Zakenbarometer januari 2020
E-COMMERCE: GRATIS TERUGZENDEN?
“Voor niets gaat de zon op”, luidt het spreekwoord. Rond het gratis terugsturen van ongewenste bestellingen komt meer en meer commotie op gang. De krant De Tijd schrijft dat 50% van de internetkopers zou afhaken als er voor retourzendingen van bestelde goederen € 5,00 zou worden gevraagd. Dit percentage loopt op tot 75% als de bijdrage om terug te zenden € 10,00 zou bedragen.
In eigen land zijn er schoenenleveranciers die zelfs aandringen op een wetswijziging die het betalend terugsturen zou verplichten. Een zinloze wens, want niemand kan verplicht worden te betalen als de bestemmeling bereid is de portkosten te dragen. Bovendien heeft een Belgische wet geen enkele bindende kracht in het buitenland. We denken niet dat de Chinese Amazon’s en andere Alibaba’s beven van angst als België zo’n wet zou invoeren. Het gratis terugsturen staat onder druk, en dat zou kunnen leiden tot meer terughoudendheid bij het e-shoppen.
DE TOEKOMST
In een bericht ‘Vooruitblik naar 2020’ schrijft Tomas Verhoeven, Marketing Manager van Trade Mart Brussels:
Het inkopen van het juiste assortiment cruciaal is voor elke retailer om zich te onderscheiden tov de concurrentie. Van uit Trade Mart Brussels willen we onze bezoekers maximaal inspireren en ze motiveren om hun assortiment te dynamiseren.
We lanceerden events zoals de Walk&Watch zodat retailers vrijblijvend de markt kunnen oriënteren en zo een gevarieerder, gedifferentieerder aanbod kunnen samenstellen. We blijven geloven in deze formule, zeker als we het aanbod verder kunnen uitbreiden met Centro en andere nieuwe aanbieders.
DE DATA VOOR DIT JAAR:
• Walk & Watch: 23 en 24 februari*
• Walk & Match: 1-2 en 3 maart
Nieuw: op 24 februari plannen we een eerste sessie van onze nieuwe Retail Academy waarbij zeer interessante sprekers worden uitgenodigd om de winkeliers naast inspiratie en inkopen ook extra kruit te geven om hun business te runnen. We hebben als Trade Mart Brussels immers de ambitie om verder te evolueren naar een kenniscentrum om zo onze nieuwe slogan “Creating retail value together” concreet in te vullen.