Zakenbarometer augustus 2021: deel 2
KLEUREN IN AUGUSTUS
Het kleurenpalet van de verkochte artikelen in augustus oogt vrij zomers: bij de dames zijn blauw, beige, naturel en wit samen goed voor bijna 70% van de verkochte paren. Zwart en grijs worden maar marginaal vermeld (9%). Bij de heren is er een meer klassieke aanpak: hier ligt de nadruk op cognac en bruin (36%) en zorgen naturel, beige en blauw samen ook voor 36% van de koek.
Bij wat de kinderen kopen, valt geen lijn te trekken. Daarom hebben we de vijf meest geciteerde kleuren elk 20% gegeven. Zo is iedereen tevreden.
En de modellen?
Sneakers, sneakers en sneakers, that’s the question! “Hoe lang gaat die rage nog duren?”, stelt men zich de vraag. Het antwoord is vrij duidelijk: sneakers zijn passe-partout modellen, ze zijn in alle lagen van de bevolking en in alle omstandigheden sociaal geaccepteerd, ze passen bij zowat elke outfit, en tenslotte vindt men ze in alle prijsklassen van 15 tot 1.500 euro of zelfs meer. Bovendien is het vaak makkelijk lopen op sneakers, en kan men er inlegzooltjes in kwijt, wat moet een mens meer hebben? De grote hoeveelheid wit is uiteraard te verklaren door het succes van de sneakerverkoop, waar die kleur koploper is.
POSITIEF CONSUMENTENVERTROUWEN
In haar perscommuniqué van eind juli stelt de Nationale Bank van België dat “het consumentenvertrouwen zich in juli stabiliseert. De indicator van het consumentenvertrouwen lag in januari van dit jaar op -10, steeg tot +8 in juli, en bleef stabiel op dit hoge niveau. De consumenten hebben opnieuw iets meer vertrouwen in de vooruitzichten op de arbeidsmarkt. Daarentegen zijn ze een beetje minder optimistisch over hun toekomstige financiële situatie. De macro-economische vooruitzichten voor de volgende twaalf maanden zijn niet veranderd ten opzichte van juni en blijven in de ogen van de huishoudens bijzonder goed. Bovendien zijn ze opnieuw optimistischer over de toekomstige ontwikkeling van de arbeidsmarkt. Hun bezorgdheden over een toename van de werkloosheid in de volgende twaalf maanden komen zo geleidelijk terug op een niveau dicht bij dat van vóór de gezondheidscrisis.” Dat is goed nieuws voor de economie in het algemeen, en zal uiteraard ook een weerslag hebben op de detailhandel.