Zakenbarometer juni 2021: deel 2
Zomerse kleuren en modellen
Juni 2021 was een zeer warme, maar natte maand. De temperatuur lag 2 graden hoger dan het langjarig gemiddelde, en dat vertaalt zich in een beter verkoop van open modellen en lichtere kleuren. De dames waren, net als vorig jaar, goed voor ongeveer 65% van de omzet, maar dit jaar doen de kinderen (21,5%) het veel beter dan de heren (14%). Bij de dames noteren we meer dan 90% verkoop in wit, beige, naturel, blauw en andere lichte tinten, en meer dan 60% open modellen, zoals sandalen, teenslippers en muiltjes. De vrouw is uiteraard de sneaker niet vergeten. Die is nog altijd goed voor ongeveer één derde van de omzet.
Ook de herenschoenen kleuren lichter, met 50% bruin, blauw en grijs. Bij deze consumentengroep blijft de sneaker en de basket ruim voorop met 45% van de omzet. De warme temperaturen hebben de heren ook aangezet om sandalen te kopen, en dat is alleen maar te verklaren door de warmte, want die is noodzakelijk om blote herenvoeten publiekelijk te tonen. Voor de kinderen is het al wit wat de klok slaat, goed voor 43% van de verkochte paartjes. Voor de rest kopen de kinderen alle soorten kleurrijke modelletjes. Sandalen zijn de numero uno bij de kinderen, maar ook hier blijven sneakers een belangrijk deel van het assortiment uitmaken (30%).
Rustig omspringen met kortingen en koopjes
Voor het eerst sedert vele jaren springen de schoenwinkeliers voorzichtiger om met het aanbieden van kortingen en koopjes. Ook de grote jongens, de filiaalzaken, bleven veelal vrij discreet en spaarden hun toeters en bellen.
De sperperiode is volledig uitgehold, het verbod op toestaan van kortingen in juni is totaal nutteloos, aangezien het toegelaten is koppelverkoop te organiseren. What’s in a name! En toch hebben de meeste winkeliers niet overdreven met het aanbieden van afgeprijsde artikelen of koppelverkopen. Een groot deel van de handelaars wachtte tot 15 juni alvorens kortingen aan te bieden, en sommigen bleven zelfs helemaal clean tot 1 juli, de start van de echte solden. Het wordt uitkijken naar de resultaten van de maand juli, want vorig jaar startten de solden pas in augustus.
Middenstandacties
In veel gemeenten werden in juni traditiegetrouw allerlei middenstandsacties op touw gezet: avondmarkten, braderieën, kermissen en ander fraais waarbij de middenstand in de kijker wordt gezet. Het waren er wat minder dan anders, wegens corona, en ook de speciale regels die moesten in acht genomen worden, wierpen soms een domper op de feestvreugde. Toch gaan die feestelijke dagen gepaard met kortingen in de winkels, maar meestal gaat dat maar over een symbolische 10%. Als die braderieën tegen het eind van de maand gehouden worden, is de verleiding groot om met die kortingen aan te sluiten tot 1 juli, de start van de solden.