Zakenbarometer mei 2020: deel 2
Zomerse kleuren
De consument heeft voor zijn eerste nieuwe aankopen resoluut voor frisse en lichte kleuren gekozen. Bij de dames wordt zwart zelfs niet of nauwelijks vermeld. Beige, naturel en wit staan bovenaan, samen goed voor 63% van de omzet. Ook metallics krijgen overal een vermelding, en dat zijn toch tinten die eerder aan positivisme en feest doen denken.
Ook voor de heren blijft zwart marginaal, goed voor slechts 12% van de verkochte paren. Hier zijn het vooral de bruintinten die de overhand nemen, met camel en cognac samen goed voor meer dan de helft van de verkoop. Voor de kinderen was het moeilijk een kleurenpalet op te stellen: wit en blauw blijven de hoofdtonen, en voor de rest liefst zo veel mogelijk combinaties van kleurtjes en versieringen.
En modellen
Wat de modellen betreft, is de nieuwe verkoop voor de dames gestart met sandalen, muiltjes en andere open modellen, goed voor driekwart van de omzet. De heren houden het bij sportieve modellen: mocassins, sport casual en sneakers. Blijkbaar heeft de man nog voldoende classics en citymodellen in zijn kast staan.
De afgelopen weken deden vooral de hoogzomermodellen het goed, en bleven de geklede stukken in de winkelrekken staan. Mode Unie: “Er was immers beperkt sociaal contact en geen uitgaansgelegenheid. Het feit dat restaurants en cafés terug open mogen, zal ervoor zorgen dat de ook iets meer geklede stukken het vanaf nu beter zullen doen.”