Aurora: klaar voor de volgende 90 jaar
Belgisch familiebedrijf focust op datagedreven, klantgerichte aanpak
In 2025 viert het Belgische Aurora (Productions) haar 90-jarig bestaan. Het Kempense familiebedrijf, dat papier verwerkt tot hoogwaardige stationery-verbruiksgoederen zoals schriftjes, schrijfblokken, agenda’s en notebooks, zet sinds de aanstelling van Gert Cielen als CEO in 2023 een nieuwe koers uit. De focus ligt op duurzame groei, klantgerichte innovatie en het versterken van de merkenpositie.
Focus via klanten op de eindgebruiker
De nieuwe strategie benadrukt niet alleen Aurora's rol als betrouwbare producent, maar onderstreept ook haar toewijding aan klantenrelaties en duurzame ontwikkeling. Het familiebedrijf kijkt verder dan papier alleen en streeft ernaar een bevoorrechte businesspartner te zijn door via haar klanten volledig in te zetten op de eindgebruiker.
Belgische ondernemers worden vaak geprezen om hun creativiteit en economische inzichten. In het jubileumjaar 2025 wil Aurora deze creativiteit extra in de verf zetten met haar sterke merken Aurora en ADOC. "Dagelijks bouwen wij aan een meer wendbare organisatie voor onze klanten", aldus Tanguy De Muynck, Business Innovation Director. "Door het product- en marketingteam uit te breiden, investeren we nog meer in oplossingen op maat van onze klanten en hun eindconsumenten."
Aurora bouwt niet alleen aan producten, maar ook aan duurzame partnerships met oog voor de toekomst en een hart voor de eindgebruiker. In 2024 valideerde het bedrijf succesvolle pilotprojecten waarbij samenwerkingen met klanten resulteerden in meerjarige partnerships en dynamische collecties onder vaste EAN's.
In 2025 wil Aurora deze inzichten breder delen met key accounts en andere klanten, ondersteund door verdere investeringen in het product- en marketingteam. "Een sterker signaal naar onze klanten en de markt kunnen we niet geven. We geloven in een gezamenlijke toekomst met onze klanten. Dit is de nieuwe aanpak die we vandaag uitrollen."
Een sterke productmix
In 2023 trok Aurora een expert aan op het gebied van procurement en procesverbetering, wat resulteerde in het behalen van het Ecovadis-certificaat. Hiermee sluit het bedrijf aan bij internationale standaarden die voor veel klanten steeds belangrijker worden. Voor onderwijs-, retail- en kantoorsegmenten speelt Aurora hier proactief op in, net als op de EUDR-wetgeving die impact heeft op invoerders.
Het Europese stationery-landschap kent een rijke, lokale diversiteit aan producten. Typisch Belgisch zijn de cursusblokken, een belangrijk uithangbord voor Aurora. Met deze expertise zet Aurora zich in om de categorie dynamischer te maken.
Ook in de private label-producties is een duidelijke revival zichtbaar. Klanten zien hun merk steeds meer als een krachtige marketingtool en houden het 'top-of-mind' bij consumenten. Stationery vervult zo meer dan alleen een gebruiksfunctie; het wordt een succesvolle communicatietool voor klanten.
Datagedreven aanpak
Aurora zet steeds meer in op een datagedreven aanpak. "We hebben een goed zicht op de markt en weten welke producten in de verschillende segmenten goed presteren. Dankzij data-analyse optimaliseren we stock en cashflow, wat zowel onze klanten als prospects ten goede komt. Daarbij houden we altijd rekening met de totale productmix."
Met het oog op Aurora's 90-jarig bestaan worden deze inzichten omgezet in concrete oplossingen voor klanten. In België ligt de nadruk op sterke Aurora-merkartikelen. In dialoog met klanten wil Aurora win-winsituaties creëren als basis voor de volgende 90 jaar.
Kortom, elke strategische keuze die Aurora maakt, transformeert het bedrijf tot een meer klantgerichte, wendbare organisatie. Vraag tijdens de Paper Show gerust om meer uitleg op stand 2.1
