De kracht van coöperatief ondernemen in de kantoorvakhandel
Interview met Jan van de Wouw, de nieuwe algemeen directeur van coöperatie Quantore

Tijdens een Buitengewone Algemene Ledenvergadering op 11 juni hebben de leden van coöperatie Quantore Jan van de Wouw (58) benoemd tot nieuwe algemeen directeur. Van de Wouw volgde Arnold Theuws op, die deze functie 17 jaar heeft uitgeoefend. Script had een gesprek met de nieuwe kapitein: “Quantore heeft een unieke positie in de markt en ik geloof sterk in de kracht van samenwerking binnen dit collectief.”
Van en voor de leden
Coöperatie Quantore bestaat al meer dan 100 jaar en mag zich dus met recht Koninklijk noemen. De groep telt in België 47 leden, met in totaal 82 filialen. Als nieuwe algemeen directeur is Jan verantwoording verschuldigd aan de leden en aan een raad van 5 commissarissen, die bestaat uit 3 leden en 2 externen. We bezochten hem in zijn nieuwe werkplek in Beuningen, niet ver van Nijmegen.
Hallo Jan, vertel eens wat meer over jezelf.
“Graag. Ik ben 58 jaar oud, getrouwd, heb twee studerende kinderen die allebei reeds het huis uit zijn. Ik woon in het midden van Nederland, in Doorn, boven Utrecht en een 60-tal kilometer verwijderd van Amsterdam. Ik heb rechten gestudeerd, maar na mijn studies heb ik vrij snel beslist dat ik geen toekomst voor mezelf zag als jurist. In 1993 ben ik mijn eerste salesjob begonnen, bij Nashuatec (nu onderdeel van Ricoh, nvdr). Ik verkocht toen Ricoh kopieermachines, thermische faxapparaten en Lexmark laserprinters. Helaas weet ik het merk van de faxtoestellen niet meer (lacht).”
“Later heb ik ook nog een jaar of 2 in Indonesië gewerkt, eveneens in een salesfunctie. Eenmaal terug in Nederland ben ik in de retailsector terecht gekomen en kwam ik ook voor de eerste keer echt in contact met ondernemers. Via D-rt Groep (D-Reizen en VakantieXperts), Polare (boekenwinkelketen), Sport 2000 en diverse consultancyjobs ben ik van 2016 tot 2024 CEO geweest bij United Holding, het moederbedrijf achter soft-franchiseformules Electro World en Dé Witgoed Specialist."
"Je moet niet alleen kennis hebben van de hardware in je winkel, maar ook het juiste advies kunnen geven, zorgen dat de mensen die je aanneemt ook dat advies kunnen geven en goed inventariseren hoe je kleine middenstanders uit de buurt het beste kunt helpen”
"Het is die laatste ervaring die vergelijkbaar is met de job die ik sinds 17 juni bij Quantore uitoefen, United Holding is eveneens een coöperatie waarbij een 350-tal ondernemers aangesloten zijn.”

Wat sprak u aan bij Quantore toen men bij u aanklopte?
“Een van de belangrijkste zaken daarbij was de vaststelling dat Quantore ook met leden werkt. Ik geloof sterk in dit concept, met alle uitdagingen die eraan vasthangen. Quantore opereert in een heel competitieve markt en zet de nodige stappen om in de toekomst nog steeds een belangrijke speler in de sector te blijven. Dat was ook de opdracht bij mijn aanstelling. Deze plannen realiseren in samenspraak en in samenwerking met de leden, sprak mij enorm aan.”
“Ik moet, daar waar nodig, ons team versterken, en de leden maken deel uit van dat team. Hoe gaan we in de toekomst samenwerken? En hoe gaat die samenwerking ervoor zorgen dat we onze omzet kunnen laten groeien? Want uiteindelijk is dat ook van belang. Quantore, een fantastisch bedrijf, moet omzet draaien, commercieel groeien en dat resultaat moet ten gelde gemaakt worden vóór onze leden.”
“Ik ben dus wel een beetje van alle markten thuis en heb ervaring in sales, marketing en operations. De laatste 10 jaar was ik algemeen directeur. Het is heel belangrijk om een goed team te hebben, want niemand kan alles alleen doen. Logistiek is voor Quantore van cruciaal belang. We hebben hiervoor een heel goede kerel in huis, Gert Cornelissen, die garandeert dat alles op tijd en snel bij de leden geleverd wordt en dat ook waar maakt."
"Ons distributiecentrum, waar 110 personen tewerkgesteld zijn, is volledig geautomatiseerd: wanneer nodig is vandaag besteld, morgen in huis. Tijdens mijn sollicitatieprocedure heb ik ook enkele leden bezocht, om te horen wat er bij hen leefde, wat bij ons beter kon en wat hun verzuchtingen zijn. Ik hoorde tijdens die gesprekken toch alleen maar positieve feedback op onze logistieke operaties.”
"Quantore, een fantastisch bedrijf, moet omzet draaien", aldus Jan, "commercieel groeien en dat resultaat moet ten gelde gemaakt worden vóór onze leden"
Marktevolutie
En wat leeft er zoal bij de leden?
"De grootste zorgen van onze leden zijn verbonden met de marktevolutie. Die is dalend, ondanks het feit dat Quantore minder daalt dan de markt. Hoe gaan we ervoor zorgen dat onze leden in de toekomst nog steeds voldoende inkomen hebben? Dat is de kernvraag, en dat is meteen ook een van mijn belangrijkste taken."
“Er zijn veel zaken die een invloed hebben op de business van onze klanten: de markt is competitief, de internationalisering zet zich verder, er zijn leveranciers die de eindklant rechtstreeks bedienen, er is de zorg om de impact van de internationale politiek op de sector, dat alles raakt al die ondernemers. Zij maken zich hierover zorgen en vragen om ondersteuning om hun bedrijf draaiende te houden.”
“Na mijn vakantie ga ik ook een bezoek brengen aan België om hun verhalen te horen. Dit zal in augustus of september plaatsvinden.”
Quantore werkt dus met leden. Wat is de precieze rol van ieder lid binnen de organisatie?
“Dit is een coöperatie. Het is van cruciaal belang dat we samen met ondernemers toegevoegde waarde bieden in de markt. Ik ben uiteraard verantwoordelijk voor het neerzetten van een organisatie, het uitstippelen van een strategie en het behalen van resultaten, een belangrijk onderdeel is ook om de leden mee te krijgen in die strategie en hen daarvan te overtuigen. Alleen dan zal je in staat zijn om het resultaat te behalen dat je voor ogen hebt. Een coöperatie zoals Quantore moet dus, om succesvol te zijn, te allen tijde haar leden aangesloten houden en goed informeren.”
Bijscholing
Hoe informeer je je leden? Via nieuwsbrieven, of ledenvergaderingen? En hoe frequent gebeurt dit?
“De jaarlijkse Ledendag is wel het moment waarop je belangrijke dingen meedeelt. Hoe gaat het met het bedrijf en waar willen we naartoe? Die dag staat uiteraard ook in het teken van netwerken tussen de ondernemende leden onderling. Daarnaast gaan we in oktober wederom regioavonden organiseren, een 5-tal kleinschalige roadtrips, waarvan er ook eentje in België gepland staat. In kleine groepen heb je ook meer interactie met de leden."
"Daarnaast hebben we ook een ledenblad, een intranetsysteem waarop ook de leden toegang hebben en uiteraard ook via interviews in de bevriende vakpers. Onze relatiebeheerders en ik gaan met regelmaat bij leden op bezoek."
"We houden hen dus via diverse kanalen en op verschillende manieren op de hoogte van marktevoluties, en zoeken daarbij ook constant naar nieuwe manieren om dat te doen. Belangrijke en strategische onderwerpen worden regelmatig besproken met de Ledenadviesraad (LAR), van waaruit ook relevante informatie en onderwerpen bij Quantore worden getafeld. ”
"Quantore biedt al haar leden een Opleidings- en Marketingbudget, van waaruit ondersteunende diensten kunnen worden afgenomen. Denk aan marketingdiensten, (tweetalige) content of e-commerce voorzieningen"
Doet Quantore ook aan bijscholing van haar leden?
"Quantore biedt al haar leden een Opleidings- en Marketingbudget, van waaruit ondersteunende diensten kunnen worden afgenomen. Denk aan marketingdiensten, (tweetalige) content of e-commerce voorzieningen. Ook opleiding van medewerkers kan vanuit dit budget betaald worden. Daarnaast werkt Quantore nauw samen met brancheverenigingen Bosta en Novaka om de branche sterk en toekomstbestendig te maken."
"Tijdens de laatste ledendag in mei organiseerden we workshops rond thema’s als duurzaamheid, marketing, verkooptechnieken en Artificiële intelligentie (AI). Ook met betrekking tot nieuwe assortimenten, kunnen we van elkaar leren. De vraag naar klassieke kantoorartikelen zal alleen maar verder dalen, dus waar kunnen we wel toekomstig succes mee bereiken? En wat is ervoor nodig om deze nieuwe assortimenten succesvol te kunnen verkopen?"
"Wij willen onze leden helpen meer te verkopen en hun klanten beter te bedienen. Dat is ook een weg die Quantore moet bewandelen, vind ik. Wie in een winkel staat moet niet alleen gepassioneerd zijn door de producten die hij aanbiedt, hij moet ze ook nog kunnen verkopen. Wij hebben al veel nieuwe assortimenten toegevoegd en we horen ook graag van de leden waar zij toekomst in zien."
Evoluties
Volledig geïnformeerd
De manier om iets aan de man te brengen, is in de voorbije 20 jaar toch serieus veranderd?
“Zeker en vast. De klant van vandaag is volledig geïnformeerd over de inhoud, over de kenmerken van een product of dienst die hij wil kopen. In deze branche speelt dit misschien minder dan in andere sectoren, want wij handelen vooral in commodities. Maar de klant is ook volledig geïnformeerd over de prijs. Dus hoe ga je een product verkopen terwijl je anders geprijsd bent dan je concurrent?"
"Daar worstelen onze leden mee. Dus die veel beter geïnformeerde klant met een scala aan bereikbare alternatieven, maakt dat onze leden die klant anders moeten benaderen dan 20 jaar geleden. Ze moeten daar veel tijd en energie in stoppen.”
“Die snel veranderende wereld is trouwens ook één van de hoofdredenen waarom je als kleine handelaar maar best aangesloten bent bij een coöperatie. Neem nu die groene golf die enkele jaren geleden een plotse versnelling kreeg. Tot men in de VS en Azië andere prioriteiten had en ook de EU plots gas moest terugnemen. Probeer dan als kleine ondernemer nog maar eens mee te zijn met alle evoluties en kort op de bal te spelen. Die groene golf gaat niet verdwijnen hoor, ze is er en ze blijft er.”
Lokaal
Waarom zou een eindklant zijn kantoormateriaal in een lokale winkel aanschaffen als hij het ook sneller zou kunnen krijgen via een paar muisklikken en thuisbezorgd door de pakketbezorger?
“Dat is natuurlijk een heel erg goede en lastig te beantwoorden vraag, maar een deel van het antwoord zit al in je vraag. Je noemt het woord lokaal. Lokaal betekent dat ondernemers heel dicht in een lokale gemeenschap verankerd zijn. Als je jezelf goed positioneert in zo'n lokale gemeenschap, heb je wel degelijk een rol te spelen. Maar ook daar moet je ongelooflijk veel tijd en energie in stoppen. Het is hard werken."
"Ken je lokale klanten. Zorg dat je de producten en diensten die je aanbiedt, afgestemd hebt op de behoeften van je lokale omgeving. Je moet dus niet alleen kennis hebben van de hardware in je winkel, van dit papier en deze pen, maar je moet ook het juiste advies kunnen geven, zorgen dat de mensen die je aanneemt ook dat advies kunnen geven, goed inventariseren wat kleine middenstanders die bij jou voor een offerte langskomen precies nodig hebben en hoe je ze kan bedienen.”
“En dat is nog steeds, denk ik, de reden waarom lokale ondernemers, mits ze daar energie in steken, een hele mooie plek kunnen hebben in de samenleving en een goed bedrijf kunnen hebben. Goed kijken naar welke toegevoegde waarde jij kan bieden, welke service jouw klant kan gebruiken en hoe jij je onderscheidt van je concurrent."
"En dat betekent dat je ook keuzes moet maken in je assortiment. Quantore’s rol is en blijft om die lokale ondernemers wel een goede boterham te laten verdienen en ze te helpen bij het bepalen van het dienstenpakket wat passend is voor hun lokale omgeving.”
Doelstellingen
Nog een laatste vraag. Wat wilt u op korte en op lange termijn bereiken?
“Op korte termijn, binnen 6 maanden tot een jaar, moet voor iedereen nog beter duidelijk zijn wie Quantore is en waar we heen willen. En dat moet gedragen worden door zowel het personeel, de leden als onze strategische partners. Op lange termijn moet die strategie vruchten afwerpen. Deze organisatie moet haar leden kunnen blijven bedienen en ervoor zorgen dat haar leden groeien. Dat is mijn hoofdtaak en waarom ik ben aangenomen.”
Wil je ook lid worden van Quantore?
Dan heb je toegang tot een assortiment van ruim 24.000 artikelen, alle grote (Belgische) A-merken en diverse huismerken, maak je gebruik van slimme logistieke oplossingen én maximale verkoopondersteuning. De bijdrage bedraagt 500 euro per jaar. Eenmaal lid ben je mede-eigenaar en koop je ook een aandeel van de coöperatie.