Zakenbarometer september 2020
De Covid-19 ravage lijkt te krimpen
September 2019 was een behoorlijk goede maand voor de schoendetailhandel, met een lichte omzetstijging ten opzichte van het jaar voordien. Ook dit jaar zijn we er in september op vooruitgegaan tegenover september vorig jaar, en wel met gemiddeld 3,2%. Het aantal verkochte paren steeg met 7% ten opzichte van vorig jaar, en dat is vooral toe te schrijven aan het feit dat er tijdens de voorbije maand september nog heel wat ‘late solden’ met korting werden aangeboden.
Het verlies slinkt
Ook de ravage die de lockdown door Covid-19 heeft aangericht (en nog steeds aanricht!), heeft de neiging te krimpen. Voor de totale omzet van 1 januari tot eind augustus bedroeg de omzetvermindering nog -21,5% en werden er 22% minder paren verkocht. Eind september ziet het er een beetje rooskleuriger uit, met -18,5% in omzet en -12,6% in aantal paren, dan tijdens de eerste negen maanden van 2019. Geen reden om de champagne te doen knallen, maar toch doet het deugd vast te stellen dat het verlies slinkt. “Laat ons nu hopen dat de verkoop niet stilvalt en dat er geen nieuwe maatregelen komen die de retail treffen. Dan kunnen we wellicht overleven”, zo luidt de hoop van de meerderheid van de schoenwinkeliers in ons land.
NOG SOLDEN IN SEPTEMBER?
Het is moeilijk een vaste lijn te trekken voor wat het kleurenpalet van de verkochte modellen betreft. Een groot deel van de verkoop in september werd nog gerealiseerd met zomermodellen en opruimingen. De soldenperiode was opgeschoven naar augustus, en dan is het logisch en begrijpelijk dat die kortingen nog een eindje in september zijn voortgezet. Ook hier zijn weer grote verschillen waar te nemen. Sommige collega’s hebben resoluut gekozen om voor meer dan 90% de nieuwe collectie aan te bieden, en voor een aantal restanten een hoekje achteraan in de winkel of in woelbakken te leggen. Anderen hebben dan weer volop op de uitverkoop van restanten gegokt, met in het achterhoofd de gedachte dat de winter nog lang genoeg duurt.