BarometerPremium

Zakenbarometer januari 2020: deel 2

WINTERARTIKELEN BLIJVEN IN DE REKKEN

De weersomstandigheden hebben er voor gezorgd dat er geen echt winterschoeisel werd verkocht. Zelfs met kortingen van 30% en 40% kon men geen kopers lokken voor wolgevoerde artikelen. Moonboots en andere sneeuwschoenen gingen mondjesmaat de deur uit, en dan nog enkel voor wie naar de sneeuwvelden ging skiën.
Bij de dames blijken de enkellaarsjes en bottillons het meest geliefd (39,6% van de verkopen), op de voet gevolgd door de onvermijdelijke sneakers (38,4%). Hoge laarzen worden hier en daar vermeld, maar halen onvoldoende aantallen om een speciale rubriek te krijgen in de statistieken. Het blijft nog minstens één seizoen wachten vooraleer de hoge laars haar comeback maakt en doorbreekt.

Collecties zijn te somber

De heren houden het klassiek met 36% klassieke city-modellen en 28% booties en bottines. Ook hier blijven de sneakers duidelijk aanwezig, ze zijn goed voor een op de vier paar verkochte herenmodellen. De kinderen zagen in januari alle heil in bottillons en boots (55,6%) en uiteraard waren ook de sneakers nog volop in de belangstelling met ongeveer een kwart van de verkopen (22,4%). “Geen koude of natte voeten, dus blijven we maar lopen op sneakers of all-season schoenen”, zo luidt de redenering.
Een paar collega’s wijzen er op dat de wintercollecties vaak te somber zijn, en dat is zeker het geval voor comfortschoeisel, waar men vaak alleen maar keuze heeft tussen grijs, zwart en bruin. Een oproep naar de leveranciers van dit soort artikelen, maar ook de winkelier moet openstaan voor verfrissende vernieuwing in de winter. Het maakt de etalage alleen maar aantrekkelijker.

LANGER OPRUIMEN – SNELLERE START VAN DE L/Z COLLECTIE

Dat de seizoenen verschuiven, is al langer een klacht/probleem voor de schoenenboer. De échte winter wacht vaak tot in februari om zich aan te melden met sneeuw en ijs, en dan zijn de officiële opruimingen al lang voorbij. Uit onze enquête blijkt dat de meeste winkeliers opruimingen blijven aanbieden tot eind februari. Het woord ‘solden’ mag dan wel niet meer gebruikt worden, maar daar maakt blijkbaar niemand zich zorgen over (de ‘saloncondities’ van de auto’s blijven ook vaak gelden tot eind februari). Veel winkeliers zeggen ons dat ze het hele jaar door een speciaal hoekje in de winkel voorzien om koopjes aan te bieden.
Ook voor de start van de nieuwe lente-zomerverkoop wacht men niet meer op de eerste warme zonnestralen. Het zijn bijna de uitzonderingen die wachten tot 1 februari om de lente-zomercollectie in de etalage te leggen. “De grijze winter heeft lang genoeg geduurd”, horen we, en de meeste collega’s brengen hun nieuwe collectie van zodra ze geleverd wordt. “Verkocht is verkocht”, en er zijn altijd modefreaks die zo snel mogelijk de nieuwe collectie willen kopen om er zeker van te zijn dat de gewenste kleur en maat nog beschikbaar zijn.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door René Broekaert17 februari 2020
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Shoes maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.