Zakenbarometer mei 2020
ENTHOUSIASTE START
Dat de lockdown en de winkelsluitingen hun tol hebben geëist, is geen nieuws. Dat de laatste veertien dagen van mei, na de heropstart, het verlies niet heeft kunnen goedmaken, is evenmin een item voor krantenkoppen. Maar dat de deuren van de schoenenwinkels met enthousiasme open gingen op 11 mei, is dan weer positief nieuws. Iedereen was er klaar voor, met de goede spirit. “Roma non fu fatta in un giorno”, leerden we in de eerste les Assimil Italiaans. Inderdaad, Rome is niet op één dag gebouwd, en de herstelwerken aan de schoenenverkoop zullen ook nog wel een tijdje duren.
Heropbouwen
De winkelsluitingen van 14 maart tot 11 mei hebben het schoentje goed doen wringen. Nulverkoop gedurende twee topmaanden, de twee beste maanden van het jaar, goed voor gemiddeld meer dan 20% van de jaaromzet, dat veeg je niet zomaar onder tafel. Maar de armen laten zakken heeft nog nooit soelaas gebracht, en gelukkig geeft onze sector blijk van positief dynamisme. Het koopgedrag van de consument is nog lang niet teruggekeerd naar het normale niveau: de verschillende coronamaatregelen zetten nu eenmaal niet aan tot funshoppen. Files, één klant per gezin, hygiëneverplichtingen, beperkte toegang tot de winkels en de social distancing zijn allesbehalve elementen die de consument naar de winkels jagen.
Opening horeca brengt soelaas
Maar er zit beterschap aan te komen. Het heropenen van de horecazaken is niet alleen voor die (ook zwaar getroffen) sector positief, het maakt winkelen ook gezelliger. Wie gaat winkelen wil wat graag met zijn shoppingtas nog even verpozen op een terras met een koffie of een ander bubbeldrankje. Dat zal voor meer beleving zorgen in de winkelstraat en zal de consumenten aantrekken om langer in de steden en dorpen te blijven. Onze diverse regeringen doen hun best om zoveel mogelijk cadeautjes uit te delen en de getroffen sectoren te steunen. Voor onze sector werden wat centjes vrijgemaakt, een kleine troost die vooral door de kleinste handelszaken positief werd ervaren.
Positieve geluiden
Uit een rondvraag van Mode Unie, de federatie van de zelfstandige modedetailhandel, blijkt dat de vier weken na de heropening een succes waren. “Gemiddeld verkochten zelfstandige modedetaillisten in deze vier weken 75% van de omzet van dezelfde periode van vorig jaar. Het gaat hier wel om de gehele modesector, kleding en lederwaren in begrepen. Een opsteker voor de zwaar getroffen modesector, die de verkoop de eerste weken heel wat lager had ingeschat”, aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. Volgens onze statistieken deden de schoenenwinkels in de maand mei het zo’n 30% minder goed dan vorig jaar. Het gecumuleerd verlies van de eerste vijf maanden bleef ook ‘beperkt’ tot 32% in omzet en 34% in aantallen paren.