreken, moet voldaan worden aan drie belangrijke eigenschappen. “Het gaat niet zozeer om het merk of het type van schoen”, vertelt Jo Dewijze, podoloog bij Functional Feet. “Een sneaker kan evengoed een goeie schoen zijn. Maar er moet wel aan drie belangrijke eigenschappen worden voldaan.”
1. Contrefort
“Onmisbaar is ten eerste de contrefort ter hoogte van de achterzijde van de schoen die voldoende stevigheid moet hebben.” Deze versteviging ondersteunt de achtervoet en houdt de hiel op zijn plaats. De contrefort is altijd aanwezig in berg- en wandelschoenen, veiligheidsschoenen en comfortschoenen om extra ondersteuning te bieden aan de voet bij activiteiten. Bij open schoenen en slippers ontbreekt de contrefort met als gevolg dat er te veel druk wordt gelegd op de tenen om de schoen aan te houden. Daarmee wordt de kans op hamer- of klauwtenen vergroot.
2. Buigzaamheid
“Ook de buigzaamheid of plooibaarheid ter hoogte van de voorvoet, op de plek waar de tenen gaan buigen, moet aanwezig zijn.” Schoenen moeten voldoende buigen of plooien op de juiste plaats. Enkel ter hoogte van de voorvoet, op de plek waar de tenen gaan buigen, moet de schoen voldoende flexibel zijn om een normale voetafrol te bekomen. Buigen de schoenen in het midden van de zool of voor of achter de tenen, dan zal de schoen zijn werk niet doen.
3. Torsie
“Ten derde mogen goede schoenen geen torsie toelaten in de lengte, ter hoogte van de middenvoet. Als je een schoen bij de hiel en voorvoet vastneemt, zou je die niet mogen kunnen uitwringen zoals je dat met bijvoorbeeld een vod zou doen. Dit zorgt voor steun en een stabiele stap.”

COMFORTSCHOENEN
Voor elke drager
Comfortschoenen voldoen aan de drie bovenstaande eigenschappen, en worden daarbovenop gefabriceerd in meerdere maten en breedtes. Comfortspecialisten garanderen met hun aanbod passende schoenen voor elke drager, ook voor zij die nood hebben aan losse steunzolen of een afwijkende maat of breedte. Kwaliteit, een oplossing voor voetproblemen, een maat voor niet-doorsneevoeten én een aantrekkelijk design vormen hierbij de onmisbare ingrediënten voor een succesvolle verkoop.
“De combinatie van de zool met de juiste comfortschoen is ook cruciaal”, vervolgt Dewijze. “Je kan heel veel goed doen met goeie schoenen, maar je kan ook heel veel slecht doen met slechte schoenen. Koop je een uitmuntende zool op maat gemaakt, maar leg je die in de verkeerde schoen, dan doe je het effect volledig teniet.”



Omvangrijke doelgroep
Comfortschoenen zijn de beste bondgenoot voor een actief leven. De doelgroep van comfortschoenen is de voorbije jaren een pak omvangrijker geworden en bestaat enerzijds uit mensen die jaren op slechte schoenen hebben gelopen en nu met klachten of kwaaltjes te maken krijgen. Anderzijds wil een groot deel van de doelgroep gewoon comfortabel door het leven gaan en preventief de voeten beschermen. De tijd dat comfortschoenen uitsluitend gelinkt werden aan een bepaalde leeftijdsgroep, is met andere woorden voorbij.
Lifestyleproduct
Comfortschoenen bieden vandaag een mooie oplossing voor zij die een actieve levensstijl opzoeken, ongeacht hun leeftijd. Verschillende merken willen dan ook weg van het orthopedische imago, zeker wanneer die zich richten tot de vrouwelijke consument. Vrouwen beschouwen comfortschoenen namelijk als een lifestyleproduct en verwachten een verscheidenheid aan modellen die nauw aansluiten bij de algemene trends en die ze kunnen dragen voor diverse activiteiten en gelegenheden. Zo zijn sandalen op plateauzolen en city boots echte trends. Daarnaast zien we ook heel wat natuurtinten zoals cognac en roest, dierenprints, metallic accenten en duurzame materialen zoals kurk.
Iedereen aan de sneaker
Nog een trendsetter die de voorbije jaren zijn intrede heeft gedaan en die we voorlopig niet meteen zien verdwijnen, is de sneaker. Van luxesneakers op de catwalks tot geklede sneakers onder een kostuum of trouwkleed – de athleisure trend zette de schoenenwereld op zijn kop. Werkelijk iedereen loopt momenteel op sneakers, van jong tot oud. De opkomst van deze trend blies ook een nieuwe wind binnen het comfortsegment – trendy comfortsneakers voeren nu vaak de bovenhand in het assortiment. Door de verschillende leesttypes en de keuze van smalle tot brede modellen, kunnen alle soorten voeten, al dan niet met eigen zolen, een paar supergemakkelijke comfortsneakers aan.


Onmisbaar in het aanbodIN DE WINKEL
Gezien de huidige bevolkingscurve waarbij meer dan de helft van de bevolking 50 jaar of ouder is en de stijgende vraag naar comfortabel schoeisel binnen alle leeftijdscategorieën, mag dit segment niet ontbreken in de winkel, ook wanneer jouw onderneming niet onder de noemer ‘speciaalzaak’ valt.
Een complete comfortcollectie bestaat uit slippers, pantoffels, sandalen, bandschoenen, schoenen, veterboots en ritslaarsjes. In dit aanbod moeten de verschillende wijdtematen en leesten vertegenwoordigd zijn om smalle, normale, brede en gevoelige voeten te kunnen bedienen.
Het juiste advies
Voet- en productkennis is cruciaal bij de verkoop van comfortschoenen, net als klanten laten passen en verschillende leesten laten uitproberen. “Mensen die je zaak binnenwandelen en vragen naar een paar comfortschoenen, vertrouwen erop dat ze een schoen zullen krijgen die goed zit”, besluit Dewijze. “Als verkoper mag je dus nooit vertrekken vanuit de gedachtegang ‘hoe kan ik schoenen verkocht krijgen’, maar altijd vanuit ‘hoe kan ik de mensen helpen’. Indien nodig, stuur je klanten ook eerst naar een podoloog om een goede zool en help je ze op basis van die zool zoeken naar de juiste schoen.”
