Trademart schakelt digitaal naar tweede versnelling

Trademart onderging een volledige rebranding. Van het logo over de Digital Wayfinding app tot de ingang aan Parking 1 – wanneer u de volgende keer naar Trademart komt, zal u op een heleboel nieuwigheden botsen. U bent alvast welkom op het eerstvolgende inkoopevent Shoes & Bags Open Days. Van 5 tot 7 en van 13 tot 14 september kan u de nieuwe collecties komen ontdekken van de vaste exposanten alsook van internationale gastexposanten van Centro Benelux en Goldkrone.
Shoes & Bags Open Days
De tweejaarlijkse inkoopevents van Trademart werden in het kader van de vernieuwde marketingstrategie in een nieuw jasje gestopt en gaan nu verder onder de naam Shoes & Bags Open Days. Van 5 tot 7 en van 13 tot 14 september kan u twee opeenvolgende weekends lang nieuwe collecties ontdekken en uw eigen droomcollectie samenstellen.
Centro Benelux & Goldkrone
“Er staan twee samenwerkingen op de planning”, aldus Lies Vandiest, Business Unit Manager bij Trademart. “Het eerste weekend werken we samen met Centro Benelux alsook met Rexor. Naast onze vaste exposanten zal je dus ook de collecties van deze Franse, Spaanse en Italiaanse gastexposanten kunnen ontdekken in de C-lounge. Voor het tweede weekend gaan we een samenwerking aan met Goldkrone, de inkoopvereniging in lederwaren en accessoires van de Benelux. Wij merken ook dat schoenwinkels zich willen differentiëren. Als reactie daarop willen we een zo breed mogelijk aanbod bieden, ook in lederwaren en accessoires, al is het tijdelijk. Zo worden we partner van alle actieve en relevante actoren binnen de branche.”
Altijd aanwezig
In het verlengde daarvan merkt Lies op dat beurzen nooit meer de beurzen zullen worden zoals we die altijd gekend hebben. “Trademart kan daarin een grotere rol gaan spelen voor veel Belgische schoenwinkeliers. Wij zijn nu eenmaal een groot centrum en, het allerbelangrijkst, we zijn altijd aanwezig en. Onze deuren staan altijd open. Wij kunnen een alternatief worden voor de internationale beurzen, zeker nu we het aanbod uitbreiden met internationale seizoensexposanten die tijdelijk naar Trademart komen.”
Wij kunnen alternatief zijn voor beurzen nu we het aanbod uitbreiden met internationale gastexposanten

Digitale (r)evolutie
Zes pijlers
In 2020 beloofde Trademart komaf te maken met, zoals Head of Marketing Dieter Eeckhout het toen omschreef, hun stoffig imago. Die belofte krijgt nu vorm via een volledige rebranding van Trademart die begin augustus gelanceerd werd. Die rebranding krijgt vorm in zes pijlers:
- Opgefrist logo en nieuwe baseline
- Vernieuwde website
- Sectoren, waaronder Shoes & Bags Open Days, kregen nieuwe namen
- Investeringen om het bereik in de Benelux en Frankrijk te vergroten
- Digital Wayfinding
- Trademart Digital
“Het interessants voor onze bezoekers is de Digital Wayfinding applicatie”, aldus Dieter Eeckhout. “Naast het fysieke grondplan kunnen bezoekers nu ook via de pc of smartphone makkelijk hun weg vinden naar de vele exposanten op Trademart. Ook op Trademart zelf werden digitale schermen geplaatst waarop het grondplan altijd geraadpleegd kan worden.” Daarmee lijkt de digitale (r)evolutie bij Trademart ingezet. Maar ze nemen het nog een stap verder met een gloednieuw digitaal platform.
Trademart Digital moet merken, sales agencies en vertegenwoordigers helpen professionaliseren
Trademart Digital
“We verhuren fysieke vierkante meters, maar we zijn ons er steeds meer van bewust dat we niet zonder het digitale verder kunnen”, vervolgt Lies Vandiest. “Daarom zijn we volop bezig met de ontwikkeling van ons digitaal platform Trademart Digital. Daarvoor zijn we een partnership aangegaan met Market Time, een bestaand Amerikaans platform waarover wij een Europese saus gaan gieten. Het wordt een Europese marktplaats met een gigantische back-end die merken, sales agencies, agents en vertegenwoordigers in het volledige proces zal ondersteunen en hen zal helpen in alle stappen van hun businessproces. Maar ook winkeliers kunnen er op surfen en bijvoorbeeld never out of stock collecties inkopen, specs en foto’s krijgen, inspiratie opdoen en nieuwe trends ontdekken, artikels en blogpagina’s van merken bekijken … Na verloop van tijd willen we dat nog meer gaan uitbreiden door digitale showrooms en virtuele events te organiseren. Zo wordt Trademart Digital een competent center die verregaande professionalisering als service aanbiedt. We willen de hele ketting, van a tot z, bijstaan en professionaliseren.”
In volle ontwikkeling
“Het wordt een plek waar alle type merken geholpen kunnen worden, zowel merken die al sterk ontwikkeld zijn als merken die bij wijze van spreken nog alles in excels verwerken. We willen helpen hen digitaal op de kaart zetten en gewoon iedereen digitaal krijgen.” Het Trademart Digital platform zit momenteel nog in de volle ontwikkelingsfase. “Het is voor ons belangrijk dat er een kritische massa op dat platform actief is. Beta testers leveren ons momenteel data aan over wat al goed zit en waar we nog kunnen verbeteren. In 2021 nog hopen we de afdelingen Home & Living en Baby & Kids volledig digitaal te te krijgen, in 2022 zullen ook de Shoes & Bags en andere sectoren volgen.”
Vernieuwde Trademart
Wie in september langskomt, zal op Trademart begroet worden door nog enkele nieuwigheden. Zo zal de ingang gelegen aan Parking 1 volledig vernieuwd zijn. En ook lunchen wordt weer mogelijk in het gloednieuwe restaurant Foodbar De Serre. Zij staan alvast te springen u te ontvangen en van lekkers te voorzien. En plannen voor na 2021? “We kijken uit om naar analogie met ons cash-and-carrydorp een gelijkaardige dienst te ontwikkelen voor de schoenenretail”, concludeert Lies Vandiest.

ATOMIUMSQUARE 1 P.O. BOX 211, B
1020 BRUSSEL
+3224007400
info@trademart.be
www.trademart.be
