Zakenbarometer november 2020
Zien we het eind van de tunnel?
Over de resultaten van de voorbije maand november zijn we snel uitgepraat: de winkeldeuren bleven gesloten en van normale omzet was uiteraard geen sprake. Van daar ook geen tabellen en vergelijkende statistieken met de resultaten van vorig jaar.
Alle middelen te baat
Als we de omzetten van de laatste jaren bekijken, zien we dat november goed was voor 6% (2018) en 7% (2019) van de jaaromzet. Theoretisch zou die sluiting dus moeten leiden tot een omzetverlies van +/- 6,5% op jaarbasis. Maar dat klopt natuurlijk niet. Heel wat collega’s schoenwinkeliers hebben alles uit de kast gehaald om in november alsnog een beetje schoenen aan de man/vrouw te brengen. De meest gebruikte middelen waren:
- Thuislevering van bestellingen die per telefoon of mail werden doorgegeven
- Winkeliers die over een webshop beschikken hebben alles in het werk gesteld om die extra te doen renderen, met speciale blikvangers en nieuwtjes
- Wie alleen maar een website heeft, heeft daar ook aandacht aan besteed, en bood de mogelijkheid om ook telefonisch of via mail artikelen te bestellen
- Een afhaalpunt voor bestellingen was ook een vaak gebruikte techniek. Bestelde artikelen konden na afspraak in de winkel of soms in de privéwoning van de winkelier worden afgehaald
- De sociale media, van Facebook tot Instagram en zelfs Twitter, werden steeds vaker gebruikt als communicatie- en promotiemedia voor de winterartikelen
- Kortom, velen namen alle middelen te baat om alsnog de potentiële klant te bereiken.