Kalenders-agenda's-fotoalbums

Belg zweert papieren agenda niet af, integendeel

Ook 'digital natives' keren vaak terug naar papier

Agenda's blijven verkopen
Agenda's bieden houvast en overzicht, ook bij professioneel gebruik

Ondanks de toenemende digitalisering blijven veel mensen trouw aan hun papieren agenda en/of kalender, en dat zowel voor persoonlijk als voor professioneel gebruik. Analoge agenda’s en kalenders zijn echte gevoelsproducten die houvast en overzicht bieden. Bovendien is een papieren exemplaar op het einde helemaal vol geschreven en dient een nieuwe aankoop zich aan, wat een stabiele business garandeert. De verschillende fabrikanten hebben een aantrekkelijk aanbod klaarstaan voor het nieuwe jaar.

Marktupdate

Toekomst verzekerd

Recent marktonderzoek toont aan dat papieren agenda’s verre van afgeschreven zijn, zelfs onder de jongere generaties. Uit de resultaten blijkt dat meer dan de helft van de Belgische consumenten nog steeds een papieren agenda gebruikt en van plan is dit in de toekomst te blijven doen.

Opvallend is dat ook de zogenaamde 'digital natives' (18-34 jaar) na een periode van experimenteren met digitale tools vaak terugkeren naar papier. Ze houden van het overzicht en de structuur die een papieren agenda biedt, vooral tijdens drukke momenten.

Persoonlijk versus professioneel gebruik

De traditionele papieren agenda voor privégebruik is en blijft populair – heel wat consumenten schaffen zich jaarlijks een nieuw exemplaar aan. Ondanks prijsstijgingen door hogere grondstof- en loonkosten is deze verkoop in de verschillende kanalen stabiel gebleven en dit wordt ook verwacht voor 2025 en 2026.

De B2B-verkoop van papieren agenda's neemt daarentegen af omdat bedrijven ze minder vaak aankopen voor hun personeel of als relatiegeschenk. Digitale agenda's en planningtools worden hier meer ingezet; ze bieden een aantal extra mogelijkheden tegenover de papieren agenda's, zoals synchronisatie op smartphone, tablet of laptop, en functies zoals herinneringen en gedeelde agenda's.

Agenda Aurora
De nieuwste Adventure-collecties van Aurora zijn 100% recycleerbaar. Bovendien is niet enkel het papier FSC gecertificeerd maar de omslag bestaat ook uit 100% tree-free papier

Jaaragenda's versus schoolagenda's

Traditionele jaaragenda's lopen van januari tot en met december, met een verkooppiek van oktober tot januari. Consumenten plannen steeds vaker op lange termijn en zoeken daarom alsmaar vroeger een nieuwe agenda. Deze evolutie weerspiegelt zich in de groeiende populariteit van 16- en 18-maandenagenda's, die van september tot en met december van het volgende jaar lopen en doorgaans vanaf mei over de toonbank gaan.

Leraren- en studentenagenda's lopen van begin augustus tot eind juli, in lijn met de vroegere schoolstart in Nederland en Wallonië. Deze agenda's worden voornamelijk tussen mei en september verkocht, vooral in steden met hogescholen en universiteiten. Ondanks de toenemende digitalisering in het onderwijs blijven deze agenda's populair.

Consumenten plannen steeds vaker op lange termijn en zoeken daarom alsmaar vroeger een nieuwe agenda

Trends

Persoonlijk en betrouwbaar

Hoewel de digitalisering alomtegenwoordig is, blijven papieren agenda's en kalenders echte klassiekers. Ze bieden heel wat voordelen zoals structuur, ruimte en orde. Een agenda of kalender op papier is een multifunctioneel instrument waarin de gebruiker het hele jaar door afspraken kan noteren en persoonlijke notities, post-its, to-dolijsten, visitekaartjes en speciale herinneringen of dagen kan bewaren, zelfs met foto's, toegangstickets of verjaardagskaartjes erbij. Op die manier wordt de agenda een persoonlijke opslagplaats die een digitaal exemplaar niet kan evenaren. Bovendien is hij betrouwbaar aangezien hij nooit een platte batterij heeft en niet voortdurend meldingen geeft waardoor de gebruiker afgeleid en gestresseerd is.

Brepols agenda
Haal het maximale uit elke week met de veelzijdige planners van ‘de KEMPEN’ by Brepols, hier met de indeling Weekly Notes

Voor elk wat wils

Naast de praktische voordelen is een papieren agenda of kalender een echt gevoelsproduct. Gebruikers gaan op zoek naar een exemplaar dat hun persoonlijkheid en levensstijl weerspiegelt. Ze geven daarom de voorkeur aan een look & feel die overeenkomt met hun eigen smaak en gewoontes. Om aan de wensen van alle doelgroepen te voldoen, brengen de fabrikanten collecties uit in diverse kleuren, designs, formaten en indelingen.

We zien trouwens dat er vandaag steeds meer belang gehecht wordt aan het feit dat er naast het agendagedeelte voor het noteren van afspraken ook voldoende ruimte is voor het maken van allerlei notities.

En naast de klassieke modellen zijn er ook meer nicheproducten die afgestemd zijn op de smaak en de behoeften van bepaalde doelgroepen.

Vertrouwde indeling

Iedereen plant op zijn eigen manier en de meeste gebruikers gaan bij elke nieuwe aankoop op zoek naar een vertrouwde indeling voor hun professionele en privéplanning. Ze willen elk jaar dezelfde elementen op een vaste plaats terugvinden in hun agenda. Afhankelijk van hun persoonlijke voorkeur, kiezen ze voor een dagagenda (1 dag verspreid over 1 of 2 pagina's), een weekagenda (weekoverzicht op 2 pagina's), een halfmaandelijkse (1 week per pagina) of een maandagenda (1 maand op 1 of 2 pagina's). De meesten geven de voorkeur aan een weekagenda.

Ook family planners zijn populair, vooral door het toenemende aantal nieuw samengestelde gezinnen. Daarnaast is er een groeiende vraag naar neutrale cijferkalenders. Oorspronkelijk ontwikkeld voor een ouder publiek, worden deze kalenders nu ook gewaardeerd door jongere consumenten vanwege hun leesbaarheid en overzicht.

Leuchtturm 1917
Iedereen heeft zijn eigen benadering van plannen. Daarom zijn de LEUCHTTURM1917 agenda's verkrijgbaar in verschillende modellen, formaten en kleuren

Aandacht voor duurzaamheid

De consument houdt bij zijn aankopen steeds meer rekening met duurzaamheid. Fabrikanten spelen hierop in met certificaten of keurmerken zoals FSC (gecertifieerd papier waarbij niet enkel de traceerbaarheid gegarandeerd wordt en dus illegale houtkap uitgesloten, maar ook dat het sociale kader voor de bosarbeiders verzekerd is) en PEFC (systeem om de houtstromen te volgen van in het bos tot bij de consument om te garanderen dat bossen duurzaam beheerd worden).

Daarnaast zijn er ecologische agenda's met een kaft van gedeeltelijk of volledig gerecycled of hernieuwbaar materiaal. Denk aan plastic afval, lederresten of gerecycled papier. Bovendien worden agenda's zelden nog verpakt in krimpfolie, wat bijdraagt aan het verminderen van afval.

In de winkel

Gevarieerd aanbod

Agenda's en kalenders blijven een vaste waarde binnen stationery en mogen dus zeker niet ontbreken in het gamma. Als winkelier komt het er op aan een breed assortiment aan te bieden: dagoverzichten, weekoverzichten, zakformaten en bureauformaten. Kies ook voor een mix van basismodellen (voor gebruikers die elk jaar opnieuw dezelfde vertrouwde tijdloze agenda aanschaffen) en verschillende fantasie-lijnen die inspelen op de hedendaagse trends en kleuren.

Agenda's zijn gevoelsproducten, geen impulsartikelen. Geef de consument dan ook de tijd om de collectie naar waarde te schatten. Dit kan met bijvoorbeeld behulp van molen- en towerdisplays, sfeertafels en speciale agendapresentaties

Ken je klanten

Om het aanbod te bepalen, moet je uiteraard ook kijken tot welke doelgroep de winkel zich richt. Ga na wie jouw klanten zijn en stem het gamma erop af. Zo is het zinloos om puur zakelijke agenda's aan te bieden wanneer vooral de trendy jeugd het cliënteel is.

Toch is een ruim assortiment noodzakelijk, gaande van een kleine handtasplanner tot grotere weekplanners en van sobere exemplaren tot echte eyecatchers.

Doordachte presentatie

Afhankelijk van de periode moeten agenda's een prominente plaats krijgen in de winkel. Voor de intense agendaverkoop is dit de herfst en winter.

Zoals eerder aangegeven, zijn agenda's gevoelsproducten en geen impulsartikelen. Geef de consument dan ook de tijd om de collectie naar waarde te schatten. Dit kan met bijvoorbeeld behulp van molen- en towerdisplays. Maar wat echt in het oog springt, zijn de sfeertafels of speciale agendapresentaties.

Exaclair agenda's
Nieuw bij ExaClair is de Exacompta Baby Croco-collectie: agenda’s met een krokodillenmotief voor een vleugje elegantie en verfijning. Verkrijgbaar in verschillende formaten

De klassieke agenda’s kan je best in drie grote groepen presenteren: dagoverzichten in bureauformaat, weekoverzichten in bureauformaat en weekoverzichten in zakformaat. Niche- en fantasieagenda's presenteer je best als familie: zak- en weekagenda's van één thema bij elkaar. Hier gaan we er immers vanuit dat de kopers aangetrokken worden door de kleuren, materialen en tekeningen en die zet je best in de verf door ze als één geheel te presenteren.

Met medewerking van Aurora Productions, Brepols, EA Pens & Paper en ExaClair

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door An De Maere10 juli 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook