Zakenbarometer juni 2021: deel 3
Start van de winterverkoop
Net als vorig jaar zijn de meningen hierover verdeeld. Zowat 50% van de winkeliers (dat is meer dan vorig jaar) start met de verkoop van de nieuwe collectie van zodra ze geleverd is. “Verkocht is verkocht”, zo luidt de redenering, en er zijn altijd modebewuste consumenten die zeker bij de eersten willen zijn, om niets van de nieuwe mode te missen. De andere helft van de winkeliers wacht tot half of zelfs tot eind augustus om met de herfst-winterverkoop te starten. Hier luidt de redenering dat “september zelfs nog zeer warm kan zijn” en “dat de winter lang genoeg duurt”.
Voor beide standpunten valt wat te zeggen, en de keuze van de herfst-winterstart hangt vaak ook af van een aantal plaatselijke factoren en van het aanbod.
Positieve vooruitzichten
Juni is gestart onder een gunstig gesternte. Laat ons hopen dat dit blijft duren en dat we terug kunnen keren naar de klassieke verkoopstructuren, zonder lockdown, zonder mondkapjes en zonder Covid. We moeten er wel voor zorgen dat de consument met zijn herwonnen vrijheid de weg naar de schoenwinkel terugvindt, en dat de prioriteiten van zijn uitgaven niet verschuiven naar reizen en restaurants …