BUTCHER BART GROTE WINNAAR OP SHOP DESIGN AWARDS
Vernieuwde winkel wint prijs voor beste winkelinrichting
Butcher Bart vernieuwde in 2018 zijn winkel in het kader van een volledige make-over. Dat het nieuwe concept in de smaak valt, bewijst alvast zijn overwinning op de Shop Design Awards. Zijn zaak won er niet alleen in de categorie 'food store', de winkel kreeg ook de hoogste score over alle ingeschreven winkels heen. De jury loofde het totaalplaatje: het logo, de gebruikte materialen, de flow in de winkel … Ook de klanten vallen voor het nieuwe concept van Butcher Bart. Ze blijven langer in de winkel en besteden meer.
HET MERK BUTCHER BART
Butcher Bart, dat is Bart Van Dijck die in 1998 zijn slagerij in Sint-Antonius-Zoersel opende. Bart: “We zijn heel klein gestart, met een toonbank van 4,5 m lang. In '99 zijn we dan voor de eerste keer uitgebreid, waarbij we onze oppervlakte verdubbelden en personeel aangeworven hebben. Vanaf dan zijn we ook zelf gaan koken en meer bereide gerechten gaan aanbieden. We namen bovendien een chef in dienst, om ons volledig toe te kunnen spitsen op het culinaire. Dat was toen echt vooruitstrevend."
WINNAAR SHOP DESIGN AWARDS
Focus op ambacht
In 2005 werd de zaak volledig afgebroken en werd een nieuwbouw geplaatst. Vorig jaar werd de winkelinrichting opnieuw aangepakt. Dat deze renovatie geslaagd is, bleek op de uitreiking van de Shop Design Awards. Butcher Bart won er niet alleen de eerste prijs in de categorie food store, de zaak werd ook uitgeroepen tot overall winner van deze editie. “We hebben hierbij gekozen voor een volledige make-over, met ons eigen merk 'Butcher Bart' in plaats van 'Keurslager Bart'. We willen opnieuw de ambacht tonen, met weer meer vers vlees in de winkel." Dat vertaalt zich op meerdere vlakken. Zo is de seizoensdecoratie in de winkel verdwenen. Ze moest plaatsmaken voor de worsten en hammen die nu aan het plafond hangen te drogen. Ook het kapblok staat weer in de winkel. “Vroeger versneden we het vlees in het atelier. Nu doen we dit weer in de winkel. We willen dat onze klanten zien hoe kun kotelet of biefstuk afgesneden wordt."
Routing
Heel belangrijk bij de herinrichting was de routing. Bart: “Ik ben 20 jaar bezig, ik weet hoe de klant kiest. Belangrijk was dat de klant alles kon zien en geen verloren hoekjes. "Klanten komen nu binnen en nemen een nummertje. Op alle kassa's kunnen ze zien welk nummer aan de beurt is, zodat ze niet steeds naar hetzelfde scherm hoeven te kijken, maar ondertussen het ganse assortiment kunnen bekijken. Daarna worden ze bediend door één iemand van het personeel die hen door het volledige aanbod neemt. Afrekenen doen ze net voor het buitengaan. “We merken dat onze klanten nu langer in de winkel blijven en meer kopen. We zien steeds minder klanten die met een boodschappenlijstje naar de winkel komen. Ze laten zich verrassen door het aanbod van het moment", vertelt Bart. Ook aan het praktische is gedacht. De producten liggen steeds het dichtst bij de voor dit product voorziene koelcel in de toonbank.
Materialen
“Voor de afwerking vond ik in Wimag een goede partner, hun interieurarchitect adviseerde me op het vlak van materiaalkeuzes. Ik laat me graag omringen door de juiste mensen, die weten waarover ze spreken, zodat ik me kan focussen op waar ik goed in ben. Zo heb ik ook iemand die de social media voor me opvolgt." Qua materialen is de winkel een mix van hout, messing, marmer en zelliges, in combinatie met enkele sprekende beelden van runderen en een varken.
Rebranding
Samen met de winkelrenovatie werd er ook gekozen voor een volledige rebranding. Het logo werd vernieuwd met een rode koe; diezelfde koe staat ook voor de winkel als eyecatcher. De website werd vernieuwd en alle verpakkingen kregen een update met het nieuwe logo.
PRESENTATIE IS KEY
Bij Butcher Bart wordt zeer veel aandacht besteed aan presentatie. “In de supermarkt kun je ook bereide gerechten terugvinden, met mooie foto's op de verpakking. Maar zodra die geopend is, kun je het gerecht niet meer herkennen. Daarom besteden wij extra aandacht aan de presentatie voor onze voorverpakte bereidingen. En het etiket kleven we steeds beneden in de hoek, zodat de klant alles mooi kan zien liggen en alles er uniform uitziet."
TOPPRODUCTEN EN PRIMEURS
“Ons aanbod is niet groter geworden na de renovatie, maar we zijn wel dieper gegaan in de verschillende categorieën." Bart steekt zelf veel energie in productcreatie: “Ik put heel veel inspiratie uit het culinaire. Ik koop bijna maniakaal kookboeken en bezoek zelf veel restaurants. We willen meer inzetten op specialiteiten. Dat is dan misschien niet het goedkoopste van de markt, maar wel het beste. Zo is de oorsprong van producten heel belangrijk en willen we ook de primeur. Zo hadden we als eerste aardbeien uit Hoogstraten in de winkel. Ik kan er dan nog niet aan verdienen, maar we hebben ze wel. We hebben ook een bereid gerecht met asperges en zalm. Hiervoor gebruiken we verse gerookte zalm en Belgische asperges."
Ook op het vlak van animo in de winkel wil Bart steeds kort op de bal spelen. “Zo houden we altijd het weerbericht in het oog. Komt er barbecueweer aan, dan staan we klaar om voor de deur de barbecue aan te steken."
BUTCHER BART
Opstart: 1998
Locatie: Handelslei 18, Sint-Antonius-Zoersel
Website: www.butcherbart.be
Personeel: 20-tal, inclusief flexi's en jobstudenten
Aantal klanten/week: 3.000Inrichter: Wimag
Investering winkelrenovatie: 525.000 euro