The Micam Milano 2020
16 - 19 februari
Creativiteit, dromen en genialiteit: MICAM, het summum van internationale vakbeurzen in de schoenindustrie, is klaar om de schoenenwereld om te toveren in een sprookjeswereld met de betoverende sfeer van ‘s werelds meest geliefde sprookjes. De creatieve idee en regie werden verzorgd door de MM Company, de administratie door Laureri Associates, en het thema vormt de leidraad voor de komende edities. MICAM’s #micamtales moeten de fantastische wereld van creativiteit portretteren a.h.v. een collectie sprookjes ‘om te dragen’, in een nieuw jasje gegoten.
Het concept
Het concept biedt een context voor de talloze verhalen verteld door de exposanten, wiens collecties de vakbeurs transformeren tot het creatieve kloppende hart van de schoenenwereld. Om het concept optimaal in beeld te brengen, wordt elk jaar gewijd aan een ander sprookje, verdeeld in twee duidelijke delen: een in februari (voor de herfst-/wintereditie van de vakbeurs) en een in september (lente/zomer). Het eerste sprookje van 2020 is MICAM in Wonderland: een surrealistische adaptatie van het iconische verhaal gebaseerd op de foto’s genomen door Fabrizio Scarpa en gedirigeerd door Daniele Scarpa.
De kern
De kern van de marketingcampagne, mogelijk gemaakt dankzij de bijdrage van ITA (Italian Trade Agency) en MAECI, wordt gevormd door sets met compleet vertekende volumes en perspectieven, door gebruik te maken van speciale groothoeklenzen die de figuren vervormen. De sets behelzen een resem elementen en details – waarvan velen gepersonaliseerd, zoals de befaamde ‘eet mij’-koekjes, ‘drink mij’-flesjes, snoepen en speelkaarten – eigen aan de verbeelding van Lewis Carolls sprookje en door elkaar geschud, gewijzigd en terug bijeengebracht; niets is immers wat het lijkt. Achter de schijnbaar warrige, hallucinante beelden schuilt telkens een precieze betekenis, een orde die aan het oppervlak lijkt te ontbreken, net als in Alices Wonderland. Sommige van deze objecten begeleiden ook de bezoekers door de beurshal en bezorgen hen zo een echte tentoonstellingservaring. Het sprookjesthema maakt ook gebruik van een reeks kortfilmpjes met ironie als rode draad. Korte, gefragmenteerde passages die het publiek onderdompelen in het decor en de hele belevenis nog beklijvender maken. Ook de poses en styling dragen bij tot een vervorming van de werkelijkheid, die zo de schots en scheve perspectieven en overdreven tekeningen benadrukken. De kledingstukken en accessoires gekozen voor de campagne zijn excentriek, overdadig en buitenproportioneel.
Zoals altijd aandachtig voor de ideeën van opkomende ontwerpers, heeft MICAM ervoor gekozen om de creaties te gebruiken van een select aantal jonge ontwerpers om hun campagne nog meer te pimpen. De sterren van de 2020 ‘Micam in Wonderland’-editie zijn de kledij ontworpen door Gianluca Alibrando, de schoenen van Les Petits Joueurs en de tassen bedacht door Benedetta Bruzziches.
PRAKTISCH
Waar?
Fiera Milano Rho
Strada Statale del Sempione 28
20017 Rho (Milano)
UREN
16/18 februari van 9:30u tot 19u
19 februari van 9.30u tot 16u