"Webshop vervangt fysieke winkel niet, het is een complementair verhaal"
Ook Tim Batens van Durable werd tijdens de lentevergadering in 2025 voorgesteld als nieuw lid van de raad van bestuur van Bosta.
Wie is Tim en wat doe je in je vrije tijd?
"Ik ben Tim Batens, 43 jaar oud, getrouwd en vader van 3 kinderen tussen de 8 en 13 jaar oud. Sinds 2019 woon ik honkvast in Kruibeke, na een 8-jarige periode in de Beierse Alpen. Voor eigen hobby's blijft in een vijfkoppig gezin weinig tijd over. Als er toch tijd over is, voed ik – naast mijn drie kinderen – ook mijn beide zuurdesems op, omdat de broodkwaliteit in België helaas ver te zoeken is."
"Daarnaast zul je me ook regelmatig in de banen van een sportbad terugvinden. Een overblijfsel uit de tijd waarin ik nog intensief aan sport deed." 
Heb je je hele professionele loopbaan in de papeterie gewerkt?
"Mijn carrière begon zeker niet tussen pennen, schriften en andere bureau-accessoires! In 2003 begon ik bij Vopak in de Antwerpse haven. Vandaar trok ik als teamleader naar een Antwerps deel van de Gentse Sea-Invest groep om een import- en exportteam te leiden. In 2008 begon ik als management trainee binnen de business unit FMCG van Katoen Natie, waarna ik in 2011 (na de scheiding van mijn eerste vrouw) naar Duitsland trok om 'opnieuw' te beginnen. Binnen de online-drukkerij posterXXL bouwde ik in 4 jaar tijd van nul het internationale B2B-klantenportfolio op."
"2016 was het jaar dat ik de eerste stappen in de wereld van de 'papeterie' zette door aan de slag te gaan bij het Oostenrijkse bedrijf Trodat met klanten in de Benelux en Zwitserland. In 2019 drong een verhuizing naar België zich op en in 2022 kreeg ik de kans om bij Durable als sales manager aan de slag te gaan."
"Binnen deze functie volg ik enerzijds mijn key accounts op, houd ik onze klanten op de hoogte van nieuwe producten, acties/promo's en marketingactiviteiten en ga ik anderzijds actief op zoek naar nieuwe klanten, gericht op de productgroepen die we willen pushen."
Waarom ben je lid geworden van Bosta en wat wil je met de organisatie bereiken?
"Ik was enkele jaren geleden al lid via Trodat, maar heb pas dit jaar de stap naar de raad van bestuur gemaakt. Mijn motivatie hiertoe ligt in de wil om een frisse, waardevolle en constructieve bijdrage te leveren aan de federatie. Tenslotte is Bosta een organisatie die meerwaarde brengt, en dat gebeurt alleen als er genoeg initiatieven zijn die dit ondersteunen."
"Als organisatie heeft Bosta alle troeven in handen om in België (en daarbuiten) sterker op de kaart te staan. Ik wil helpen om dat imago te versterken, onder meer via communicatie, netwerking en strategische samenwerkingen. De komende update van de Bosta website zal hiertoe al een eerste stap zijn."
Welke evoluties zie je in de sector van de kantoorvakhandel en papeterie?
"Ik zie twee tendensen. Enerzijds grijpen meer en meer mensen terug naar pen en papier, terwijl aan de andere kant steeds meer toepassingen gedigitaliseerd worden. En dan spreken we nog niet over de versnelde integratie van AI binnen bedrijven."
"Waar het 10 jaar geleden nog genoeg was om enkel een winkel te hebben en bestellingen per mail te ontvangen, hebben vele vakhandelaars de weg (en de noodzaak) naar een eigen webshop gevonden. Handelaars met meerdere filialen zeggen steevast dat hun webshop het beste filiaal is, ook al zit je in beide kanalen met (al dan niet hoge) vaste kosten. Het ene vervangt volgens mij het andere niet; het is een complementair verhaal, met verschillende competenties."
Wat zijn volgens jou de grootste gevaren? Of uitdagingen?
"Artificiële intelligentie 'overkomt' ons sneller dan destijds het www-verhaal (internet). Indertijd was men ook sceptisch, maar uiteindelijk heeft het ons wel geholpen. Je kan bijvoorbeeld vele (administratieve) taken door AI vervangen, maar er blindelings en volledig op vertrouwen is fout. Creativiteit en foutdetectie gaan nog steeds (en meer dan ooit) van mensen uit. AI kan een hulpmiddel of brainstormpartner zijn, maar het is aan ons om het geheel te controleren en te finetunen."
"Angst is in dit geval een slechte raadgever, en net daarom dienen we het te omarmen en moeten we bewust worden van de kansen die het kan creëren."



