BarometerPremium

Zakenbarometer september 2020: deel 3

trade mart

TRADE MART BRUSSELS POSITIEF NAAR DE TOEKOMST TOE

Lies Vandiest, Business Unit Manager Shoes & Bags, blikt tevreden terug op de voorbije Walk&Watch en de Walk&Match:

“De bezoekersaantallen lagen iets lager, maar ondanks Corona was er toch een positieve ingesteldheid bij winkeliers en exposanten. Ze staan er opnieuw en willen er helemaal voor gaan. De grote bestaansreden van TM is in elk geval bewezen. Zonder internationale verplaatsing, kan je ontzettend veel merken ontdekken. Daardoor waren er ook heel wat toffe nieuwigheden te vinden op TM (Shabbies, Fred de la Bretonnière, Regarde le Ciel, Innuovo, Berkelmans, Chie Mihara & Ash). Ook The Market en Walk & Match featuring Centro BNL brachten verrassende nieuwe merken die zeer gesmaakt werden door de winkeliers. Zo zeer zelfs dat enkele overwegen om permanent op TM te blijven.

Trade Mart kende een langzamere start in augustus, maar september heeft dit ruimschoots goedgemaakt. Dat boezemt vertrouwen in voor de toekomst.

Er zijn wel grote sectorverschillen. Sommige sectoren zoals Interior genieten bijvoorbeeld echt van het positieve effect van het hele ‘Staycation’ gebeuren. In de Fashion & Accessories (Cash&carry kleding/accessoires) heerst ook een super positieve vibe omdat er kort op de bal kan worden gespeeld. Tot slot heeft Trade Mart absoluut niet stilgezeten. We zijn bezig met een aantal supertoffe projecten zoals Rebranding Trade Mart, Home & Living &Go (Cash&Carry centrum decoratie) en digitalisering + omnichannel combi tussen een fysieke en digitale Trade Mart”.

VERGEET DE ONDERHOUDSPRODUCTEN NIET

Corona dwingt de winkelier om nieuwe initiatieven te nemen, zoals het opwaarderen van de webshop, het vinden van nieuwe verkooptechnieken, verkopen op afspraak, thuislevering, … Vergeten we ook niet dat de verkoop van onderhoudsproducten en accessoires ook tot een belangrijke meeromzet kan leiden. Het gaat hier gemiddeld om 8% van de omzet die gerealiseerd wordt met producten die soldenvrij zijn en verkocht worden met een interessante marge. Vergeten we niet dat een goed onderhouden schoen klantentrouw stimuleert, en dat de langere levensduur van een nieuw paar schoenen meteen ook aan de winkel wordt gelinkt.

Graag verwijs ik hiervoor naar een interessant onderzoek dat gevoerd werd door Shoes Magazine en dat u hier kan vinden. 

HET EIND VAN DE TUNNEL

Iedereen, zonder uitzondering, snakt naar het einde van de coronacrisis. De laatste twee maanden waren matig positief voor onze schoenretailers. Als we zonder grote problemen het herfst-winterseizoen positief kunnen afsluiten, kan onze branche ook deze klap wellicht zonder onoverkomelijke schade overleven!

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert15 oktober 2020
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook