BarometerPremium

Zakenbarometer mei 2020: deel 3

Shoppen in alle veiligheid

Zakenbarometer mei 2020

VEILIGHEIDSMAATREGELEN IN DE WINKEL

De herstart in de winkels ging gepaard met een brede waaier aan veiligheidsmaatregelen. Bijgaande grafiek geeft een overzicht van de meeste initiatieven die de winkeliers in en rond de winkels toepasten. Ook de koffiecorners bleven dicht en in grotere winkels werden looplijnen en afstandsvakken van 1,5 meter op de grond geschilderd. In de meeste winkels worden ook paskousen of sokjes ter beschikking gesteld.

EN WAT MET DE KORTINGEN?

In de gegeven omstandigheden komt meer dan ooit het heikele thema van de kortingen voor de proppen. Iedereen is ervan overtuigd dat we nu zo rendabel mogelijk moeten werken en maximale winst moeten genereren om in de mate van het mogelijke de verliezen te recupereren. Concreet betekent dat: maximaal tegen de normale prijs verkopen, en alle mogelijke vormen van discount achterwege laten.
Dat is de theorie, maar in de praktijk zijn er heel veel winkeliers bij wie het water tot aan de lippen komt en die toch al starten met het geven van percentjes. Zeker de ‘grote jongens’ zwaaien al van bij de start met kortingen. “Een totaal overbodige kortingspolitiek”, volgens velen. En een collega voegt er aan toe: “De markt wordt verstoord door zelfmoordpogingen en kamikaze-oefeningen”.

SOLDEN IN AUGUSTUS: GOED INITIATIEF OF UTOPIE?

De minister van Economie Nathalie Muylle en de minister van Zelfstandigen Denis Ducarme hebben beslist dat de zomerkoopjes dit jaar niet in juli maar in augustus doorgaan. De maand juli wordt dan sperperiode en de ministers verbieden om in juli kortingen toe te staan. Het gevaar bestaat dat dit een maat voor niets wordt. Immers, koppelverkoop blijft toegelaten, ook in de sperperiode. “Dit kunnen we niet verbieden, de Europese wetgeving laat dat niet toe”, aldus nog onze ministers. Het blijft dus toegelaten op ieder ogenblik kortingen toe te staan, als de klanten minstens twee artikelen kopen, hoe klein die ook zijn.
Meer nog: de buitenlandse webshops die geen Belgische site hebben, zijn niet onderworpen aan de Belgische wetgeving. De filiaalzaken vrezen het ergste: “Als consumenten in juli geen koopjes kunnen doen in België, wenden ze zich tot de buurlanden en de buitenlandse webshops”, aldus Dominique Michel, de CEO van de winkelfederatie Comeos. Het is ook zo dat heel wat landgenoten tijdelijk werkloos zijn, en dat hun koopkracht bijgevolg sterk vermindert.

Spoedig herstel

Daar tegenover stelt Mode Unie: “Terwijl veel ketens tegen het uitstel van de koopjes zijn, zijn de meeste zelfstandigen wel voor. Het klopt dat veel bedrijven liquiditeitsproblemen zullen krijgen,” zegt Isolde Delanghe van Mode Unie, de modetak van UNIZO. “Zonder uitstel van de solden zouden we meer omzet en liquiditeit genereren, maar de winst zou een pak lager liggen. Wat is dan het beste?” luidt de retorische vraag.
We zullen zien hoe het er in de praktijk zal uitzien. Geeft de consument blijk van burgerzin? Kan de winkelier de moed opbrengen om te wachten op 1 augustus? We kunnen alleen maar hopen dat de optimistische start zich doorzet en dat de start van een ruimer openbaar leven, met open café’s en restaurants, zal bijdragen tot een zo goed en snel mogelijk herstel van de coronacrisis.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert15 juni 2020
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Shoes maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.