Shop design awardsPremium

categorie Food Specialty Store

winnaars en laureaten

winnaar food specialty store

Jurylid Steven Bollé maakt winnaar bekend

Doelstelling
De verouderde winkel ombouwen naar een moderne en ruimere winkel. Daarnaast ook een beter winkel- en werkcomfort creëren voor zowel klanten als personeel.

 Slagerij Dockx Shop Design Awards

Inrichting
de ruimte is ingedeeld in een inkomhal met takeaway en een winkelgedeelte met een overzichtelijke toonbank. Doordat er nu een aparte in- en uitgang is, is een vlotte doorstroming mogelijk. Gebrand hout zorgt voor een wow-effect in de hal en staal en beton zorgen voor een industriële look. De wandrekken worden omhoog gehouden door katrollen. Ook het brood wordt op een unieke verrijdbare constructie gepresenteerd. Dit draagt bij tot een leuke beleving voor de klant en is bovendien praktisch. De verlichting werd op rails geplaatst zodat de lampen verplaatsbaar zijn en ieder product 100% tot zijn recht laten komen. In de hangwandkoeling en self-take werden ledstrips voorzien onder elke etage. De gevel werd volledig zwart geschilderd en heeft twee blikvangers: een oude, gerestoreerde Berkel die op de hoek van de straat in een gouden kooi staat en het logo dat ’s avonds oplicht en zo voor een mooi sfeerbeeld zorgt. Er is bewust gekozen om de belettering Slagerij Dockx klein en strak te houden.

Slagerij Dockx Shop Design Awards

Slagerij Dockx Shop Design Awards

Motivatie jury
Een mooi project van een oubollige winkel naar een zaak met klasse. Het ambachtelijke en traditionele zijn op een moderne manier geïnterpreteerd, met knipogen naar oude materialen en elementen. De buitengevel is heel aantrekkelijk en het is direct duidelijk dat het om een slagerij gaat. Sterk in de vitrine is de oude gerestoreerde BerkeI als aandachtstrekker. De inkom oogt heel fraai met het verbrande hout en de nissen. Gebruik van mooie materialen, alsook het katrolsysteem dragen bij tot de industriële look en producten kunnen op een goede manier gepresenteerd worden. Uitgekiende verlichting waardoor de producten goed tot hun recht komen. De presentatie geeft zin om meer te kopen dan oorspronkelijk gepland was.

 

2de plaats: Bakkerij Buntinx in Maaseik

Bakkerij Buntinx Shop Design Awards

Het pand, dat voorheen een schoenenwinkel met stockruimte was werd een nieuwe bakkerij met een 'horecagedeelte'. Er is gekozen voor een landelijk-industriële look die tijdloos is waardoor iedere klant zich meteen thuis voelt. Bij de ingang komt de klant terecht in de take-awayzone. Verder is er een broodjescorner waar broodjes à la minute worden klaargemaakt en een shop-in-shop van chocolade. Het bakkerijgedeelte is helemaal naar de voorgrond gebracht. Het brood is geplaatst in imposante hangrekken bevestigd aan het plafond. Daarnaast is er een horecagedeelte waar leuke gerechten worden geserveerd, die allemaal in het teken van brood staan. Er is gekozen voor zeer duurzame materialen en de koelingen werden allemaal geplaatst op een CO2-centrale. Natuursteen en gerecupereerde olm staan centraal. Er is ook geopteerd om het plafond en alle muren zwart te schilderen. Dankzij de grote glaspartijen en de goede verlichting komt dit goed tot zijn recht.

 

3de plaats: Two Oh Five - The Bakery in Maasmechelen door Lemmens Winkelinrichting

TwoOhFive The Bakery Shop Design Awards

Het project omvat de creatie van een koffiebar bij de bakkerij en het uitbouwen van het huismerk Two Oh Five. Bij het binnenkomen van de koffieshop is er een lage boekenkast en afruimmeubel geplaatst om de klant te begeleiden naar de koffiebar/koeltoog. Van hieruit kan de klant naar alle kanten gaan om een plekje uit te kiezen. Dit is bewust zo gedaan zodat zittende klanten niet gestoord worden door passerend verkeer. Het lichtplan ligt letterlijk in lijn van de ruimte zelf. De verlichting is in de langsrichting van de ruimte gehangen om de lengte en de zones te benadrukken. Dit trekt het oog meteen door heel de ruimte. De materialen zijn gebaseerd op de bakkerij. Carrara-marmer is het voornaamste materiaal op de togen. Hier is ook het logo van Two Oh Five uitgefreesd. Het andere veelgebruikte materiaal is beton. De twee losstaande meubels zijn uitgevoerd in een HPL met de look van zwart geborsteld hout. In de koeling is er een accent van goud in de profielen. Dit goud komt ook terug in het lange lavabomeubel in de toiletten.
De sfeer die men wilde bereiken is een chique uitstraling met een industriële twist. Marmer is een materiaal waar je dit meteen mee bereikt, zeker in combinatie met het goud. Het industriële aspect komt van het zwarte hout en het ruwe beton.

 

LAUREATEN

CHOCOLATERIE PIERRE IN HILLEGOM
BROODJES ROYAAL IN LICHTAART
JOHN FRESH IN SCHILDE
SLAGERIJ NICE2MEAT IN SCHOTEN
CHOCOLATERIE 1912 IN EMMEN
FOOD CLINIC IN GERAARDSBERGEN
BAKKERIJ ADAMS IN BAARLE-HERTOG
NATUURWINKEL CLOCKEMPOORTJE IN SINT-TRUIDEN
CANAPÉ IN WIJNEGEM
PATISSERIE SAVARIN IN MECHELEN
BELGIAN EAST WINE IN STEMBERT
PARDON BRUSSELS IN SINT-GILLIS 
CHOCOLATERIE LA CABOSSE D'OR IN WAYS-GENAPPE
CHOCOLATERIE C COMME ... SPRL IN DOTTIGNIES
PATISSERIE DE BAERE IN SINT-LAMBRECHTS-WOLUWE

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tom D'Halluin17 augustus 2020

Lees ook

Cookies

Shopdesign maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.