Ergonomie is eerste vereiste bij schooltassen
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker

Met een hoogtepunt in de zomermaanden en een tweede stijging rond de eindejaarsperiode, blijft de totale verkoop van schooltassen stabiel. Daarbij neemt de aandacht voor ergonomie en kwaliteit toe. Ook de populariteit van exemplaren gemaakt van duurzame materialen draagt bij tot de positieve evolutie van de markt. Merken spelen hierop in met een aanbod dat zowel praktisch als trendy is. Focus tijdens uw verkooppraatje vooral op de unieke extra's.
Verkoop blijft toenemen
De verkoop piekt tijdens de back-to-schoolperiode; op dat moment gaat ongeveer 80% van de schooltassen en rugzakken over de toonbank. Als retailer start u best tijdig met het samenstellen van de nieuwe collectie.
Breid de keuze en de stock uit vanaf het einde van het lopende schooljaar. Maak centraal meer ruimte vrij voor het terug-naar-school aanbod waarin schooltassen en rugzakken de blikvangers zijn. Hoewel het zwaartepunt in de maand augustus valt, zijn er nog andere periodes waarin extra verkocht wordt. Zo is er richting de feestdagen een tweede moment. Dit begint al in november en loopt door tot in januari wanneer het tweede schoolsemester start.
Hoewel het zwaartepunt in de maand augustus valt,
zijn er nog andere periodes waarin extra verkocht wordt.
Zo is er richting de feestdagen een tweede verkoopmoment
Degelijkheid en ergonomie zijn doorslaggevend
Schooltassen en rugzakken krijgen heel wat te verduren. Tijdens alle verplaatsingen én op school wordt er vrij ruw mee omgesprongen. Modellen van stevige materialen die bestand zijn tegen intensief gebruik zijn dus onmisbaar. De kwaliteit is cruciaal, net als de degelijkheid van de sluiting.

Als het ontwerp niet ergonomisch is, zijn deze tassen niet comfortabel voor routinematig gebruik. Een waterbestendige uitvoering is handig om te voorkomen dat de inhoud vochtig wordt. Bij voorkeur is het geheel dan nog eens modieus op de koop toe.
Het is dus ontzettend belangrijk om alleen tassen te verkopen die aan zo veel mogelijk van deze voorwaarden voldoen.
Steeds meer aandacht voor duurzaamheid
De aandacht voor ecovriendelijke materialen neemt toe. De beste manier om de planeet te ontzien, is door de aanschaf van een product dat jarenlang meegaat. Er wordt enerzijds meer gebruik gemaakt van recycleerbare materialen. En bepaalde ecoreeksen zijn anderzijds zelfs vervaardigd uit biologisch afbreekbare kunststoffen of afval, zoals bijvoorbeeld gerecycleerde PET-flessen.
Kleuters houden van verrassingselementen
Voor het jonge volkje zelf is het uitzicht het allerbelangrijkste. Kleuters zijn dol op flashy, intense kleuren. Ze houden van spannende patronen, te gekke prints of afbeeldingen van hun favoriete dieren of helden.
Licenties zijn erg populair bij deze groep, maar houd er rekening mee dat de nieuwste Disney- of Studio 100-personages slechts een kort leven beschoren zijn. Het is echter de bedoeling dat rugzakjes voor een langere tijd dienstdoen en kleuters willen beslist niet rondlopen met een verouderd figuurtje.

Dit model is voorzien van een 15"-16" laptopsleeve (Herschel)
Wat zeker een goed idee is, zijn modellen met iets extra's: een opvallend detail aan de voorkant, een leuke sleutelhanger of enkele opvallende versieringen.
Comfort
Voor ouders is het comfort dan weer van tel. Zij verkiezen een schooltas die niet te groot en niet te zwaar is, meestal minder dan 400 gram. Verstelbare schouderbanden zijn handig om ze aan te passen aan de grootte van het kind, en ze zijn bij voorkeur lang genoeg zodat ook de ouder de tas kan dragen.
Belangrijk voor deze doelgroep zijn eenvoudige sluitingen, gemakkelijk door kleine handjes te bedienen. Denk aan ritsen met grote trekkers of klittenband. Een tasje met aparte vakjes is handig om brood- en koekendoos, drinkfles en andere kleine spullen georganiseerd te houden. Uiteraard zijn veilige, gifvrije materialen vanzelfsprekend.
Op de basisschool primeert functionaliteit

Voor leerlingen in de basisschool is een ergonomische en anatomisch aangepaste constructie het belangrijkste. Als het gewicht van de rugzak niet correct verdeeld is, kan dit leiden tot problemen. Ook het formaat is belangrijk: deze kinderen wegen gemiddeld zo'n 20-35 kg, maar ze slepen een ongelofelijke hoeveelheid schoolspullen mee die allemaal een plek moeten krijgen. De vorm moet functioneel blijven.
De kleuren en het ontwerp worden aangepast aan de smaak van de scholieren: aantrekkelijk, maar zeker niet te kinderachtig. Bijvoorbeeld, trendy zijn de donkere basiskleuren met opvallende details. Merken zetten verder steeds meer in op reflecterend materiaal. Een merk heeft ook een reflecterende regenhoes aan de collectie toegevoegd.
Volledige sets
Licenties worden steeds minder populair binnen deze leeftijdsgroep. Bovendien verhogen licenties de prijs van het product meestal met meer dan 20%. Veel producenten leveren dus minder goede kwaliteit om een bepaalde winkelprijs niet te overschrijden. In het segment van schoolbenodigdheden zoals schriften en kaften zijn er nog steeds veel licenties, omdat dit materiaal elk jaar wordt vervangen. Kinderen uit deze groep zijn snel geneigd om volledige sets aan te schaffen met een bijhorende pennendoos of turnzak.

Tieners en studenten verwachten bijzondere functies
Het huidige assortiment richt zich zowel op tieners in de middelbare schoolleeftijd als op studenten aan hogeschool of universiteit en ook op jonge professionals. Hier zien we dat er ook steeds vaker shoppers of handtassen worden gekozen.
Bij deze doelgroep is er behoefte aan ruime modellen en aan een aantal speciale functies, waaronder mediavakken en USB-connectoren, extra opbergmogelijkheden voor buitenschoolse activiteiten of gymspullen, bevestigingsmogelijkheden voor een zonnebril,... .
Er bestaat dan ook een hele reeks vormen en modellen met uiteenlopende maten en vakken. Het design is heel divers maar doorgaans tijdloos. De kleuren zijn overwegend donker: zwart, grijs, donkerblauw..., met heldere details. Soms pakken merken groots uit met limited editions van hun meest iconische modellen.
Specifieke laptoptassen
Tegenwoordig gebruikt iedereen een laptop, ook middelbare schoolkinderen. Voor extra bescherming wordt er dan ook steeds vaker voor een computerrugzak gekozen in plaats van een reguliere computertas met handvat. Hybride oplossingen (rugzak met handvat) doen het prima.
Sommige modellen zijn uitgerust met verborgen ritsen. Zo kan de rugzak onderweg niet geopend worden door derden. Extra beveiligingsfuncties beschermen de laptop van binnenuit, terwijl het RFID-blokkeringsvak gevoelige gegevens van buitenaf beschermt.
Op de winkelvloer
Consumenten willen producten zien, aanraken en testen. Etaleer een combinatie van hippe én tijdloze modellen. De trendy, opvallende artikelen trekken sneller de aandacht voor het complete aanbod. Kies bewust welk product u extra belicht en plaats dit bijvoorbeeld op een hoger niveau.
Vul het model zodat de vorm en het formaat voor zich spreken. Geef extra informatie, bijvoorbeeld aan de hand van POS-materiaal. Zorg voor afwisseling in het presenteren: hangend, plat en op een plateau. Voorzie voor elk product voldoende ruimte, want less is more.
Naast kwaliteit en een ruime keuze is in een fysieke winkel professioneel advies cruciaal. Achterhaal wat de klant precies zoekt. Vraag naar het gebruik, of ze met het openbaar vervoer reizen, met de auto of de fiets gaan, of ze een computer of tablet meenemen. Ga na of ze behoefte hebben aan extra features. Op deze manier biedt u de beste oplossing.

Een deel van de opbrengst gaat naar het Arctic Fox Initiative