Shop design awardsPremium

categorie Supermarket

Winnaars en laureaten

winnaar Supermarket

Jurylid Dany Abeloos maakt winnaar bekend

 

Doelstelling
Uitbreiding naar nieuwbouwgedeelte met integratie van de bestaande winkelruimte. De oude winkel barstte uit zijn voegen en gaf geen ruimte meer om nieuwe afdelingen toe te voegen. Het doel was om de kwaliteiten van de winkel meer in de verf te kunnen zetten, ruimte voor groei te creëren voor de versafdelingen en voldoende flexibiliteit in te bouwen voor de toekomst.

Van Eccelpoel Shop Design Awards

Inrichting
Van Eccelpoel wil een winkel zijn met een rijke culinair aanbod in een bruisende omgeving die het evenwicht zoekt tussen generaties en toekomst.
Rond het centrale punt in de winkel zijn daarom alle versafdelingen verdeeld als verskramen op een marktplein. Vanuit het hart van de winkel lopen twee zichtassen richting de twee verste uithoeken van de ruimte.
Er zijn verschillende routes doorheen de winkel mogelijk; voor de snelle kopers, de klanten die enkel voor verse producten komen en een lange route voor alle mensen die zich graag laten inspireren en willen ondergedompeld worden in een wereld vol smaken en verhalen. De gebruikte materialen zijn zoveel mogelijk ruwe en authentieke materialen. Voor de vloer in de winkelruimte werd geschuurd beton gekozen. De wanden zijn bekleed met tegels, volhout, stucdeco, golfplaten en hier en daar werd de gevelsteen behouden. Wat betreft de meubels en aankleding werd gekozen voor blank staal, volhout meubilair en waar mogelijk werden meubels gerecupereerd en opgeknapt. Aan de afwerking van de winkelruimte werd veel zorg besteed. Elk meubel en elk klein onderdeel in de afdelingen werden zorgvuldig uitgewerkt. Om de nodige kwaliteit te behalen werden ambachtslui ingezet die de juiste afwerkingsgraad bekomen. Een kunstschilder, graffitiartiest en striptekenaar werden aan het werk gezet om de grafische beelden te maken. Er werden zoveel mogelijk handen en ambachten ingezet om de winkel in te richten en de machinale productie te reduceren. Voor de verstogen is aangepaste verlichting voorzien die inspeelt op de producten. Ook werd er sfeerverlichting ingezet in de zones waar de klanten langer willen vertoeven of waar de verlichting een jachtig bezoek kan afremmen. Alle verlichting is afgestemd op de producten en het algemene lichtniveau is eerder warm gehouden.

Van Eccelpoel Shop Design Awards

Van Eccelpoel Shop Design Awards

Motivatie jury
Ruwe authentieke shopdesignelementen zorgen voor een uniek belevingsconcept voor zowel de snelle shopper als voor de slow shopper die alle elementen van de winkel wil ontdekken. Designvolle artistieke visuele communicatie door specialisten. Alle elementen zijn in detail in symbiose met elkaar. Van de schort van het winkelpersoneel tot de integratie van de elektronische weegschalen in een authentieke corner. Van Eccelpoel is er met zijn nieuwe winkel in geslaagd het gevoel te geven van een markt, waar het gezellig kuieren is van afdeling naar afdeling, langs kleine stands en verleidelijke presentaties. Ook aan de instore communicatie en de visual merchandising is zorgvuldig aandacht besteed. Een nieuwe referentie in België. Zeer grote investering wel, maar dat getuigt ook van durven. Het is tenslotte een familiebedrijf.

 

2e plaats: Meram Supermarkt in Borgerhout door WANZL

Meram supermarkt Shop Design Awards

Het gebouw waarin deze supermarkt is opgericht, deed eerder al dienst als supermarkt. Er is echter voor gekozen om een aantal muren uit te breken voor een ruimere beleving. Doel was om een toegankelijke turkse/westerse supermarkt creëren. De winkel beschikt over 2 grote koelruimtes waar de klant verplicht moet doorlopen. Zo blijven de producten langer vers en kan de klant makkelijk zijn winkelwagen vullen met de specialiteiten. Er is een duidelijke verslijn met verstoog uit marmer aanwezig die begint bij het doorlopen van de eerste koelruimtes. Er is gekozen voor een optimaal ledplan dat kostenbesparend is en de producten mooi verlicht. De materialen zijn zeker niet te zwaar en aan de hand van de kleuren werd een turkse toets aan het interieur gegeven: paars en goud voor de turkse invloed en bramberg fichte voor de belgische toets. Het zwart is neutraal.

 

3e plaats: Intermarché in Fourchies-La-Marche door WANZL

Intermarche Fourchies Shop Design Awards

Het ontwerp is opgevat binnen het Intermarché-concept: versheid inclusief budget. De architectuur is strak en overzichtelijk. Voor het interieur werd gebruikgemaakt van een standaard metaal en warme houten tinten tegenover een strakke zwarte kleur. De versafdeling staat hier in de kijker want de zaakvoerder is slager. Daarnaast is hij van Italiaanse origine en dat vertaalt zich in een wijnafdeling met Italiaanse flair. Overal in de winkel is er gekozen voor een optimale ledverlichting. De duurzame draadrekken hebben een levenduur van zeker 15 tot 20 jaar.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom D'Halluin

Lees ook