Schooltassen en rugzakken: klant wil ze zien en uitproberen
80% wordt tijdens Back2School verkocht, juli en augustus zijn piekmaanden

De verkoop van schooltassen piekt traditioneel in juli en augustus, dus een tijdige en goed voorbereide selectie is cruciaal voor succes. Shoppers zoeken stevige, ergonomische en praktische modellen die er stijlvol uitzien én lang meegaan.
Terug naar school
De Back2School-periode is traditiegetrouw hét moment waarop schooltassen vlot over de toonbank gaan. Ongeveer 80% van deze tassen wordt verkocht in de aanloop naar het nieuwe schooljaar, met juli en augustus als piekmomenten. Dit wordt aangevuurd door reclame in de media. Kies de nieuwe collectie uit vóór het einde van het lopende schooljaar en vergroot uw aanbod en voorraad vanaf eind juni.
Geef het assortiment een centrale plek en maak schooltassen en rugzakken tot blikvanger van uw B2S-gamma. Er zijn nog andere verkoopopportuniteiten. Meer bepaald vanaf november tot een stuk in januari met het oog op de eindejaarsfeesten, en bij de start van het tweede schoolsemester. Ook dan worden relatief veel nieuwe tassen aangeschaft. De rest van het jaar verloopt meestal stabiel.

Klant wil kwaliteit
Dagelijks intensief gebruik in de klas, op de fiets en het openbaar vervoer vereist stevige, betrouwbare schooltassen. Opvallende tendens daarbij is trouwens dat rugzakken langduriger en vaker worden gebruikt, ook tijdens naschoolse activiteiten zoals sport en hobby's. De consument verkiest daarom modellen van robuuste materialen, met degelijke zomen en stiksels, en hoogwaardige ritsen en sluitingen die speciaal getest zijn om ontelbare keren open en dicht te gaan.
Vooral de bodem dient extra stevig te zijn. Sommige assortimenten worden geleverd met een garantie van maar liefst 30 jaar; hét bewijs van hun degelijkheid. Modellen met een gewatteerde achterkant hebben een streepje voor. Zo voelt de rugzak aangenaam tijdens het dragen, en de inhoud zit veilig beschermd. Daarnaast zijn waterbestendig materiaal, een gecoate rits en een gevoerde binnenkant geen overbodige luxe.

Comfort is key
Ergonomie is zeker minstens even belangrijk: een goed ontworpen tas ligt gemakkelijk in de hand en ontziet de rug, anders kunnen er lichamelijke klachten ontstaan. Een rugzak met S-gevormd achterpaneel en gepolsterde schouderriemen is comfortabel; slim ontworpen modellen vormen zich bovendien mettertijd naar de schouders. Revolutionair, vooral voor wie vaak zware spullen meeneemt. Compressiebanden en lastcontrolebanden trekken het gewicht dichter naar de rug voor wie een extra steuntje nodig heeft.
Het oog wil ook wat
Het mag niet verbazen dat heel wat merken beproefde modellen op de markt houden die al decennialang populair zijn. In nieuwe, hippe tinten of met toegevoegde hedendaagse snufjes weerstaan ze probleemloos de tand des tijds. Want uitstraling telt, en dus is het mooi meegenomen dat die praktische schooltas er ook nog eens modieus uitziet.
Milieuvriendelijk
Duurzaamheid weegt steeds zwaarder door bij de uiteindelijke aankoopbeslissing. Meer en meer consumenten houden zeker rekening met hun ecologische voetafdruk. Vandaar het belang van rugzakken die niet alleen lang meegaan, maar die bovendien gemaakt zijn van milieuvriendelijke materialen.
Heel wat merken lanceren lijnen die vervaardigd zijn uit gerecyclede grondstoffen, gedeeltelijk of voor 50% en meer. Vooral PET-flessen lenen zich hier toe. Andere fabrikanten gaan voor 100% gerecycled polyamide. Een Europese productieketen geniet telkens de voorkeur.

Doelgroepen
Kleuters
Het jonge volkje is dol op felle kleurtjes, leuke prints en afbeeldingen van hun favoriete dieren of gekende tv-figuurtjes. Tasjes met details zoals sleutelhangers of allerlei frutseltjes scoren prima. Licenties zijn weliswaar populair, maar ze raken wel snel gedateerd.
Ouders focussen vaker op prijs/kwaliteit en de praktische kanten van het product, bijvoorbeeld de grootte, stevigheid en veiligheid. Voor de jongste schoolgangertjes is een licht gewicht belangrijk, net als verstelbare schouderbanden en eenvoudig te bedienen sluitingen: klittenband, ritsen met grote trekkers,... .
Basisschool
Voor de lagere school zijn grotere formaten aangewezen, want er wordt heel wat lesmateriaal heen- en weergesleurd. Deze doelgroep vereist dan ook veel opbergruimte, bij voorkeur verspreid over verscheidene compartimenten. Binnenvakken van mesh, zijvakken en een voorvak met rits helpen om alles netjes te organiseren. Uiteraard ontbreekt de obligate drinkfleshouder niet.
Fundamenteel is een anatomisch gevormde rugzak die het gewicht goed verdeelt. Het formaat moet afgestemd zijn op kinderen van 20-35 kg.

Qua ontwerpen zien we van alles wat, maar donkere basiskleuren met in het oog springende details blijven toppers. Reflecterende materialen winnen daarnaast jaarlijks aan belang. Licenties zijn in deze groep minder populair. Wat het wel goed doet, zijn bijpassende sets bestaande uit rugzak, pennenzak, turnzak,... .
Tieners en studenten
Vanaf de middelbare schooltijd en in het hoger onderwijs worden de rugzakken vaak kleiner; studenten werken vaker digitaal en hebben een locker ter beschikking. Deze groep heeft nood aan bijkomende functies zoals een gepolsterde laptopsleeve, mediavakken met USB-connectoren, aparte opbergvakken voor sportgerief, zonnebril of gsm. Er zijn ook afsluitbare veiligheidsvakken voor andere waardevolle items. Een geïsoleerd compartiment dat snacks fris houdt, is een mooie aanvulling, net als een bevestigingslus om spullen aan te hangen die niet in de tas passen.
Er is veel variatie qua ontwerp, maar een tijdloos design geniet veelal de voorkeur. Kleuren als zwart, grijs en donkerblauw voeren de hoofdmoot.
In deze groep winnen merknamen aan belang. Alternatieven zoals shoppers of totebags en handtassen veroveren het toneel. Meisjes en jongedames vinden deze vaak beter combineerbaar met hun outfit dan klassieke rugzakken.
Geef elk model voldoende ruimte
Shoppers willen schooltassen niet alleen zien, maar ook voelen en uitproberen. Zorg daarom voor een aantrekkelijke, overzichtelijke en afwisselende presentatie. Combineer trendy ontwerpen met tijdloze klassiekers om verschillende types van kopers aan te spreken. Plaats eyecatchers op ooghoogte of op een verhoogd plateau. Vul de tassen licht op zodat formaat en vorm goed zichtbaar zijn.

Ondersteunend POS-materiaal zet de voordelen of unieke functies van elk model in de verf. Wissel qua presentatievorm: hang enkele tassen op, leg andere neer of zet ze op een standaard. Gun elk model voldoende ruimte, dat werkt beter dan een overvol rek. Naast een ruim aanbod is persoonlijk advies een belangrijke troef op de winkelvloer. Peil gericht naar de behoeften:
• Hoe gaat de gebruiker naar school (te voet, met de fiets, openbaar vervoer)?
• Moet er een laptop of tablet mee?
• Zijn functies als een USB-poort, waterdicht materiaal of extra compartimenten belangrijk?
Met gerichte vragen helpt u de klant bij het vinden van het perfecte product. Geef informatie over onderhoud, duurzaamheid en stevigheid.
Met medewerking van Burkely, Dakine, Despec, Eastpak, Fjällräven en Jeune Premier