categorie Home & Garden Store
Winnaars en laureaten
winnaar Home & Garden store
Jurylid Dany Abeloos maakt winnaar bekend
Doelstelling
Masschelein bvba verhuisde naar een nieuwe grotere locatie (nieuwbouw) en wilde een inrichting zowel voor particulieren als voor professionelen met een sterke beleving. Er moest ook een goede balans gecreëerd worden tussen de Masschelein-uitstraling en zijn belangrijkste leveranciers.
Inrichting
Masschelein staat voor professioneel en particulier groenbeheer, hieruit groeide het idee om via het binnentrekken van de natuur een aangepaste beleving te creëren. De winkel is daarom opgevat als een openbaar park met aansluitend bos. De functies van een openbaar park zijn rust, ontmoeting, en ontspanning en werden als volgt uitgewerkt:
- Rust:
Bij de landingszone valt de grote openheid van de winkel op. Je hebt meteen een overzicht van de winkel met duidelijke zichtlijnen naar de verschillende eilanden. Achteraan staat een grote visual van een bos die een extra dimensie geeft aan de natuurlijke beleving en uitnodigt om de winkel te ontdekken. De nadruk ligt niet op het tonen van het gehele assortiment; wat ook rust geeft. Hierdoor creeërt men extra ruimte die benut kan worden voor het testen van de producten. De klant beleeft hierdoor reeds zijn toekomstige aankoop.Er werd gebruik gemaakt van natuurlijke en rustgevende materialen. - Ontmoeting:
De winkel is een ontmoetingsplaats voor zowel professionelen als particulieren. De professioneel brengt meestal een doelgericht bezoek; waar de particulier meer op ontdekking gaat. Het eerste gedeelte is meer gericht op producten voor het onderhoud van tuin en parken, dit zowel voor particulier als voor vakman.Hier komen beide doelgroepen samen. Het professioneel groenbeheer is achteraan. De picknickzone dient vooral om informatie te krijgen via een persoonlijk contact.Daarnaast werd een aparte ruimte voorzien om de klanten te ontvangen die hun aankopen komen ophalen en hier ook uitleg over krijgen. - Ontspanning:
Dit werd uitgewerkt via de wandelpaden die het ontdekken van het park bevorderen. De perken zelf hebben een eigen dynamiek door de verschillende hoogtes. Hierdoor ontstaat een bepaalde speelsheid in het ontwerp die het geheel een gepaste luchtigheid geeft.
Motivatie jury
De winkelruimte van Masschelein is rond een duidelijk uitgangspunt opgebouwd en breekt met de klassieke winkels door de beleving van de (eerder rationele) producten centraal te zetten in het beslissingsproces van de klant. Dat is tot in de kleinste details doorgetrokken. De zeer aanlokkelijke etalage doet de hobby tuinman of professionele groenwerker al watertanden. Prachtige grote wandvisuals, “actief” aangeklede etalagepoppen vormen een integratie met tuingereedschap en de grotere tuinmachines en rollend materiaal. De zithoek met bomen zorgen voor een rustmoment en de boomstructuren zijn meer dan geslaagd. Producten zoals de robotmaaier krijgen eindelijk de presentatie die ze verdienen.
2de plaats: AVEVE in Mechelen door Mojo Retail Designers
AVEVE wil een nieuw én jonger publiek aanspreken door meer beleving te creëren in de winkels en door het assortiment aan te passen. De alom bekende slogan "Tuin-Dier-Bakplezier" heeft plaatsgemaakt voor "Hier groeit plezier" en maakt direct de duidelijke switch van een productgeoriënteerde naar een oplossingsgerichte winkel vol beleving. Centraal in de winkel is een inspiratieplein gecreëerd waar al de verschillende werelden samenkomen, waar de seizoensgebonden oplossingen worden voorgesteld en waar een ruimte is om workshops te houden. De nieuwe meubels en presentaties zijn niet meer functioneel (zoals de klassieke winkelrekken) maar dragen bij aan de beleving. Op het Urban Gardeningplein bijvoorbeeld worden de producten opgesteld zoals op een echt terras of de hondensnacks worden bijvoorbeeld gepresenteerd in overzichtelijke bakken die goesting geven om te kopen.
3de plaats: Dupont uit Zwevegem
Na 35 jaar begon de vorige vestiging van Dupont op ’t Hoge te Kortrijk uit zijn voegen te barsten. Daarom werd besloten om op nieuwe locatie een ruimere vestiging met showroom, burelen & magazijn te bouwen waar professionals en particulieren het breedste gamma aan hoogstaand kook- en voedingsmateriaal kunnen vinden onder één dak. De winkel is een open ruimte die aan de hand van de op maat gemaakte rekken opgedeeld wordt in verschillende shops of winkelzones. Afwisseling in de hoogte van de rekken creëert doorkijk en contact. De patio en grote glasoppervlaktes zorgen ervoor dat de voeling met de buitenruimte niet verloren gaat. De rekken worden rug aan rug geplaatst en niet tegen muren waardoor er eilanden gevormd worden. Het raster van de betonstructuur keert terug in de voegverdeling van de betonvloer en is de houvast voor de plaatsing van de rekken. Niettegenstaande het gebouw industrieel is opgevat, is de sfeer huiselijk en gezellig. De afwisseling van hoge en lage plafonds, de verschillende kleuren en de belichting zorgen voor een gebouw dat moet ontdekt worden en waar men graag naar terugkeert.
laureaten
AVA PAPIERWAREN IN AALST
BROOTHAERTS ELEKTRO IN KAPELLE-OP-DEN-BOS